گزارش اختصاصی ایران ریپورتس98؛ حاشیه‌های یک نطق پیش از دستور در شورای شهر شیراز

جذب 300 نفر جدید در بدنه شهرداری شیراز که بالغ بر 12 هزار نفر پرسنل دارد، به نقطه ابهامی برای عموم مردم شیراز تبدیل شده است.

به گزارش ایران ریپورتس98، روز چهارشنبه و در نطق پیش از دستور محمدتقی تذروی، عضو شورای شهر شیراز در صحن علنی موضوع جذب 300 نفر جدید در بدنه قطور شهرداری شیراز و تبدیل وضعیت برخی از پرسنل کنونی شهرداری گفته شد تا در ادامه رئیس شورا و یکی از منتخبان مجلس یازدهم به این موضوع ورود کنند.

** لزوم تعدیل نیرو در شهرداری شیراز

کمی به قبل‌تر باز میگردیم، سید عبدالرزاق موسوی در اردیبهشت ماه 1397 در نشست خبری خود از تعدیل در نیروهای شهرداری سخن گفته بود؛ رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز وجود نیروی انسانی مازاد را یکی از چالش های مهم شهرداری شیراز برشمرد و افزود: شهرداری شیراز حدود 3500 پست نیروی انسانی مصوب دارد اما هم اکنون نزدیک به 12 هزار نفر در شهرداری مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه بخشی از نیروی انسانی شهرداری شیراز فاقد کارایی است، از وجود 5 تا 6 هزار نیروی انسانی مازاد در شهرداری شیراز خبر داد و افزود: سابقه حدود 5 هزار نیروی انسانی در شهرداری شیراز کمتر از 5 سال است و تعدادی از آنها در اردیبهشت ماه 96 و قبل از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان نیروی شرکتی به کار گرفته شده اند.

انتقاداتی درست از سوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز در اردیبهشت 97 و رئیس کنونی این شورا که عده ای را در سال پایانی در بدنه شهرداری جا کرده اند اما بنظر میرسد همین رویه شاید در ابعادی کوچکتر برای شورای پنجم درحال انجام است.

** حق با کیست؟

درهمین خصوص تذروی در نطق پیش از دستور خود در روز چهارشنبه گفت: متاسفانه مصوبه ای را به فرمانداری برده اند  مبنی بر جذب سیصد نفر خارج از مجموعه شهرداری و این سوال مطرح است که آیا در شهرداری افراد با تخصص و تجربه کم است؟ امیدوارم  فرماندار محترم و دیگر مسئولان از اجرای این امر جلوگیری نمایند.

این عضو باسابقه شورای شهر شیراز از تبدیل وضعیت برخی از پرسنل شهرداری خبر داد و متذکر شد: همچنین مصوب شده است که تعدادی از نیروهای شهرداری نیز تبدیل وضعیت شوند که ساز و کار این تبدیل وضعیت عملا نامشخص و غیر شفاف است و موجب نگرانی جمع کثیری از بدنه شهرداری گردیده است که این اتفاق را تضییع حقوق خویش می دانند و اگر شفافیت و اخبار و اطلاعات بطور صحیح در اختیار آحاد مردم قرار نگیرد تا افراد واجد شرایط خود را با معیارها تطبیق دهند شاهد نارضایتی و نابرابری ها خواهیم بود.


** درهمین خصوص بخوانید:

| نطق تند و طوفانی عضوشورای‌شهرشیراز؛ علیرغم شعارها جذب 300 نفر و تبدیل وضعیت بسیاری از پرسنل شهرداری/ افزایش سیاسی‌کاری تا پایین ترین لایه های شورا/ تراموا همانند مسیر دوچرخه ظاهرسازی‌ست



سید عبدالرزاق موسوی، رئیس شورای شهر شیراز در پاسخ به محمد تقی تذروی در صحن علنی عنوان کرد: هم من سیاسی هستم و هم اقای تذروی و همدیگر را می‌شناسیم و تمام صحبت‌های اقای تذروی کاملاً سیاسی بوده است و نباید خلاف واقع در شورا صحبت شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با انتقاد از نشر برخی مطالب خلاف واقع در فضای مجازی، تأکید کرد: به دلایل روشنی که آماده دفاع علمی از آن هستیم، مصوبه ساماندهی نیروی انسانی شهرداری یکی از شایسته‌ترین تصمیمات شورای اسلامی شهر شیراز بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تعداد نیروهایی که در شهرداری از سال ۹۰ به بعد هم در قالب نیروهای شرکتی و هم نیروهای حجمی وارد شهرداری شده، مشخص و قابل استناد است، عنوان داشت: بنا داشتم امروز گزارشی را در این خصوص بر اساس نامه شهرداری به مردم ارائه دهم و شورای شهر و شهرداری شیراز را با گذشته مقایسه کنم که این گزارش را به جلسات آتی موکول می‌کنیم.

