حقوق بشر آمریکایی و عدم توجه به خاستگاه انسان معاصر

حقوق بشر اگر قرار است جهانی باشد لازم است جهان شمول و بر اساس خاستگاه جهان معاصر باشد.

ایران ریپورتس98// امروز ‏جامعه‌ی بشری از شعار به شعوری رسیده که معنای سلطه و استبداد را بخوبی درک و می فهمد که ‏جنایت ها و خیانت های عوامل سلطه چگونه بر دوش آنان سنگینی میکند.

امروزه در زمینه حقوق بشر از حقوق موسوم به ‏انسان معاصر (نسل چهارم) و حقوق نسل های آینده بحث میشود، که با نظریه حاکم بر اعلامیه حقوق بشر ‏آمریکایی، اراده و یا انتخاب قابل توجیه نیست.

انسان معاصر در گستره جهانی قرار دارد که رو به بی معنایی می رود، جهانی که دیگر معناسازی در آن به بن بست رسیده است.

جهانی که در هم تنیده گی شدن ساحت واقعیت و ساحت تخیل، انسان را به شیوه حاضر درآورده که در تداخل و یکی شدن ساحتِ واقعیت ‏و ساحت تخیل با شکستن مرزها در پی ساختن معناست.

جهان معاصر که از طریقِ ابزاری با منطق دیجیتال ‏بوجود آمده با استفاده از تکنیک واسطه ی بی معنا در تلاش معناسازی در جهانی می باشد که به سوی بی ‏معنایی پیش میرود. به معنای دیگر انسان معاصر در عصر تکنولوژی تعریف می شود.

امروزه دنیای ‏مجازی ، جهان حقیقی را در برگرفته که مهمترین بحران بشر، بی ارزش شدن ارزشهای حاکم بر زندگی ‏انسان ها را تاکنون در پی داشته است.

با پیشرفت تکنولوژی، انسان معاصر در پی تکامل، جستجوی نیازها و خواهانِ ‏برطرف کردن دغدغه های خویش است.

زندگی انسان معاصر با دغدغه های موجود پیوند خورده و از ‏طرفی در جامعه ی امروزی، انسان ها در پی دغدغه های ذهن خود، مرزها و محدودیت ها را شکسته و ‏میخواهند به مدرن ترین شیوه زندگی برسند.

لذا اعلامیه حقوق بشر اگر قرار است جهانی باشد لازم است بر ‏اساس خواست جهان معاصر به رشته تحریر در آید.

جهان معاصر با پرداختن به دغدغه های انسان معاصر ‏شکل می گیرد.
سیروس سجادیان

Leave a Reply

Your email address will not be published.