خبر ساخت موتور ایرانی هواپیما تکذیب شد

مدیر وابط عمومی گروه مپنا گفت: در حوزه موتور هوایی، تمرکز گروه مپنا بر تعمیرات و نگهداری، بازسازی اساسی و طراحی قطعات است و ساخت موتور هواپیما در برنامه‌‎های مپنا نیست.

به گزارش ایران ریپورتس به نقل از علم و فناوری، جوامع علمی در واکنش به خبری که دیروز در مورد ساخت موتور ایرانی هواپیما منتشر شد  واکنش های بسیاری داشته تا جای که  گروههای سیاسی را هم درگیر کرده و همه در تایید و یا رد این ادعا اقدام به دفاع و یا نقد این موضوع کردند.در همین راستا و در ادامه پیگیری های خبرنگار علم و فناوری از صحت و سقم این خبر به این نتیجه رسید که تنها منبع انتشار این خبر “خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی” و “وب سایت آیت الله  ابراهیم رئیسی” بود.

در راستای انتشار این خبر گروههای سیاسی بیشترین بهره برداری را از آن داشتند.طیف های نزدیک به دولت این دستاورد تائید نشده از سوی گروه صنعتی مپنا را دستاورد جریانهای سیاسی بعد از انقلاب و گروههای منتقد ساخت موتور هواپیمای ایرانی را معادل با ساخت خودروهای نا ایمن شرکت های خودروسازی ایرانی می دانستند.اما بعد از این کش و قوس ها و دعواهای سیاسی در گروههای اجتماعی در ادامه داستان ما به دنبال صحت خبر منتشر شده پیگیر صفحه توئیتر گروه صنعتی مپنا شدیم.

گروه صنعتی مپنا در صفحه توئیتری خود از انتشار نادرست این خبر نوشت و ادعا کرد خبر مذکور حاوی اطلاعات نادرستی از ساخت موتور هواپیما توسط متخصصان این شرکت است که در این صفحه قویا آن را تکذیب و متعاقبا خبر درست به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

 مدیر وابط عمومی گروه مپنا در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری ضمن رد ادعای ساخت موتور هواپیمای ایرانی  اظهار کرد:متاسفانه خبری به نادرست در خصوص ساخت موتور هواپیما منتشر شده است در این جا ضمن تقدیر و تشکر از فناوران ایرانی باید اعلام کنم که این شرکت اقدامات ارزنده ای در تعمیر و بازسازی قطعات موتور هواپیما داشته و این به این معنی نیست که موفق به ساخت موتور هواپیما  شده است.

وی در ادامه گفت: روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت و در حضور رئیس جمهور، یکی از پرکاربردترین انواع موتور هواپیمای مسافری پیشرفته خارجی بر روی سامانه بومی کاملا داخلی با موفقیت آزمایش شد. سامانه آزمایش این موتور هوایی، سیستم کنترل و پروتکل‌های ارتباطی آن کاملاً داخلی است و به دست متخصصان مپنا طراحی شده است.

مدیر روابط عمومی گروه مپنا با اشاره به دستاوردهای فناورانه گروه مپنا ادامه داد:از دستاوردهاي اين سامانه مي­توان به مهندسي سيستم كنترل و پروتكل‌‍هاي ارتباطي این سامانه اشاره کرد كه كاملا توسط متخصصان گروه مپنا اجرایی شده است. طراحي اين سامانه به صورت متحرك اين قابليت را ايجاد كرده تا قطعات موتور در شرايط محيطي مختلف تست و مورد ارزيابي قرار گيرند تا امكان اخذ استانداردهاي هواپيمايي كشوري ميسر شود.

وی افزود:موتوری که در این رویداد در حضور رئیس جمهور با موفقیت آزمایش شد، موتور شناخته شده CFM-56  است که تعدادی از قطعات کلیدی آن در داخل کشور ساخته شده و در سامانه آزمایش طراحی و ساخت شده توسط گروه مپنا، مورد آزمایش قرار گرفته است.

تاکید می‌شود، در حوزه موتور هوایی، تمرکز گروه مپنا بر تعمیرات و نگهداری، بازسازی اساسی و طراحی قطعات است و ساخت موتور هواپیما در برنامه‌‎های مپنا نیست.

Leave a Reply

Your email address will not be published.