آیا لغو تعهدات برجام خواسته اکثریت مردم ایران هست؟/ دو عاملی که مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ را افزایش خواهد داد/ چند درصد مردم قطعا به قالیباف و رئیسی رای نخواهند داد؟!

هرشب در این بخش به برخی لایه‌های پنهان اخبار و رویدادهای سیاسی و فرهنگی ایران خواهیم پرداخت.

* دو عاملی که مشارکت در انتخابات 1400 را افزایش خواهد داد
تاکنون میزان شرکت مردمی در انتخابات 1400 تا حدود 50 درصد برآورد شده که با نزدیک شدن به ایام انتخابات و آغاز تبلیغات، قطعا این میزان افزایش خواهد یافت. اما در یک نظرسنجی صورت گرفته شده آن دسته از مردمی که به صورت مشروط در انتخابات شرکت می کنند، در پاسخ به این سئوال که در چه صورتی در انتخابات شرکت می کنید؟ 40 درصد گفته اند که بستگی به نوع نامزد دارد و اگر نامزد مورد علاقه ما باشد شرکت می کنیم. 38 درصد هم گفته اند که اگر شرایط اقتصادی بهتر شود ما شرکت می کنیم. سایر هم گفته اند که مهم نیست و نمی دانیم جوابشان بوده است.

* آیا لغو تعهدات برجام خواسته اکثریت مردم ایران هست؟
براساس نتایج یک نظرسنجی 71.3 درصد مردم معتقدند تا زمانی که آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده، ایران نیز نباید به تعهدات خود در برجام پایبند باشد. شرکت کنندگان در این نظرسنجی درباره لزوم پایبند نبودن ایران به تعهدات خود تا زمان عمل کردن آمریکا و اروپا به تعهدات خود در برجام، 71.3 درصد گزینه موافق، 14.7 درصد گزینه مخالف را انتخاب کرده اند و 14 درصد نیز پاسخی نداده اند. شرکت کنندگان در این نظرسنجی درباره درست و منطقی بودن تصمیم مجلس و دولت برای لغو تعهدات برجامی، 46.4 درصد گزینه موافق، 26.4 درصد گزینه مخالف را انتخاب کرده اند و 27.2 درصد نیز بی پاسخ گذاشته اند.

* چند درصد مردم قطعا به قالیباف و رئیسی رای نخواهند داد؟!
شرکت کنندگان در یک نظرسنجی در پاسخ به این سئوال که به چه کاندیدایی قطعا رای نمی دهید، 8.5 درصد قالیباف، 3.8 درصد آیت الله رئیسی را اعلام کرده اند. جالب آنکه در همین نظرسنجی، 18.5 درصد گفته اند که قطعا به جهانگیری رای نخواهند داد و بعد از جهانگیری نیز علی لاریجانی و احمدی نژاد در رتبه های بعدی قرار دارند. لازم به ذکر است که در نظرسنجی های اخیر میزان آرای منفی حسن روحانی به بالای 90 درصد رسیده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.