جلسه نویسندگان ارتش جهت تهیه مقالات دانشنامه دفاع مقدس ارتش در استان فارس برگزار شد

جلسه نویسندگان ارتش جهت تهیه مقالات دانشنامه دفاع مقدس ارتش در استان فارس ساعت 9 الی 11 سه شنبه مورخه 21/5/99 برگزار شد.

به گزارش ایران ریپورتس98، سرهنگ ستاد جعفر غلام نژاد نماینده فرماندهی ارشد آجا در تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان فارس در جلسه نویسندگان ارتش جهت تهیه مقالات دانشنامه دفاع مقدس ارتش در استان فارس گفت:

همانطور که مستحضرید استان فارس با توجه به وسعت و جمعیت در دفاع مقدس نقش تعیین کننده ای داشته است. آمار رزمندگان – شهدا – جانبازان – آزادگان مؤید آن است.

استان فارس و شهر شیراز قطب علمی (فرهنگی) و نظامی ایران است. ارتش دارای 7 یگان عمده نظامی ارتش در استان فارس می باشد.

فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد دانشنامه دفاع مقدس که می فرمایند: یک دایره المعارف تهیه کنید…. مهم آن است که یک مرجع می شود، منتها یک چیز محکم و قوی و مستند و بدون تعارف باشد. این دانشنامه (دایره المعارف) مرجعی است از مجموعه اطلاعات در سه حوزه شهدا و اشخاص، نظامی و جغرافیا،  فرهنگی، اجتماعی و سیاسی.

بحمدا… تاکنون توانسته ایم کلیه عناوین مقالات دانشنامه با متخصصین و صاحب نظران استخراج و به تصویب برسانیم.

در حوزه شهدای شاخص 381 نفر و در گروه نظامی 266 یگان نظامی و در گروه جغرافیا به تعداد 211 منطقه مشخص که جمع این موارد 858 عنوان مقاله می باشد.

هدف از گردهمایی نویسندگان

توجه به چهارچوب مقالات شهدا، گروه نظامی و جغرافیایی و گروه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

و توجه به  معیار ارزیابی و فرایند تولید مقالات تأکید گردید.

در این نشست نویسندگان در مرحله اول مقالات مورد نظر خود را انتخاب و برابر برمانه زمانبندی تهیه و به قسمت تدوین دانشنامه جهت داوری تخصصی و علمی ارائه می نمایند.

این جلسه به صورت دو طرفه با پرسش و پاسخ نویسندگان و مسئول جلسه جهت رفع ابهام در تهیه محتوای مقالات است.

نویسندگان در حوزه نظامی و جغرافیا از صاحب نظران و پیشکسوتان فرهیخته دفاع مقدس می باشند.

این مقالات بایستی برابر شیوه نامه و فرمت استاندارد از نظر کمی و کیفی تهیه گردد تا به هدف اصلی دانشنامه که همان ارائه محتوایی ارزش های دفاع مقدس از جمله احیای فرهنگ شهادت و ایثارگری، انتقال علوم و معارف دفاع مقدس که قابل استفاده برای پژوهشگران – مستندسازان تاریخ نگاران دفاع مقدس همچنین اساتید و دانشجویان درس دفاع مقدس و مردم فرهیخته فارس و گردشگران داخلی و خارجی باشد.

در این دانشنامه نقش و عملکرد یگان های ارتش از جمله تیپ 55 هوابرد، تیپ 37 زرهی شیراز – پایگاه هوایی شهید دوران، گروه پدافند هوایی – مرکز آموزش پیاده و زرهی و پشتیبانی منطقه 2 و شهدای نیروی دریایی و هوانیروز در استان فارس به خوبی مشخص می شود.

از جمله توجه نویسندگان به 5 رویکرد مختلف دفاع مقدس در تهیه مقالات رویکرد الهی، ارزشی و حماسی، رویکرد تاریخ شفاهی، رویکرد نقد، رویکرد علمی و معرفتی به مقالات داده شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.