گل به خودی روبیکا

این روزها کسی نیست که راجع به اتفاقات روبیکا نشنیده باشد، به اسم افراد معروف در روبیکا صفحه ایجاد کرده، محتواهای این افراد رو از صفحات اینستاگرام به روبیکا کپی کرده و حتی به برخی از آن صفحات تیک آبی که نشان از اصلی بودن صفحه و احراز هویت می‌باشد، داده شده است، خیلی شیک و مجلسی!

به گزارش ایران ریپورتس، روبینو که بخشی از سوپر اپلیکیشن روبیکاست و محیط کاربری آن از اینستاگرام ایده گرفته سعی داشته به زور و با کار فیک، نشان دهد که توانسته بسیاری از افراد معروف و مشهور را در خود جای دهد، درحالیکه که این حرکت یک گل به خودی بزرگ بود، در زمانی که عده ای از مردم سعی بر استفاده از روبیکا داشتند، به اعتمادشان ضربه خورده و حتی عده ای که پیشتر نیز در روبیکا بودند، از آن پلتفرم خارج شدند.

جالب تر آنجاست که حساب توییتر روبیکا در توضیح این افتضاح گفته که هرکسی صفحه ای به نامش در روبیکا ساخته شده، تماس بگیرد، صفحه را تحویل او میدهیم و یا آن را حذف می کنیم! درعوض مسئولیت پذیری و عذرخواهی، در کمال وقاحت میگوید زنگ بزنید!!!

به چه قیمتی میخواهند خود را بالا و پرمخاطب نشان دهند؟ با کارهای فیک و ساختگی که اتفاقا برعکس جواب میدهد.

حساسیت موضوع زمانی بیشتر میشود که بسیاری از سیاستگذاران مدعی وجود پلتفرم های داخلی مشابه برای بسیاری از شبکه های اجتماعی خارجی نظیر اینستاگرام، واتساپ و تلگرام هستند و طرحی در همین راستا با عنوان صیانت از کاربران فضای مجازی در مجلس در دست بررسی است، طرحی که از زمان مطرح شدنش بسیار حاشیه داشته، جنجال آفرین بوده و مخالفان بسیاری را به خود دیده است.

پس از این تخلف بزرگ از سوی روبیکا، کاربران بسیاری از جمله افراد معروف و مشهور با مخاطبان بالا ضمن انتقاد گسترده، خواهان رسیدگی به این موضوع شدند که پس از چندین روز سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر از ابطال مجوز روبیکا به دلیل تخلفات گسترده خبر داد.

در مقابل نیز روبیکا واکنش نشان داده و گفته است که مجوزی نداشته که حال بخواهد مجوزش باطل شود!

یکی از اولین چیزهایی که یک پلتفرم و شبکه اجتماعی باید در ذهن مخاطب و کاربر خود بوجود بیاورد، حس اعتماد و امنیت است که روبیکا با این حرکت بچگانه در این خصوص مردود شد و گل به خودی زد.

در پایان باید گفت که به نظر بهتر است مجلس شورای اسلامی پیش از طرح صیانت، طرحی برای ساماندهی پلتفرم های داخلی آماده کرده سپس به فکر صیانت از کاربران فضای مجازی باشد.

*به قلم محمد صادقی؛ فعال رسانه‌ای و مدیر خبرگزاری علم و فناوری در فارس

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.