قیمت دلار کاهشی شد

دلار پس از چهار صعود متوالی متوقف شد و شاهد کاهش قیمت دلار در بازارهای جهانی هستیم.

به گزارش ایران ریپورتس، با توجه به اینکه هم صندوق بین‌المللی پول و هم بانک جهانی از رشد خوب اقتصادی آمریکا در سال جاری و سال آینده خبر داده‌اند اسکناس سبز موقعیت مستحکمی خواهد داشت البته عملکرد اقتصادی بهتر چین، توجه معامله‌گران را به روی سرمایه‌گذاری بر روی یوان نیز جلب کرده و دلار کاملا از نرخ برابری بالای هفت یوانی سال قبل فاصله گرفته است.

افزایش تقاضا برای اوراق دلاری

همزمان با افزایش تقاضا برای اوراق دلاری، بازدهی اوراق قرضه دو ساله خزانه‌داری آمریکا به بالاترین سطح ۱۸ ماه اخیر رسیده است. محبوب‌تر شدن اوراق دلاری بیش از همه به ضرر ین ژاپن تمام شده که همواره جز امن‌ترین گزینه‌ها در بازار ارز بوده است.

ین در سه هفته اخیر با وجود افزایش های مقطعی، حدود پنج درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و نظرسنجی دویچه بانک نشان می دهد رالی صعودی اوراق دلاری ادامه خواهد داشت.

هشدار اقتصاددانان آمریکایی

گروهی از اقتصاددانان آمریکایی در نامه مشترکی هشدار دادند که تداوم روند کاهش اطمینان مصرف‌کنندگان به شرایط اقتصادی این کشور باعث خواهد شد تا رشد اقتصادی به دلیل کاهش سرمایه‌های ورودی جدید کاهش قابل توجهی پیدا کند.

در بازار ارز معامله‌گران کماکان امیدوارند دولت و کنگره بر سر افزایش سقف بدهی دولت به توافق برسند تا از تعطیلی دولت جلوگیری شود. نگرانی از بدهی های دولت در ماه های اخیر در بین فعالان اقتصادی آمریکا بالا گرفته است.

کرونا؛ اصلی‌ترین ریسک مشترک کشورها

بانک جهانی در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصادی کشورهای جهان اعلام کرد که همه‌گیری کرونا کماکان اصلی‌ترین ریسک مشترک بر سر راه اقتصاد جهانی است و در نتیجه شیوع سویه‌های جدید انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهان کمتر از چیزی باشد که پیشتر تصور می‌شد.

در این بین، رشد اقتصادی چین در سال اینده به ۵.۴ درصد خواهد رسید که نسبت به رشد ۸.۵ درصدی پیش‌بینی شده امسال آن یک کاهش محسوس است. اقتصاد چین سال قبل را با رشد ۲.۳ درصدی به پایان برده بود.

قیمت دلار بعد از یک هفته نزولی در پایان معاملات روز گذشته بالای مرز ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان و روی ۲۷ هزار و ۲۲۰ تومان قرار گرفت. قیمت دلار در شروع معاملات امروز نیز ۲۷ هزار و ۲۲۰ تومان بود و در ادامه قدری کاهش یافت و مرز ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست داد. قیمت دلار عصر امروز ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان بود.

قیمت دلار با وجود اخبار منفی افزایش نیافت

رشد سهام پتروشیمی یک سیگنال صعودی برای دلار ارسال کرده بود. در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز این خبر به چشم می‌خورد که مقامات اروپایی می‌گویند سفر معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به ایران در شرایط معمولی انجام نشده است و به نوعی یک بازدید سرنوشت‌ساز در شرایط بحران است.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز نسبت به عدم جدیت ایران در بازگشت به مذاکرات هشدار داد. این اخبار می‌توانست قیمت دلار را صعودی کند، اما این اتفاق نیفتاد. قیمت درهم نیز در ساعت ۱۳ و ۱۰ دقیقه به وقت ایران نسبت به روز گذشته بدون تغییر بود و روی ۷ هزار و ۴۰۰ تومان قرار داشت. عدم تغییر قیمت درهم و افت هر چند محدود قیمت دلار که باعث حرکت نزولی قیمت سکه در شروع امر شد، یا ناشی از بی‌تفاوتی بازار نسبت به اخبار برجامی بود، یا اینکه فعالان بازار در روز آخر هفته ترجیح می‌دادند با احتیاط بیشتری رفتار کنند. در حالت کلی به نظر می‌رسد فعالان بازار این روزها احتمال شروع زودهنگام مذاکرات را بالا ارزیابی می‌کنند و سعی دارند واکنش احساسی نسبت به اخبار صعودی نشان ندهند.

قیمت دلار متشکل خلاف دلار آزاد حرکت کرد

حجم عرضه دلار در معاملات امروز نسبت به روز گذشته ۲۶ درصد کاهش یافت و روی ۶ میلیون و ۳۴۰ هزار قرار گرفت. با این وجود چون امروز پنج‌شنبه بود و بازار به نوعی نیمی از روز باز بود، نمی‌توان گفت عرضه در سطح پایینی قرار داشت. جهت حرکت قیمت دلار در بازار متشکل نیز خلاف جهت دلار بازار آزاد بود. در حالی که قیمت دلار بازار آزاد نسبت به روز گذشته افت کرد، قیمت دلار در بازار متشکل ۷۷ تومان افزایش یافت و روی ۲۶ هزار و ۳۵۸ تومان قرار گرفت.

منبع: تجارت نیوز

Leave a Reply

Your email address will not be published.