وعده تخیلی توزیع نهال رایگان درشیراز/ طرحی که فقط به ثبت نام رسید

شهرداری شیراز سال قبل وعده توزیع نهال رایگان بین مردم را داد اما این طرح در پی ناتوانی این مجموعه در تامین نهال در حد ثبت‌نام باقی ماند تا فرصت درختکاری و سبز شدن شهر از بین برود.

به گزارش ایران ریپورتس به نقل از مهر، سال گذشته بود که شهرداری شیراز طی مراسمی نسبت به معرفی سامانه‌ای اقدام کرد که مردم می‌توانستند با مراجعه به آن نسبت به دریافت نهال رایگان اقدام کنند اما نزدیک به یک ماه از روز درخت کاری گذشته و هنوز نهال‌هایی که مردم برای روز درخت کاری علاقه مند بودند تا بر زمین بنشانند، تکلیفشان در هاله‌ای از ابهام است.

حجم قابل توجه‌ای از مراجعان به این سامانه تاکنون نتوانسته‌اند نهال رایگانی که شهرداری شیراز مدعی شده بود که ظرف کمتر از ۳ روز به دست آنان می‌رساند را دریافت کنند این در حالی است که برخی از آنان نیز در اسفند ماه سال قبل با مراجعه حضوری و ایستادن در صف نسبت به دریافت نهال اقدام کردند البته لازم به یادآوری است که شهرداری شیراز مدعی شده بود با توجه به شیوع کرونا و در راستای قطع زنجیره انسانی ویروس کرونا در تلاش است تا با حذف صف در دریافت نهال، گام مؤثری در کنترل کرونا و همچنین افزایش سرانه فضای سبز داشته باشد هرچند این هدف هیچ گاه محقق نشد!

این بد عهدی شهرداری باعث شد که بر خلاف سال‌های گذشته خود مردم نیز اقدام به خرید نهال از مراکز مختلف نکنند و در حالی که شهر شیراز احتیاج به فضای سبز بیشتری دارد این فرصت بزرگ برای حضور گسترده مردمی و سبز شدن شهر از دست رفت.

طی سال‌های گذشته برخی از میدان‌های سبز شهر شیراز به دلیل عملیات‌های عمرانی از بین رفت و در حال حاضر شاید تنها ۲ میدان کاملاً سبز (میدان مطهری) در شهر شیراز وجود دارد که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

توان تأمین نیاز تمام متقاضیان نهال رایگان را نداشتیم

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: نزدیک به ۵۰ هزار نفر در سامانه دریافت رایگان نهال ثبت نام کردند که امکان برطرف کردن تقاضای تمامی این افراد وجود ندارد.

محمدرضا زندیه با اشاره به اینکه مقرر شده بود به هر فرد ۴ نهال رایگان بدهیم، بیان کرد: سال ۹۹ برای اولین بار سامانه‌ای برای ثبت نام و دریافت نهال رایگان از سوی شهرداری شیراز طراحی و در دسترس عموم قرار گرفت و بر اساس آخرین آمارها بالغ بر ۵۰ هزار نفر در این سامانه اقدام به نام نویسی کردند این در حالی بود که پیش از آنکه این سامانه در دسترس عموم قرار بگیرد پیش بینی شده بود که امسال به هر متقاضی ثبت نام در این طرح ۴ نهال توزیع شود.

وی ادامه داد: بر اساس تجارب سال‌های قبل در هر منطقه شهرداری یک هزار نهال توزیع شده و با توجه به اینکه ۱۱ منطقه شهرداری در شیراز وجود دارد ۱۱ هزار نهال برای تمام متقاضیان نهال در ۱۱ منطقه شهرداری شیراز در نظر گرفته شده بود اما با توجه به شیوع کرونا و راه اندازی سامانه برخط دریافت نهال در شیراز بالغ بر ۵۰ هزار نفر در این طرح نام نویسی کرده و اگر قرار بود به هر متقاضی ۴ نهال ارائه شود، بالغ بر ۲۰۰ هزار نهال برای این طرح نیاز بود.

زندیه با اشاره به اینکه ۵۰ هزار نهال برای عرضه رایگان در نظر گرفته شده بود، تاکید کرد: پیش بینی‌های دستگاه‌های ذی ربط برای تأمین نهال مورد نیاز شهروندان درست از آب در نیامد و برخلاف آنچه تصور می‌شود تقاضا برای نهال در شیراز ۴ برابر نهال تهیه شده برای عرضه در طرح نهال رایگان بود.

به گفته این مقام مسئول پس از احصای تقاضای مورد نیاز شهروندان نسبت به تأمین ۵۰ هزار نهال دیگر نیز اقدام شد و در مجموع ۱۰۰ هزار نهال در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز تاکید کرد: این سازمان در راستای توزیع نهال نیز ۵۰ هزار تماس با ثبت نام شوندگان برقرار کرد و در نهایت از میان ثبت نام کنندگان به ۳۰ هزار نفر نهال رایگان اعطا شد این در حالی است که نمی‌توانستیم نسبت به تأمین نهال مورد نیاز تمامی متقاضیان اقدام کنیم زیرا نزدیک به ۱۰۰ هزار نهال دارای کمبود بودیم.

به گزارش مهر، این اتفاقات در حالی توسط شهرداری شیراز روی می‌دهد که اولویت تیم شهرداری به گفته خودشان انسان محوری بوده اما تمایلی که شورا و شهرداری نشان داد بیشتر به سمت افتتاح پل و تقاطع بود هرچند که در حاشیه‌های شهر شیراز پیاده راه‌هایی ساخته شده اما فضای سبز داخلی شهر همچنان با مشکلاتی مواجه است.

به نظر می‌رسد شهرداری قبل از اینکه وعده‌ای به مردم شیراز می‌داد باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها را پیش بینی می‌کرد تا اینگونه زمان کاشت نهال و سبز شدن شهر دست نرود.

Leave a Reply

Your email address will not be published.