نگاه کالایی به اراضی ملی و انفال نگران کننده است

جلسه هم اندیشی و تبادل نظر مسائل حقوقی با قضات محاکم حقوقی و شعب ویژه منابع طبیعی با هدف هم افزایی ، اصلاح قوانین و ارائه راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم با حضور مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ، ریاست دادگاههای تجدیدنظر استان ، معاون پیشگیری از وقوع جرم ، ریاست دادگاه ملاصدرا و قضات شعب ویژه منابع طبیعی در سالن جلسات حوزه ریاست منابع طبیعی برگزار شد .

به گزارش ایران ریپورتس، عبدالحسن صمدنژاد مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این نشست ضمن تبریک اعیاد ربیع الاول گفت : در استان فارس با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی میل به تملک اراضی در بسیاری از افراد جامعه وجود دارد که بایستی این دیدگاه را تغییر دهیم .
وی افزود : در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا سهم منابع طبیعی در تولید ناخالص ملی سهم اندکی است اما در کشور ما همچنان بخش زیادی از سهم تولید ناخالص ملی از طریق منابع طبیعی تامین میشود . از سوی دیگر تورم نیز باعث میشود زمین در سبد اقتصادی خانوار جایگاه ویژه ای پیدا نماید .
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس افزود : تغییر رویکردها و سیاست گذاری های مختلف نیز باعث افزایش پرونده های حقوقی در حوزه زمین شده است که این امر میطلبد تا ارتباط و هم افزایی بیشتری با قضات محاکم حقوقی و دادگاههای ویژه منابع طبیعی با کارشناسان حقوقی این اداره کل برقرار شود و این نشست نیز با همین هدف برگزار شده است .
سید مصطفی بحرینی رئیس دادگاههای تجدیدنظر استان نیز در این نشست گفت : یکی از مشکلات موجود در بحث اختلافات اراضی عدم اجرای طرح کاداستر و مشخص نبودن محدوده دقیق مرز اراضی ملی و مستثنیات است .
وی افزود : آنچه باید بیشتر از هرچیز مورد توجه کارشناسان منابع طبیعی قرار گیرد دقت نظر در تنظیم پرونده های حقوقی است، لذا علاوه بر پیگیری کاداستر اراضی حساس حاشیه شهرهای بزرگ و همچنین مناطق حساس جنگلی ، تهیه عکس از زوایای مختلف اراضی اختلافی نیز
بایددردستور کار قرار گیرد .
اکبری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس هم در این جلسه با اشاره به اهمیت حفاظت ازاراضی جنگلی حساس گفت : در بحث پیشگیری بایستی قبل از وقوع جرم و تغییر کاربری اراضی ملی جلو تخریب آن گرفته شود .
وی افزود : منابع طبیعی باید با ایجاد طرح های پیشگیری وضعی از جمله ایجاد کانال های حفاظتی و استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی در این خصوص تلاش بیشتری صورت دهد .
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در بخش دیگری از صحبت های خود گفت : گشت های حفاظت از اراضی ملی بایستی فعال تر شده و آمار عملکرد روزانه این گشت ها هر روز گزارش شود تا تخریب و یا تغییری کاربری ها مستند شود .
در پایان هر یک از قضات شعب ویژه منابع طبیعی به بیان نقطه نظرات خود پراخته و مسائل و مشکلات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

Leave a Reply

Your email address will not be published.