فارس سیاسی درسال99

استان فارس در سالی که گذشت دستخوش حوادث و رخدادهای سیاسی بسیاری همراه با تلخی ها و شیرینی های بسیاری بود.

به گزارش ایران ریپورتس، سال 1399 با همه تلخی ها و شیرینی هایش به پایان رسید، سالی که با همه گیری ویروس کرونا و اپیدمی های آن آغاز شد و همچنان مردم درحال دست و پنجه نرم کردن با این ویروس منحوس هستند.
در سالی که گذشت، رخدادهای سیاسی بسیاری از روی کار آمدن مجلس یازدهم تا سخت ترین تحریم ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه کشور، از ترور چندین نفر از دانشمندان هسته ای تا ثبت نام کاندیداهای انتخابات سرنوشت ساز شوراهای شهر سبب شد تا دفتر تاریخ سیاسی سال 99 قابل توجه و سنگین باشد.
در ادامه این گزارش به مرور مهم ترین رخدادهای سیاسی سال 1399 در استان فارس خواهیم پرداخت تا علاوه بر مرور آنچه حادث شده، عبرت ها و تجربه های لازم از آن را نیز به خاطر بسپاریم.

مجلس یازدهم؛ اتفاقات و حواشی آن
اولین جلسه مجلس یازدهم شورای اسلامی درحالی برگزار شد که براساس آیین نامه داخلی مجلس، مسن ترین فرد از نمایندگان حاضر به‌ عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به‌ عنوان نائب‌ رئیس و دو نفر از جوان ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر معین می‌‌شوند و در جایگاه هیئت رئیسه قرار می‌‌گیرند، بدین ترتیب روح الله نجابت، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم به عنوان جوان ترین عضو در جایگاه هیئت رئیسه سنی قرار گرفت.
مجلس شورای اسلامی ١٣ کمیسیون تخصصی دارد که در ادامه با برگزاری اولین جلسه کمیسیون های تخصصی مجلس یازدهم، رییس و هیات رییسه کمیسیون ها مشخص شدند که بر این اساس محمدرضا رضایی کوچی، نماینده مردم جهرم و خفر به ریاست کمیسیون عمران و فریدون عباسی، نماینده کازرون و کوه چنار به ریاست کمیسیون انرژی نرسیدند.
در انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی، فریدون عباسی نیز کاندیدا شد و حتی در آن برهه عباسی در پاسخ به اینکه با شرط کاندیدا نشدن رئیس مجلس در انتخابات ۱۴۰۰ موافق هستید، گفت: چنین شرطی را قبول ندارم چراکه یکی از افرادی هستم که داوطلب ریاست جمهوری در ۱۴۰۰ خواهم بود.
در ادامه طی جلسات مجمع نمایندگان استان فارس و نمایندگان شیراز به ترتیب ابراهیم عزیزی و جعفر قادری به ریاست این مجامع رسیدند.

تغییر در تولیت حرم مطهر حضرت شاه چراغ(ع)
در اوایل تیرماه، آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب به دلیل بیماری، استعفای خود از تولیت حرم مطهر حضرت شاه چراغ(ع) را اعلام کرد.
آیت الله دستغیب در جلسه جامعه روحانیت شیراز درخواست خود را از رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مبنی بر جایگزینی فرد دیگری به عنوان تولیت آستان شاهچراغ (ع) به دلیل عارضه قلبی و توصیه پزشکان اعلام کرد.
گفتنی است آیت الله سید علی اصغر دستغیب طی حکمی از سوی رهبر انقلاب در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ به تولیت آستان احمد ابن موسی (ع) منصوب شده بود.
مدتی بعد نیز از سوی رهبر معظم انقلاب، آیت الله لطف الله دژکام به عنوان تولیت جدید آستان احمد ابن موسی (ع) منصوب کردند.

