خودروساز کره‌ای به ایران باز می‌گردد

در حالی که با اعلام تحریم های یک‌جانبه آمریکا، خودروسازان کره ای نیز مانند بسیاری از شرکا ایران را ترک کردند، حالا برخی منابع آگاه از تمایل بازگشت آنان به ایران خبر می دهند.

به گزارش ایران ریپورتس، صنعت و بازار خودروی ایران این روزها شاهد یکه تازی برندهای چینی است. تأیید این خبر و صحت بازگشت خودروسازان کره ای می تواند به مثابه دمیدن هوایی تازه به ریه های صنعت کشور عمل کند. آن هم در شرایطی که خودروسازان ایرانی برای تأمین برخی از قطعاتی که به دلیل همین تحریم ها در ایران تولید نمی شوند با چالش های بسیار جدی همراه شده اند. از سوی دیگر، غیر از چینی ها، آن هم از طریق مسیرهای طولانی، عملاً خودروسازان بسیاری از کشورها حاضر به همکاری با تولیدکنندگان ایرانی نیستند. در همین حال، اخیراً روابط اقتصادی ایران و کره به دلیل عدم پرداخت بدهی کره ای ها به ایران باز هم به بهانه تحریم به نوعی چالش مواجه شده است.

احتمال بازگشت خودروسازان کره ای به ایران

اکنون با انتشار این خبر دو گزینه محتمل است؛ یکم، شاید گشایش هایی در عرصه سیاسی اقتصادی خارجی ایران قرار است حاصل شود، خودروسازان کره ای نیز با توجه به سابقه حضور و فراهم بودن برخی زیرساخت ها در ایران آماده بازگشت هستند. دوم، به نظر می رسد رایزنی های اقتصادی و سیاست خارجی به نتیجه رسیده است. در پی آن، کره ای ها قبول کرده اند به طرق مختلف، که خودشان مشمول تحریم ها آمریکا نشوند، اقدام به بازپرداخت بدهی خود به ایران کنند. یکی از راه های  این بازپرداخت می تواند  در قالب صنعت خودرو و از طریق ارسال قطعات منفصله (CKD) صورت بگیرد. بنابراین باید دید کدام خودروساز کره قرار است به ایران بازگردد.

کدام خودروسازکره ای می آید؟

در حال حاضر، خودروسازان کره ای از طریق خودروهای کار و تجاری و همچنین کراس اوور در ایران حضور دارند. شرکت کیا نیز که در ایران نماینده مشخصی ندارد.

در این میان، محتمل ترین و تنها گزینه ممکن هیوندای است. این تولیدکننده کره ای پیش تر با کرمان موتور در قالب تولید اکسنت و النترا همکاری داشته و زیرساخت های تولید مشترک نیز همچنان مهیاست.

هر چند اخبار دقیق مبنی بر زمان بازگشت و این که آیا غیر از دو محصول یادشده، محصول یا محصولات دیگری نیز در میان خواهد بود یا خیر به دست نیامده است، اما در هر صورت، بازگشت کره ای ها می تواند هم بخشی از هیمنه چینی ها را بشکند و هم با توجه به کیفیت و نحوه همکاری کره ای ها با ایران رقابت را در بازا ایران شدیدتر کند.

هیوندای موتور، (به کره‌ای: 현대 자동차 주식회사) شرکت خودروسازی کره‌ای چندملیتی است، که در سال ۱۹۶۷ توسط چانگ جو-یانگ (بنیانگذار گروه شرکت‌های هیوندای) تأسیس شد.

هیوندای موتور به همراه کیا موتورز، از زیرمجموعه‌های گروه هیوندای موتور به‌شمار می‌روند، که اکنون این گروه پس از شرکت‌های تویوتا (ژاپن) و گروه فولکس‌واگن (آلمان) و یک جایگاه بالاتر از شرکت جنرال موتور (آمریکا) به‌عنوان سومین خودروساز بزرگ جهان شناخته می‌شود.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر سئول قرار دارد. شرکت هیوندای موتور (بدون کیا) در سال ۲۰۰۸ در رتبه هشتم از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان قرار داشت. این شرکت در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشورهای مختلف به‌فروش رساند. بخشی از سهام شرکت هیوندای موتور در بازارهای بورس کره، بورس نزدک و بورس لندن مبادله می‌شود.

این شرکت مالک بزرگترین کارخانه یکپارچه خودروسازی در جهان است، که در شهر اولسان مستقر می‌باشد و سالیانه بالغ بر ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند. امروزه شرکت هیوندای محصولات و خدمات خود را از طریق ۶ هزار مرکز فروش و نمایندگی رسمی خدمات، که در ۱۹۳ کشور جهان مستقر می‌باشند، عرضه می‌دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.