آیا سد ملاصدرا مجدد افتتاح شد؟

افتتاح سد ملاصدرا در شهرستان اقلید توسط رئیس جمهور در دهه فجر، شائبه‌ای را ایجاد کرد مبنی بر اینکه افتتاح دوباره یک سد پس از ۱۴ سال اقدامی نمایشی است.

پاسخ به اما و اگرهای افتتاح سد ملاصدرا

به گزارش ایران ریپورتس به نقل از فارس، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس نیز در اعتراض نسبت به افتتاح سد ملاصدرا در توئیتی به این مساله اشاره کرد و نوشت: حالا که وزارت نیرو بنا بر افتتاح دوباره سدها گذاشته و سد ملاصدرا را پس از ۱۴ سال دوباره افتتاح کرده، بهتر است سد درودزن را که مربوط به قبل از انقلاب است، دوباره افتتاح کند!!

در این راستا، ماجرا را از وی جویا شدیم.

جعفر قادری در این زمینه اظهار داشت: با پیگیری‌ صورت گرفته مشخص شد بخش تنظیمی سد به بهره‌برداری رسیده است اما پروژه در حد افتتاح چند بند بوده و پروژه بزرگی نبود.

در راستای روشنگری بیشتر افکار عمومی، این موضوع را از سوی معاون عمرانی استاندار فارس نیز پیگیری کردیم.

محمود رضایی کوچی در این باره به افتتاح سد تنظیمی اشاره کرد و گفت: سد ملاصدرا در سال ۸۴ و در دولتی دیگر افتتاح شده بود اما به دلیل وجود نیروگاهی در پایین‌دست با رهاسازی آب به میزان ۵۲ مترمکعب در ثانیه، منجر به تخریب زمین‌های کشاورزی آن منطقه می‌شد.

وی با اشاره به تولید ۱۰۰ مگاوات برق در این نیروگاه، افزود: در این راستا آب باید کنترل و تنظیم می‌شد تا به زمین‌های پایین‌دست آسیب نزند بنابراین سد تنظیمی با پنج بند در بالادست اجرا شد که میزان خروج آب را کنترل می‌کند.

رضایی ادامه داد: در طول سال ۹۰ میلیون مترمکعب آب توسط این سد جمع‌آوری می‌شود که برای ساخت آن ۷۱ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است.

وی در پاسخ به اینکه این پروژه به لحاظ بزرگی در طراز افتتاح توسط رئیس جمهوری بود یا خیر، توضیح داد: آن روز تنها افتتاح این پروژه مدنظر نبود و چند پروژه دیگر نظیر آبرسانی به فسا، تصفیه‌خانه فسا، تصفیه‌خانه فاصلاب صدرا، چند نیروگاه خورشیدی و … را در برنامه داشتیم که مجموع اعتبار آنها عدد قابل ملاحظه‌ای بود و در حدی بود که توسط رئیس جمهور افتتاح شود.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.