ورزش فارس در سال۹۹/ افتخارآفرینی تک ستاره‌ها و بی فروغی تیم‌ها

سال تلخ ۹۹ را باید سال رکود ورزش کشور نامید. در این میان، ورزش فارس که از قبل هم شرایط مطلوبی نداشت، با شیوع کرونا وضعیت بدتری هم پیدا کرد. منابع درآمدی هیئت های ورزشی و به خصوص باشگاه ها به حداقل رسید و کمک های دولتی هم نتوانست آسیب های ناشی از این اتفاق غیرمنتظره را جبران کند.

ورزش فارس، پیش از کرونا هم وضعیت موفقیت آمیز و مطلوبی نداشت. سال ها شاهد ناکامی تیم های مختلف استان در رشته های تیمی بودیم و در سایر رشته ها هم تک ستاره هایی بودند که چراغ ورزش فارس را در سطوح بالای کشوری و بین المللی روشن نگه داشته بودند.

به گزارش ایران ریپورتس به نقل از ایسنا، کرونا در همان بدو ورود، تمام اماکن ورزشی را تعطیل و ورزشکاران را از میادین تمرین و مسابقه دور و خانه نشین کرد و با شوک تعویق المپیک، ورزشکاران فارسی نظیر سعیدرضا کیخا و مسلم نیادوست را هم مانند دیگر ورزشکاران ایران و جهان، از میدان مسابقه و تمرین به خانه بازگرداند.

اما در روزهای تعطیلی مطلق ورزش به واسطه شیوع کرونا، اتفاق غیرمنتظره دیگری ورزش فارس را در شوک فرو برد، دستگیری و عزل مدیرکل و پس از او معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان بود؛ موضوعی که بعد از انتصاب عباس حاجی‌زاده، فردی نام آشنا البته برای ورزش آموزش و پرورش، اندکی از حواشی‌اش، خصوصا در موضوع توقف روند ساخت و سازهای عمرانی این حوزه، کاسته شد.

حاجی‌زاده در همان بدو شروع کار، اصل اساسی خود را صداقت با مردم اعلام کرد و گفت حاضر نیست پروژه ای را افتتاح کند که فقط آن را افتتاح کرده باشد. او همچنین گفت که هرگز قولی نخواهم داد که نتوانم به آن عمل کنم. 

رفته رفته چراغ ورزش کشور و به طبع آن، فارس روشن شد و باشگاه ها و مجموعه های ورزشی به صورت کج‌دار و مریز شروع به فعالیت کردند. رشته های انفرادی زودتر از سایر رشته ها فعالیتشان آغاز شد. آنها در دوران تعطیلی هم می توانستند فعالیت هایی به صورت مجازی داشته باشند و حتی برخی رشته های رزمی از همین طریق برای اعضای خود، کمربند و حکم نیز صادر می کردند! درجاتی که بیش از آنکه مزه رشد تکنیکی و فنی داشته باشد، طعم دیگری را در مذاق افراد، تداعی می‌کرد.

برگزاری وبینار و کلاس های مجازی هم یکی از فعالیت های معمول هیئت ها در دوران تعطیلی و نیمه تعطیل ورزش بود که بعضی از مسئولان هیئت ها آن را “توفیق اجباری” قلمداد می کردند!

با راه اندازی مسابقات ورزشی در سطح کشوری و بین المللی، افتخاراتی نصیب ورزشکاران استان شد اما در زمینه ورزش های تیمی و به خصوص فوتبال که مهمترین و پرطرفدارترین ورزش تیمی به شمار می رود، باز هم شاهد ناکامی تیم های فارس بودیم.

تیم های لیگ یکیِ فجرشهید سپاسی و قشقایی باقیمانده مسابقات فصل گذشته را در فصل تابستان با کسب نتایجی متوسط و جایگاه هایی در نیمه پایین جدول به پایان رساندند، اما با امیدواری زیادی از حضور در فصل بعد سخن گفتند. 

فجری ها از حمایت های قاطع مدیریت جدید سپاه فجر استان می گفتند و قشقایی ها هم از صعود به لیگ برتر در سال ۱۴۰۰ ! اما با پایان سال ۹۹ و سپری شدن نیمی از راه، حالا کمتر کسی را پیدا می کنیم که با امیدواری چندانی نسبت به صعود تیم های شیرازی به لیگ برتر سخن بگوید.

فجری ها فاصله چندانی با تیم های صدرنشین ندارند، اما با از دست دادن چند بازیکن کلیدی به علت مصدومیت و جدایی چند بازیکن اصلی در فصل نقل و انتقالات، حالا باید تلاش کنند تا شاید بتوانند تیمی شبیه آنچه در نیم فصل نخست دیدیم بسازند. تیمی که در چند بازی انتهایی نیم فصل نخست، بازی های خوبی ارائه نداد و امتیازات زیادی را هم به همین واسطه از دست داد.

