چرا شیراز به شهردار بومی نیاز دارد؟

کلانشهر شیراز با داشتن ویژگیهای خاص خود و انبوهی از مشکلات، به شهرداری بومی نیاز دارد تا با داشتن حس مسئولیت و شناخت کافی از شهر، مجموعه شورا و شهرداری بتواند هرچه زودتر شهرداری شیراز را به ریل خود بازگرداند.

به گزارش ایران ریپورتس، شیراز این روزها با روی کار آمدن شورای ششم در گیر و دار انتخاب شهردار جدید می‌باشد. بدین منظور اعضای شورای شهر شیراز پیش از مراسم تحلیف با راه اندازی یک وبسایت، زمینه را برای معرفی افراد مورد نظر مردم برای تصدی سمت شهرداری کلانشهر شیراز فراهم کردند.

طبق گفته علی اکبر سلطانی، سخنگوی شورای شهر شیراز نام ۱۳۶ نفر برای قرار گرفتن در جایگاه شهرداری شیراز از سوی مردم در سامانه ثبت شد که در ادامه اعضای شورا شرایط افراد مذکور را با قانون تطبیق داده و همچنین با در نظر گرفتن رشته تحصیلی، سوابق کاری و مدیریتی، ارزیابی عملکرد و مواردی از این قبیل فارق از در نظر گرفتن جناح‌های مختلف، به ۳۵ نفر رسیدند.

از ۳۵ نفری که شرایط لازم را احراز کرده بودند درخواست شد که برنامه‌های خود را ظرف مدت معلوم برای شهرداری شیراز ارائه دهند و سپس برنامه ها در اختیار تمامی اعضا قرار گرفته و از میان آنها پنج تا ۱۰ نفری که برای این سمت مناسب تر و با برنامه تر ارزیابی می شوند را برای مصاحبه حضوری فرابخوانند.

طبق گفته سخنگوی شورای شهر شیراز از ۳۵ نفر مذکور، ۲۵ نفر برنامه ارائه داده و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

همچنین روز گذشته مهدی طاهری، رئیس شورا از رسیدن گزینه های شهرداری شیراز به 14 نفر خبر داد.

حال انتخاب شهردار بعنوان اصلی‌ترین وظیفه شوراها یکی از چالش‌های رودروی منتخبین مردم است تا با ارزیابی معیارها و شاخص‌های مورد نیاز بتوانند مسیر مدیریت شهری را مشخص کنند.

همگان به خوبی از مشکلات عدیده شهرداری شیراز از جمله بدهی ها، حمل و نقل و ترافیک، پروژه های نیمه تمام، مالی و درآمدها، عمران، محیط زیست، خدمات شهری، پسماند و مرکز جمع آوری آن و …آگاه هستند.

از سویی شیراز با حضور اقوام و ادیان گوناگون معجونی از تفکرات و گرایش های مختلفی می باشد که در زمینه های مختلف دارای سلیقه های خاص خود هستند. همچنین سابقه تاریخی و فرهنگی شیراز با داشتن بزرگانی نظیر حافظ و سعدی، ملاصدرا، … و در صدر آنها سومین حرم اهل بیت(ع) شرایط کلانشهر شیراز را از سایر شهرها متفاوت کرده و لذا برای کرسی شهرداری شیراز نیز باید فردی توانمند، مدیر، مدبر، بومی و مسلط به شهرداری انتخاب شود.

پر واضح است که اساسا در یک نگرش مبتنی بر عقلانیت و علمی، مهم‌ترین شاخص انتخاب یک مدیر، شایستگی اوست نه صرف «بومی» بودن اما نکته اساسی و مهم این است که ذات شهرداری به گونه‌ای است که یک مدیر بومی و متخصص می‌تواند بهره‌وری بالاتری نسبت به یک مدیر غیربومی داشته باشد.

یک مدیر غیربومی ولو اینکه متخصص، شایسته و کارآمد باشد اما برای اینکه در شهرداری موفق شود، نیازمند این است که حداقل چندین ماه خود را برای شناسایی وضعیت موجود شهر، نیازسنجی امکانات، آشنایی با مشکلات و شناخت پرسنل بگذارد و عملا در این مسیر شاهد یک دوران گذار چندین ماهه و بلاتکلیفی خواهیم بود .

در پایان باید گفت که شورای شهر شیراز که با نام انقلابی بودن روی کارآمده، از آخرین امیدهای شهروندان شیرازی می باشد تا بتوانند شهر راز را به جایگاه حقیقی و واقعی خود برسانند. اتفاقی که در پی داشتن یک شهردار توانمند، مدیر، مدبر، بومی و مسلط به شهرداری می‌تواند محقق گردد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.