کمترین توقع از مجلس ساماندهی اقتصاد خُرد

افزایش قیمت ها و ضعف در اداره کشور و انجام وظایف قانونی از سوی اجزای حاکمیت، خاصه قوای سه گانه برای حل مشکلات مردم، تهدید امنیتی محسوب می گردد و این امر زمینه نارضایتی و رویگردانی نسبت به حاکمیت را در پی دارد.


ایران ریپورتس// برای مقابله با پدیده شوم گرانی، تدبیر و اراده از سوی دولت و طرح کلان از سوی مجلس را می طلبد که اثری از این دو اقدام مشاهده نمی شود.

متاسفانه دولت آقای روحانی نشان داد با داشتن اختیارات قانونی، ابزارهای نظارتی و اجرایی، توان اداره کشور در خصوص مهار و کاهش گرانی هایی که اکثرا” به سبب ضعف در برنامه ریزی، نظارت و کنترل می باشد را ندارد، چرا که برای مقابله با این پدیده شوم، تدبیر و اراده می خواهد که این دو موضوع در دولت مشاهده نمی گردد.

کارکرد نظارتی دولت بی اثر و به هم ریختگی قیمت‌ها نشان از ضعف مدیریت در دستگاههای اجرایی و نظارتی است و می‌توان گفت ابزار نظارتی دولت برای کنترل قیمت‌ها کارا نبوده است.
پرواضح است که افزایش قیمت بدون مصوبه دولت قانونی نیست اما می‌بینیم که از شروع بکار مجلس یازدهم قیمت ها چند برابر شده است.
در پی ناامیدی مردم از دولت، انتظار میرفت نمایندگان مجلس مقابله با گرانی‌ها را در اولویت قرار دهند، اما پس از گذشت حدود 4 ماه از عمر مجلس یازدهم، اقدامی برای مهار و کاهش گرانی های افسارگریخته مشاهده نشده است.
اکثر نمایندگان مجلس در لوای انقلابی بودن و با شعارهای انقلابی، نجات کشور را در تشکیل مجلس جوان و انقلابی می دانستند که پس از راهیابی و شروع به کار مجلس، نه اینکه تاکنون فرجی حاصل نگردیده بلکه گرانی چندین برابرِ ماهها و سالهای قبل از مجلس یازدهم گردیده است.

قابل توجه نمایندگان مجلس اینکه؛ اعتقاد راسخ به تحقق منویات مقام معظم رهبری، قوانین حاکم بر کشور، بهره گیری از نخبگان و متخصصین اقتصادی و امنیتی بدون در نظر گرفتن گرایشِ سیاسی آنها می تواند راهگشا برای حل مشکلات کشور باشد.

انتظار میرود مجلسی که با شعار انقلابی بر سرکار آمده است یک حرکت انقلابی برای مهار و کاهش تورم از خود نشان دهد، در غیر این صورت کسانی که با شعار انقلابی به مجلس راه یافتند لازم است فرصت را به کسانی که بدون گرایشِ سیاسیِ چپ و راست برای استقلال و آبادانی کشور دل می سوزانند واگذار تا متخصصینِ فراجناح، مردم را به امید و آرزوهای بر حق خود برسانند.

*سیروس سجادیان

Leave a Reply

Your email address will not be published.