در مقایسه با طلایی پوشان، قشقایی وضعیتی متفاوت داشت. آنها بر خلاف شعارهای ابتدایی، تیمی بستند که از نظر تعداد بازیکنان سرشناس، توانایی رقابت برای صعود به لیگ برتر را نداشت. با این وجود، این تیم در مصاف با تیم های مدعی بازی‌های خوبی به نمایش گذاشت، به طوری که در برابر هیچ یک از تیم های اول تا هفتم جدولِ کنونی مسابقات، بازنده نشد. اما این تیم جوان، در ۱۸ بازی سال ۹۹ تنها چهار پیروزی به دست آورد و در پایان سال، جایگاهی بهتر از رتبه شانزدهم جدول نیافت؛ رتبه ای که ماندن در آن، منجر به سقوط خواهد شد.

تیم فوتبال برق شیراز هم که بیش از یک دهه از سطح اول فوتبال ایران دورمانده، در نیمه نخست سال ۹۹ بازی های باقیمانده خود در رقابت های لیگ دسته سوم را با نام “برق سه فاز” با ناکامی پشت سر گذاشت و در پایان نیز مدیران این تیم، امتیاز لیگ سه را فروختند. امتیازی که توسط مدیرقبلی ورزش استان به آنها واگذار شده بود! گره گشایی از مشکل عجیب این تیم محبوب شیرازی، یکی از مهمترین وظایف مسئولان ورزشی و حتی غیرورزشی استان است که امیدواریم در سال ۱۴۰۰ محقق شود.

همچنین ارژن شیراز نیز که پس از چندین سال تیم داری در سطح اول فوتسال کشور، به محبوبیت خاصی نزد علاقمندان به پرافتخارترین ورزش تیمی کشور دست یافته بود، به علت مشکلات مالی، منحل شد! تا شوک دیگری به ورزش تیمی فارس وارد شود.

در ادامه، امتیاز لیگ برتری ارژن به بخش خصوصی واگذار و نام آن به “ایمان” تغییر یافت، اما عملکرد ایمان در لیگ برتر بسیار ضعیف بود و آنها بدون کسب حتی یک پیروزی، فصل را به پایان رساندند. با این وجود، این تیم هنوز شانس بقا دارد و فروردین ۱۴۰۰ باید دیدارهای حساسی را برای رهایی از سقوط برگزار کند.

تیم های فوتبال و فوتسال بانوان نیز در سال ۹۹ در لیگ برتر کشور به میدان رفتند. عملکرد تیم فوتبال بانوان فارس که ابتدا با نام قشقایی و سپس با نام هیئت فوتبال فارس در رقابت ها حضور یافت، بسیار ضعیف بود و با انتقاد گسترده کارشناسان و هواداران مواجه شد.

رئیس هیئت فوتبال شیراز در گفت و گو با ایسنا، هدف از تیم داری در مسابقات این فصل را صرفاً “حفظ امتیاز” عنوان کرد و این قول را داد که برای فصل آینده، تیمی قدرتمند از شیراز در لیگ برتر فوتبال بانوان حضور داشته باشد.

تیم های پارس آرا و پویندگان صنعت فجر نیز که نمایندگان شیراز در لیگ برتر فوتسال بانوان بودند، رویهم رفته از ۱۶ بازی تنها صاحب ۴ پیروزی شدند و به ترتیب در رتبه های پنجم و ششم گروه های هفت تیمی خود قرار گرفتند. 

در رشته های والیبال و بسکتبال نیز، علی رغم وعده های ادامه دار مسئولان این رشته ها، همچنان استان فارس از حضور یک تیم در لیگ برتر آقایان بی بهره است و سال هاست شاهد حضور تیم ها و بازیکنان بزرگ کشور در سالن های والیبال و بسکتبال استان نیستیم.

اما تنها اتفاق مثبت و بسیار خوشایند در ورزش های گروهی استان، چیزی بود که در هندبال شهرستان کازرون رقم خورد. قهرمانی مقتدرانه تیم هندبال نیروی زمینی شهیدشاملی کازرون در لیگ برتر کشور و نایب قهرمانی تیم بانوان همین باشگاه، یکی از معدود نقاط درخشان ورزش فارس در سال گذشته بود. عملکرد این باشگاه می تواند به عنوان الگویی برای سایر ورزش های گروهی استان در نظر گرفته شود، اگر اراده ای برای کسب موفقیت در آنها وجود داشته باشد.

همچنین در آخرین روزهای سال ۹۹ شاهد خداحافظی غیرمنتظره دو تک ستاره درخشان ورزش فارس بودیم. هادی چوپان ستاره بی چون و چرای رشته بدنسازی و پرورش اندام و از اهالی بیضاء، که در دو سال اخیر مقام های سوم و چهارم مسابقات بزرگ “مستر المپیا” را کسب کرده بود، ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ با برشمردن مشکلات پیشرو و آنچه بی‌توجهی مسئولان ورزش بدنسازی و پرورش اندام عنوان می‌کرد با دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

فروغ عباسی، اسکی باز مطرح و ملی پوش شیرازی نیز که سابقه دو دوره حضور در مسابقات المپیک زمستانی را در کارنامه دارد، در واکنش به برخی اتفاقات و بی مهری‌ها، از دنیای ورزش قهرمانی حرفه ‌ای خداحافظی کرد.

