اختیاری شدن پزشک خانواده در فارس

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: پزشک خانواده در استان فارس اختیاری شد.

به گزارش ایران ریپورتس، جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده توسط نمایندگان استان فارس، ادامه پوشش طرح پزشک خانواده هم برای مردم و هم برای پزشکان عمومی و تخصصی اختیاری شد.

وی ادامه داد: بعد از اعلام عمومی موضوع توسط دانشگاه علوم پزشکی فارس، مردم و پزشکانی که تمایل به ادامه پوشش طرح پزشک خانواده را نداشته باشند، می توانند انصراف خودشان را از پوشش این طرح اعلام و از پوشش طرح پزشک خانواده خارج شوند.

رئیس مجمع نمایندگان شیراز درخصوص بیمه ها نیز عنوان کرد: بیمه ها هم مکلف اند با پزشکانی که زیر پوشش پزشک خانواده نیستند قرارداد امضا کنند. به این ترتیب فقط افرادی که داوطلب ادامه وضع موجود هستند می توانند از پوزش پوشش پزشک خانواده استفاده کنند.

وی با بیان اینکه نمایندگان فارس در مجلس تلاش های بسیاری برای تحقق این امر داشته اند، تصریح کرد: موضوع در جلسه دو هفته قبل با حضور دو معاون وزیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی فارس و نمایندگان بیمه ها نهایی شده و توسط معاونت بهداشتی وزیر بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی فارس ابلاغ شده است.

قادری خاطر نشان کرد: افراد داوطلب تا ۱۰ اردیبهشت فرصت دارند انصراف خود را از پوشش طرح پزشک خانواده اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، در جمهوری اسلامی ایران سلامت بعنوان یک حق شناخته شده است و در اصول متعددی از قانون اساسی بر این مساله تاکید شده است. در کشور عزیز ما بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تلاش¬های زیادی برای استقرار یک نظام سلامت مطلوب که پاسخگوی تمام نیازهای جامعه باشد انجام شده¬است که طراحی و استقرار نظام شبکه¬های بهداشتی درمانی کشور مهم¬ترین این تلاشها بوده¬است. اکنون برآنیم با اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکرد سلامت¬نگر و توجه به همه ابعاد سلامتی ضمن ارتقای سلامتی فرد خانواده و اجتماع مقدمات عدالت در نظام سلامت را فراهم آوریم.

پزشک خانواده کیست و چه مسئولیتی دارد؟
پزشکی است که مسئولیت دارد خدمات سلامت را بدون تبعیض سنی، جنسی، ویژگی‌های اقتصادی اجتماعی و ریسک بیماری در اختیار افراد تحت پوشش خود قرار دهد. او می‌تواند درصورت نیاز بیمار را به پزشک متخصص ارجاع دهد. پزشک خانواده، سرپرست یک تیم سلامت نیز می¬باشد. پزشک خانواده جمعیتی مشخص را تحت پوشش خود دارد.

همه اين خدمات به عنوان خدمات سطح اول، طرح پزشك خانواده تعريف مي‌شود،‌ بعد از آن نظام ارجاع به ميان مي‌آيد يعني در صورتي كه يك بيمار، نيازمند خدمات پزشك متخصص يا فوق متخصص باشد، به سطح دو كه پزشك متخصص در بيمارستان است، ارجاع مي‌شود و باز هم اگر به خدمات فوق تخصصي نياز داشت به سطح سه كه خدمات يك پزشك فوق تخصص است، ارجاع داده مي‌شود.

پزشك خانواده ، مسئول تيم سلامت در مجموعه خويش است، تيمي كه بايد متشكل از يك ماما، پرستار، كارشناس يا كاردان بهداشت خانواده، بهداشت محيط و روانشناس باشد.هر پزشك عمومي ، بايد دوره پزشك خانواده را طي كند. پزشك خانواده، براي كساني كه تحت نظر دارد،‌ پرونده سلامت تشكيل مي‌دهد.

پزشكان خانواده، پزشكاني هستند كه براي انجام مراقبت‌هاي سلامتي،تشخيص و درمان بيماري‌هاي افراد در هر سن و جنسي آموزش ديده اند. آن‌ها در صورت نياز مي‌توانند مشاور خوبي براي بيماران براي پيگيري، تشخيص و درمان به وسيله متخصصان باشند.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.