صنعتی شیراز، محیطی کوچک با امکاناتی مطلوب برای دانشجویان

دانشگاه صنعتی شیراز بعنوان اولین دانشگاه صنعتی در منطقه جنوب کشور با رویکرد کلی تحصیلات تکمیلی و توجه ویژه به صنعت یکی از مراکزمهم آموزش علوم مهندسی درجنوب کشور محسوب می شود.

به گزارش ایران ریپورتس، این دانشگاه با قدمت بیش از چهل سال بعنوان یکی از دانشکــده های مهم دانشگاه  شیراز با عنوان   دانشکده صنعت الکترونیک به تربیت نیروهای کارآمد ومورد نیاز جامعه صنعتی پرداخته است . امکانات آموزشی و پژوهشی بسیار مناسب و اساتید مجرب و کارآزموده علمی و صنعتی موجب گردید که این دانشکده درسال ۱۳۸۲ به دانشگاه صنعتی شیراز تبدیل گردد. طرح فعلی این دانشگاه ، شامل هفت دانشکده مهندسی برق ، دانشکده مهندسی مکانیک وهوافضا ، دانشکده علوم ، دانشکده مهندسی مواد،  دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست ، دانشکده صنایع و دانشکده مهندسی شیمی نفت وگاز می باشد که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فعال می باشند.

وضعیت کلی دانشگاه صنعتی شیراز

اساس دانشگاه صنعتی بر پایه تحصیلات تکمیلی می باشد و جمیعت غالب را دانشجویان ارشد و دکترا در رشته های مختلفی نظیر گرایش های مختلف مکانیک، عمران، برق، فناوری اطلاعات، شیمی و علوم پایه تشکیل می دهند.

در این دانشگاه برای دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های برق، صنایع و فناوری اطلاعات دروس مختلفشان ارائه می شود و هرسال به طور میانگین پذیرای 150 دانشجوی کارشناسی می باشد.

از سال ها پیش با در اختیار قراردادن زمینی بزرگ در فاز دوم شهر جدید صدرا، قالب توجه ها به سمت آن معطوف شده تا هرچه زودتر ساختمان ها و امکانات لازم در آنجا مهیا شده تا دانشگاه از بلوار مدرس  به آنجا نقل مکان نماید که در آن صورت با توجه به فضای مکان جدید به احتمال فراوان در جمعیت و میزان پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تاثیر داشته و شاهد رشد کمی دانشجویان خواهیم بود.

قابل ذکر است که محیط جدید دانشگاه صنعتی شیراز پیشرفت خوبی داشته و انتظار می رود طی چندسال آینده و با تکمیل نهایی آن، شاهد نقل مکان دانشگاه به شهر صدرا باشیم.

وضعیت خوابگاه دانشگاه صنعتی شیراز

غالب خوابگاه های دانشگاه صنعتی شیراز در محوطه ای چسبیده به دانشگاه برای دختران و پسران در دسترس است که تعدادی از آنها یادگار سالهای اول انقلاب و حتی پیش از آن است و چند ساختمان جدید نیز طی سالهای اخیر به آن اضافه شده است.

اتاق های ساختمان های قدیمی به صورت دو تا 5 نفره بوده و ساختمان های جدید اتاق ها به صورت 4 نفره می باشد.

غالب امکانات لازم نظیر میز تحریر، تختخواب، چوب لباسی و کمد برای دانشجویان در خوابگاه ها تدارک دیده شده و بالتبع در ساختمان های جدید این امکانات جدیدتر و شکیل تر می باشد.

قابل ذکر است که عمدتا خوابگاه های جدید را به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا داده می شود و بیشتر دانشجویان کارشناسی در خوابگاه های قدیمی تر اسکان داده می شوند.

ساختمان ها و کلاس های دانشگاه صنعتی شیراز

اغلب دانشکده های این دانشگاه ساختمانی مجزا داشته که اساتید مربوطه در آنجا مستقر هستند اما باتوجه به وجود تعداد زیاد کلاس ها در دانشکده علوم پایه، بسیاری از کلاس های دانشکده های دیگر نظیر برق در این ساختمان برگزار می شود.

بطورکلی ساختمان های دانشگاه صنعتی شیراز شامل دانشکده ها، ساختمان ریاست و مجموعه اداری، کتابخانه، آمفی تئاتر شهید دکتر طاهری، آزمایشگاه ها، سالن سرپوشیده ورزشی، سلف سرویس و مصلی امیرالمومنین می باشد که درمجموع در وضعیت قابل قبولی هستند.

به دلیل اینکه غالب امکانات و بودجه های دانشگاه صرف ساخت و تکمیل فضای جدید دانشگاه در شهر صدرا می شود، در مکان فعلی چندان شاهد بروزرسانی و تعمیر ساختمان های قدیمی تر نیستیم، هرچند که غالب ساختمان های فعلی نیازی به هیچ تعمیر و نوسازی ندارند.

کتابخانه و سالن مطالعه دانشگاه صنعتی شیراز

دانشگاه صنعتی شیراز با داشتن کتابخانه ای بزرگ با قریب به چند ده هزار جلد به زیبان های مختلف فارسی، انگلیسی، فرانسه و روسی غالب نیازهای دانشجویان دانشگاه را در زمینه های مختلف فراهم آورده است.