بازگرداندن این دو ستاره ورزش فارس به عرصه افتخارآفرینی، یکی دیگر از وظایف مسئولان ورزش استان و هیئت های مربوطه است که باید هر چه سریع تر اتفاق بیفتد.

علی رغم مدال های کسب شده توسط برخی ستاره ها در ورزش های انفرادی، موفقیت یک باشگاه در ورزش های تیمی و آمار و ارقام درخشانی که گاه و بیگاه از سوی مقامات ورزشی استان و روسای هیئت ها ارائه می شود، نمی توان ورزش فارس را “موفق” نامید. ورزش فارس از نظر اقتصادی به شدت در تنگنا قرار دارد و از طرفی، برخی هیئت های ورزشی نیز عملکردی ناموفق در عرصه مدیریتی داشته اند که باید در خصوص آنها بازنگری جدی انجام شود.

در زمینه توسعه زیرساخت ها نیز مانند سال های گذشته، پروژه های متعددی در نقاط مختلف استان افتتاح شد، اما پروژه های بزرگ ورزشی استان همچنان با مشکلات جدی مواجه است.

ورزشگاه ۵۰ هزارنفری پارس شیراز، ۲۴ سال پس از کلنگ زنی و ۴ سال پس از افتتاح، همچنان با نواقص متعدد تاسیسایی و از همه مهمتر نامناسب بودن زمین چمن مواجه است، مسائلی که با اعتراضات مکرر اهالی فوتبال مواجه بوده و هست.

سالن ۶ هزارنفری شیراز نیز که جزو پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری، به فارس است نیز ۱۲ سال پس از کلنگ زنی، هنوز تا رسیدن به نقطه پایان کار سخت و ساز، فاصله دارد؛ پروژه‌ای که بارها محل مانور مدیران ورزشی و سیاسی استان فارس بوده، همچنان در دست اندازهای اجرایی بالا و پائین می‌رود.

عباس حاجی زاده مدیرکل ورزش و جوانان فارس در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود در خصوص زمان افتتاح این سازه بین المللی ورزشی، قول داد تا پیش از به پایان رسیدن همین دولت، آن را به بهره برداری برساند.

به گزارش ایسنا، زمین چمن ورزشگاه پیر حافظیه نیز از کیفیت نامطلوب رنج می‌برد و امکان برگزاری مسابقات سطح اول کشوری را ندارد، ورزشگاهی که حالا ورودی آن توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، به پارکینگ اختصاصی بدل شده است!!

اگرچه طی ماه‌های اخیر برخی از اهالی فوتبال پیشنهاد دادند که زمین فوتبال این ورزشگاه با چمن مصنوعی فرش شود تا به جای ورزشگاه پارس، میزبان رقابت‌های فوتبال تیم‌های شیرازی باشد، پیشنهادی که در نهایت مورد پذیرش قرار نگرفت.

بدون شک، تکمیل همین سه ورزشگاه بزرگ که آبروی ورزش استان به شمار می رود؛ ورزشگاه ۵۰ هزار نفری پارس، استادیوم حافظیه و ورزشگاه ۶ هزار نفری شیراز، می تواند امسال به مهمترین اولویت‌های عمرانی مسئولان ورزش فارس بدل شود.

در آخرین روزهای سال گذشته اما، اخبار خوبی در خصوص حمایت مالی از ورزش شنیده شد، مصوباتی که شورای شیراز برای حمایت از تیم‌های فوتبال این شهر از تصویب گذراند و کورسویی از امید در دلها روشن کرد؛ اگرچه پیش از این هم تصمیماتی در خصوص حمایت از ورزش اتخاذ و منجر به آغاز روند تاسیس باشگاه ورزشی شهرداری شیراز شده بود.

به گزارش ایسنا، ورزش استان فارس سرشار از استعداد در رشته‌های مختلف است، اما هرگز نتوانسته به اندازه پتانسیلی که دارد، موفقیت کسب کند. این ضعف بزرگ را اکثر صاحبنظران ضعف مدیریتی میدانند؛ ضعفی که سطوح متفاوتی داشته و تقریبا در همه رشته‌ها گسترش دارد. هرچند، عمده نگاه‌ها در این بخش به اداره کل ورزش و جوانان معطوف بوده است.

فارس اگرچه در سال‌های اخیر به لحاظ توسعه زیرساخت‌های ورزشی، رشدی را تجربه و البته نقدهایی را هم متوجه خود کرد؛ اما به لحاظ ورزش قهرمانی در خصوصا در رشته‌های تیمی، کمتر موفق بود و اگر فروغ تک ستاره‌ها هم نبود، کارنامه ورزش فارس خالی از موفقیت می‌ماند.

 یک ضعف مدیریتی است که به یک نفر و دو نفر خلاصه نمی شود، اما راس هرم ورزش استان که همان مدیرکل ورزش و جوانان است، می تواند با اقداماتی قاطع و اندیشمندانه، تحولی عظیم در این عرصه ایجاد کرده و نام خود را در تاریخ ورزش استان ماندگار کند.

انتهای پیام

Leave a Reply

Your email address will not be published.