او اضافه کرد: به اعتقاد من بر اساس دلایل مستند قابل ذکر، این مصوبه برجسته‌ترین و شایسته‌ترین تصمیمی بوده است که شورا از ابتدا تاکنون در زمینه نیروی انسانی اتخاذ کرده چرا که تلاش‌های بسیاری هم به لحاظ حقوقی و هم به لحاظ فنی در این مسیر انجام گرفته تا منجر به این مصوبه شود.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: این آمادگی وجود دارد، در هر جمعی به لحاظ علمی و فنی و تخصصی مصوبه شورا در بحث نیروی انسانی را مطرح و از آن دفاع کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه تا سال ۹۳ از بودجه کشور به بخش جاری شهرداری کمک می‌شده، یادآور شد: آئین‌نامه استخدامی شهرداری در سال ۸۱ و آن هم در زمانی که دولت به شهرداری کمک می‌کرده مصوب شده بود در حالی که امروز دولت نه فقط در بخش جاری بلکه در هیچ قسمت دیگری مساعدتی به شهرداری ندارد.

** درخواست منتخب مردم از استانداری برای ورود به قضیه بکارگیری 300 نفر جدید در شهرداری

پس مطرح شدن جذب 300 نفر جدید در بدنه شهرداری شیراز این موضوع به یکی از سوالات مبهم بسیاری از افراد و شهروندان شیرازی تبدیل شده و در همین خصوص جعفر قادری، منتخب مردم شهرستان های شیراز و زرقان در نامه ای به استاندار خواستار بررسی موضوع شد.

متن نامه جعفر قادری به عنایت اله رحیمی به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر رحیمی

استاندار محترم فارس

سلام علیکم

احتراما، همانطور که مطلع می باشید در حال حاضر تعداد زیادی از پرسنل زحمتکش شهرداری با سابقه چندین ساله همچنان بصورت نیروهای شرکتی فعال هستند که ضرورت دارد در چارچوب های قانونی فعالیت آن ها رسمیت یابد. در این میان انتشار خبرهایی مبنی بر تصویب موضوع بکارگیری 300 نفر پرسنل جدید و تغییر وضعیت تعداد زیادی پرسنل جدید الورود شورای اسلامی و شهرداری شیراز در روزهای اخیر، موجی از اعتراض و نگرانی را در شهرداری و سطح شهر بابت این رفتار سهم خواهانه ایجاد کرده است. لذا شایسته است استانداری بصورت جدی به این موضوع ورود پیدا کرده و از هرگونه اقدام غیرقانونی شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری شیراز  دراینخصوص جلوگیری نماید.

** موافقت نماینده شیراز با جذب 300 نفر در شهرداری

در ادامه ماجرا و با در جریان قرار گرفتن جعفر قادری از کم و کیف جذب 300 نفر جدید در بدنه شهرداری شیراز که با تماس تلفنی از سوی رئیس این شورا صورت گرفته، قادری موافقت خود را با این مصوبه اعلام کرده است.

وی ادامه داد: استخدام بر اساس آزمون همواره مورد حمایت بنده بوده است و اگر مصوبه شورای شهر مبتنی بر قانون است،  مورد حمایت ما نیز خواهد بود.
قادری با یادآوری اینکه در دوران مسؤولیت خود در شورای شهر، شهرداری و مجلس همواره به‌کارگیری نیرو را صرفاً از طریق برگزاری آزمون دنبال کرده است، تأکید کرد: مخالفت من با به‌کارگیری نیرو از روش‌های غیرقانونی و به واسطه رانت استفاده از موقعیت افراد در شهرداری شیراز بوده است اما در حال حاضر موافق اجرای مصوبه شورای شهر در جهت جذب نیروهای شهرداری از طریق آزمون هستم.
منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: اگر بنا است که با مجوز قانونی نیروهای شرکتی شهرداری تبدیل وضعیت پیدا کنند باید به نیروهای با سنوات خدمت بالاتر اولویت بیشتری داده شود.

** دانستن حق مردم است

با تمامی اوصاف سوالات مختلفی برای بسیاری از شهروندان در خصوص جذب 300 نفر جدید در بدنه شهرداری شیراز به وجود آمده که متاسفانه باعث تخریب جایگاه و عملکرد شورای پنجم می شود.

طبق صحبت های رئیس شورای اسلامی شهر شیراز مبنی بر آمادگی وی برای ارائه گزارشی از تعداد نیروهای وارد شده به شهرداری از سال 90 و بیان دلایل علمی جذب 300 نفر جدید در این ارگان، پیشنهاد می شود برای تنویر افکار عمومی و این مهم که دانستن حق مردم و شهروندان شیراز است، در یک نشست خبری با حضور اصحاب رسانه گزارش های مذکور ارائه شده تا رسانه ها با انعکاس آن به تمامی شایعات و سوالات مردم پاسخ داده شود.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.