مصوبه شورای عالی شهرسازی در مورد بافت تاریخی شیراز فصل الخطاب است

شهردار بافت تاریخی فرهنگی شیراز گفت: مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) فصل الخطاب است و کمیته محلی و ملی با کمک وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه طرحی برای توسعه این حرم مطهر است که برای تصویب به این شورا ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایران ریپورتس، علی مصلی نژاد روز سه شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) با توجه به دستور رئیس‌جمهوری در سفر اخیر به استان فارس گفت: کمیته سه نفره‌ای تشکیل شده که در خصوص میراثی بودن خانه‌های تاریخی شیراز تصمیم گیری کند و این پروژه اکنون در سطح ملی پیگیری می شود و هنوز چیزی برای اجرا به شهرداری منطقه بافت تاریخی فرهنگی شیراز ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) نامگذاری شده باید اطراف این حرم مطهر بهسازی و فضای شهری این منطقه نیز باتوجه به حفظ آثار تاریخی و میراثی مورد بازنگری و بهسازی قرار گیرد.

شهردار منطقه ۸ شیراز اضافه کرد: مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در طرح توسعه حرم فصل الخطاب است و کمیته محلی و ملی با کمک وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه طرحی برای توسعه حرم مطهر است که برای تصویب به این شورا ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه هنوز طرحی به شهرداری شیراز برای اجرا در طرح توسعه حرم احمد ابن موسی (ع) ابلاغ نشده است،گفت: نگاه مینیاتوری و ظریف به بافت تاریخی شیراز مساله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مصلی نژاد بر اینکه مدیریت خانه‌های تاریخی با میراث فرهنگی است تاکید کرد و افزود:  این آمادگی در مدیریت شهری شیراز وجود دارد که با کمک شهرداری این خانه ها با هدف احیاء به سرمایه گذار واگذار شود.

ساکنین،حلقه مفقوده بافت

وی در ادامه بیان کرد: ساکنین، حلقه مفقوده بافت تاریخی شیراز هستند و بسیاری از اهالی این منطقه معتقدند که خانه‌های تاریخی در بافت قدیم این شهر رها و به محلی برای بزه و آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است که همین مساله مشکلات متعددی برای ساکنین و اهالی ایجاد کرده است.

شهردار بافت تاریخی و فرهنگ شیراز عنوان کرد: خانه های بافت قدیم شیراز اگر تاریخی و ارزشمند است نباید رها و باید توسط میراث فرهنگی یا سرمایه گذار بخش خصوصی احیاء شود.

رستوران،کافی شاپ و هتل تنها نیاز بافت تاریخی نیست

وی ادامه داد: روشی در مورد احیاء بافت قدیم شیراز و خانه های تاریخی این شهر در پیش گرفته شده که اغلب خانه ها به واحدهای اقامتی بومگردی یا روستوران و کافی شاپ تبدیل می شود در صورتیکه نیاز این منطقه تنها این موارد نیست و ضرری است این منطقه مانند شکل قدیم احیاء شود که شامل فضای آموزشی و مکتب خانه ،مسجد، بانک و … بوده است.

مصلی نژاد با بیان اینکه شکل گیری کاربری ها در بافت تاریخی شیراز باید توجیه فرهنگی هم داشته باشد،گفت: مجموعه های چند عملکردی شامل فضاهای اقامتی ،رستورانی ،آموزشی ،فرهنگی ،خدماتی در بافت باید دنبال شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص اینکه آیا بررسی در خصوص تعداد خانه‌های تاریخی ثبتی در معرض تخریب بافت قدیم شیراز صورت گرفته است؟،گفت: آمار دقیقی در این خصوص در دست نیست و بصورت مداوم در پی هر بارندگی گزارش‌های مردمی مبنی بر آسیب بعضی از این اماکن تاریخی اعلام می شود.

شهردار منطقه ۸ شیراز اظهار داشت: خانه هایی که تاریخی است باید احیا شود و اگر بخش زیادی از یک خانه تاریخی از بین رفته باید این اماکن به فضای شهری عمومی یا پارک های جیبی تبدیل شود.

وی توضیح داد: در بسیاری از بافت های تاریخی دنیا موضوع پارکهای جیبی به دلیل کمبود زمین مطرح است بصورتیکه زمینهای کوچک به بوستان های کوچک برای استفاده اهالی تبدیل می شود.

مصلی نژاد در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به جلوه بصری اطراف بناهای تاریخی شیراز گفت: تیم نظافتی و خدماتی اطراف میراث فرهنگی مانند روگذر زند و مجموعه زندیه شیراز باید متحد الشکل و از جلوه بصری مناسبی برخوردار باشد و کار نظافت این مناطق نیز باید بصورت مداوم و شبانه روزی بوده و همچنین اطراف میراث تاریخی شهری باید از مبلمان یکپارچه، طراحی و رنگهای واحد در فضاهای شهری باشد که در حال حاضر در شیراز اینگونه نیست.

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز با بیان اینکه ۴۳۰ پلاک تاریخی ثبت در فهرست ملی در این منطقه وجود دارد در ادامه عنوان کرد: این منطقه شهرداری شیراز ۳۶۰ هکتار وسعت دارد و ۲۲ هزار واحد صنفی نیز در این منطقه فعالیت دارد.

وی اعلام کرد: گرانترین تجاری‌ها و واحدهای اقامتی کلانشهر شیراز در این حوزه شهری قرار دارد و همچنین شاهد اسکان ضعیف ترین اقشار جامعه نیز در این منطقه شهری هستیم.

مصلی نژاد افزود: امنیت این بافت تاریخی به شکلی نیست که اکنون پاسخگوی نیاز مردم باشد و همچنین خدمات بانکی در این منطقه بسیار کم است.

او معتقد است که نگاه صفر به کالبد شهری بافت تاریخی بدون توجه به نیازهای واقعی مردم درست نیست.

زندانی بودن مجموعه زندیه در میانه جداره‌ها

مصلی نژاد با بیان اینکه پروژه زندیه با وسعت ۳۲ هکتار از طرح های ملی شیراز است،اظهار داشت: دیوارهای موجود در این منطقه ازجمله جداره مجموعه باغ شاپوری و بانک ملی اکنون جلوه بصری این میراث تاریخی را نازیبا و مسدود کرده است و اگر برداشته شود گسستگی این مجموعه از بین خواهد رفت و یا اینکه می توان این سازهای شهری را بعنوان موزه یا میدانگاه و محیط شهری تعریف کرد.

وی همچنین اعلام کرد که پروژه اتصال نمادین دو بازار زند شمالی و جنوبی نیز با طراحی و استفاده از مصالح سبک در دست انجام است.

شهردار منطقه ۸ شیراز در بخش پایانی سخنان خود به پروژه های در دست اقدام مدیریت شهری در این منطقه پرداخت و گفت: ساماندهی سرای گمرک ، مرمت و احیا طبقه دوم بازار وکیل شمالی که در قالب پروژه زندیه دنبال و اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، کف سازی محور سنگ سیاه ،بهسازی و مرمت فرعی های محله لب آب ، بهسازی گذر بهار،شیرازی و مطهری، بهسازی گذر امامزاده ابراهیم و محور زغالی ها براساس طرح تفصیلی و ویژگی‌ها اجتماعی ازجمله این طرح های در دست اقدام این منطقه است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.