با حسن نظر مسئولین دانشگاه، هر دانشجو می تواند با تشکیل پرونده، سه جلد کتاب از کتابخانه برای مدت دو هفته امانت گرفته و درصورت نیاز زمان را نیز به صورت اینترنتی تمدید نماید.

در دل ساختمان کتابخانه دانشگاه صنعتی شیراز، سالن های مطالعه ای برای دانشجویان دختر و پسر تعبیه شده و برای هرکدام نیز علاوه بر سالن مطالعه فردی، اتاق هایی برای مطالعه دسته جمعی نیز در نظر گرفته شده است.

باتوجه به محل قرارگیری ساختمان کتابخانه، دسترسی به بخش های مختلف دانشگاه به سادگی میسر است.

اینترنت دانشگاه صنعتی شیراز

طبق گفته های دانشجویان این دانشگاه وضعیت اینترنت آن خوب بوده و به صورت ماهانه برای هر شماره دانشجویی با توجه به مقطع تحصیلی چندین گیگابایت شارژ می شود، همچنین اینترنت شبانه نیز از ساعت دو بامداد تا 6 نیز رایگان و بدون محدودیت می باشد.

با نصب و راه اندازی وای فای در ساختمان های مختلف دانشگاه، امکان دسترسی به اینترنت در غالب فضاهای دانشگاه میسر است که البته صرف دانشجویان در محیط خوابگاه، کتابخانه و مرکز کامپیوتر دانشگاه امکان اتصال به وای فای را دارند و در مابقی مکان ها باید از سیستم های تعبیه شده دارای اینترنت استفاده نمایند.

درمجموع طبق پرسش های صورت گرفته از دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز از سرعت، حجم و دسترسی به اینترنت رضایت نسبی دارند.

اساتید دانشگاه صنعتی شیراز

دانشگاه صنعتی شیراز جزء دانشگاه های بزرگ و مطرح در جنوب کشور به حساب آمده که همیشه در رتبه های مختلف ملی و بین المللی جز چند دانشگاه اول کشور می باشد به همین دلیل در بکارگیری اساتید و اعضای هیئت علمی، کارگروه جذب دانشگاه سختگیری های زیادی داشته تا اساتیدی با علم، دانش و مهارت بالا جذب شوند.

همه دانشکده ها و در همه گرایش ها تعدادی از بهترین اساتید شیراز و حتی جنوب کشور اعضای هیئت علمی آن دانشکده را تشکیل می دهند، اساتیدی که براساس صحبت های دانشجویان غالبا از قدرت تدریس و فن بیان بالا برخوردار بوده و در درس و امتحانات سختگیری زیادی نیز به خرج می دهند تا به قول خودشان دانشجویانی با دانش و مهارت را راهی جامعه نمایند.

می توان گفت تقریبا همه اساتید دانشگاه صنعتی شیراز جز نخبگان رشته خود بوده و هرکدام چندین مقاله بین المللی را به ثبت رسانده اند و در میان آنها چندین استاد برجسته بین المللی همچون دکتر جمشید آقایی و طاهر نیکنام وجود دارد که جز یک صدم دانشمندان برتر دنیا به حساب می آیند.

نمره دهی و امتحانات دانشگاه صنعتی شیراز

طبق گفته مسئولان و اساتید دانشگاه صنعتی شیراز، بالا نگه داشتن سطح علمی دانشگاه و دانشجویان از اولویت های دانشگاه می باشد و به همین منظور سختگیری های بسیاری را در تدریس، امتحانات و نمره دهی اساتید شاهد هستیم و هیچگونه سستی و کاهلی را پذیر نیستند.

غالب امتحانات همچون تدریس از سطح بالایی برخوردار بوده و اساتید با حسن توجه، در سر موعد مقرر اقدام به اخذ امتحان کرده و سرموقع نیز نمرات را اعلام نموده و در بازه ای زمانی نیز امکان تصحیح مجدد را برای دانشجویان درجلوی رویشان قرار داده اند تا مبادا حقی از کسی ضایع نشود.

قابل ذکر است که امتحانات میانترم و پایان ترم در سالن های بزرگ و با فاصله برگزار می شود تا هیچگونه جای سوال و شک و تردیدی را باقی نگذارد.

رفتار و برخورد کارمندان و حراست با دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز

پس از صحبت و گفت وگو با تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز در مقاطع مختلف و رشته های گوناگون، همه از نحوه رفتار و برخورد کارمندان و حراست دانشگاه با دانشجویان رضایت داشتند و به گفته آنها کرامت و عزت نفس دانشجو تقریبا در همه قسمت های دانشگا رعایت می شود.

وضعیت غذا و سلف سرویس دانشگاه صنعتی شیراز

دانشگاه صنعتی شیراز دارای یک ساختمان سلف مرکزی بزرگ می باشد که به دانشجویان دختر و پسر در دو وعده غذایی ناهار و شام خدمت ارائه می دهد. قابل ذکر است که وعده صبحانه نیز در همان وعده شام به دانشجویان داده می شود.

دانشجویانی که اقدام به رزرو غذا ننموده و یا کسانی که مهمانی دارند نیز می توانند از رستوران دانشگاه واقع شده در طبقه دوم ساختمان سلف دانشگاه اقدام به تهیه و سرو غذا نمایند.

غذا به دانشجویان در تمامی روزهای هفته به جزء وعده شام پنجشنبه و روزهای تعطیل داده می شود.

گزارش از محمد صادقی

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.