دستگیری سرکرده گروهک تروریستی تندر
سربازان گمنام امام زمان(عج) به یک گروه تروریستی مستقر در آمریکا ضربه اساسی وارد کردند که طبق این گزارش، سرکرده گروهک تروریستی تندر در دستان وزارت اطلاعات قرار دارد.
جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر که از آمریکا عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران را هدایت می‌کرد در پی عملیاتی پیچیده، در دستان قدرتمند سربازان گمنام امام زمان (عج) قرار گرفت.
شارمهد در سال ۱۳۸۷ عملیات انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز را طراحی و هدایت کرد. در آن اقدام تروریستی، ۱۴ نفر شهید و ۲۱۵ نفر از عزاداران حسینی زخمی شدند. گروهک تروریستی تندر در سال‌های اخیر نیز قصد اجرای چند عملیات بزرگ را داشت. منفجر کردن سد سیوند شیراز، انفجار بمب‌های سیانوری در نمایشگاه کتاب تهران و منفجر کردن حرم حضرت امام خمینی (ره) هنگام برگزاری مراسم عمومی از جمله این عملیات بود.

معرفی فرماندهان جدید سپاه فجر، لشکر عملیاتی و دانشکده علوم و فنون زرهی
صبح روز 27 مرداد ماه 1399 طی مراسمی با حضور سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و جمعی از مسئولین استانی، از زحمات سردار سید هاشم غیاثی فرمانده سپاه فجر استان فارس تقدیر و سردار یدالله بوعلی به عنوان فرمانده جدید سپاه فجر فارس منصوب گردید.

سردار یدالله بوعلی از فرماندهان دفاع مقدس است که پس از جنگ، فرماندهی یگان‌های جنگ نوین تهران، آموزشگاه درجه‌داری امام علی (ع) شیراز، فرمانده گروه 24 بعثت بروجرد، جانشین سپاه استان لرستان و فرمانده سپاه فتح استان کهکیلویه و بویر احمد را در کارنامه خود داشته است.
سردار بوعلی در آبان ماه 1397 به عنوان جانشین سپاه فجر فارس منصوب شد و تا 27 مرداد ماه 1399 این مسئولیت را برعهده داشت.
گفتنی است طی حکمی از سوی سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ دوم پاسدار سید هاشم غیاثی فرمانده سابق سپاه فجر استان فارس به سمت مشاور فرمانده کل سپاه منصوب گردیدند.
همچنین سرهنگ پاسدار ظهراب قنبری به فرماندهی لشکر عملیاتی 19 فجر استان فارس منصوب شد. فرمانده پیشین این لشکر، سرتیپ د‌‌وم پاسد‌‌ار اسکند‌‌ر د‌‌انشمند‌‌ی به عنوان فرماند‌‌ه جد‌‌ید‌‌ د‌‌انشکد‌‌ه علوم و فنون زرهی نیروی زمینی سپاه معرفی شد‌‌.

اعدام نوید افکاری؛ قاتل کارمند سازمان آب و فاضلاب
22 شهریور؛ حکم اعدام نوید افکاری بامداد اجرا شد، وی به اتهام قتل کارمند سازمان آب و فاضلاب در استان فارس با ضربات چاقو به قصاص محکوم شده بود.
مرکز رسانه قوه قضائیه نیز اعلام کرد: حکم قصاص نیود افکاری متهم به قتل که در سال ۹۷ فردی را با ضربه چاقو به قتل رسانده بود صبح امروز در زندان عادل آباد شیراز به مرحله اجرا درآمد.
رئیس کل دادگستری استان فارس با اعلام این خبر گفت: این متهم ۴۶ روز پس از ارتکاب جنایت در شهریور ماه ۹۷ دستگیر و پرونده وی پس از تکمیل تحقیقات توسط بازپرس ویژه قتل در دادسرای عمومی و انقلاب شیراز با صدور قرار جلب به دادرسیِ معاون دادستان عمومی و انقلاب شیراز جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان فارس ارسال گردید.
حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی افزود: پس از برگزاری جلسه علنی رسیدگی به این پرونده، شعبه اول دادگاه کیفری یک استان که با حضور دو قاضی تشکیل گردید متهم اصلی پرونده را به قصاص نفس محکوم کرد.

این مقام ارشد قضایی استان بیان داشت: پس از این نیز رأی صادره با اعتراض وکیل مدافع متهم در شعبه ۳۵ دیوان عالی کشور بررسی که در نهایت حکم صادره مبنی بر قصاص نفس قطعیت یافت و پس از انجام تشریفات قانونی استیذان و با اصرار اولیاء دم و خانواده مقتول به مرحله اجرا گذارده شد.

معرفی نماینده جدید شورای نگهبان در استان فارس
اوایل مهرماه سال گذشته حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد عباس زاده سرپرست جدید دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس شد.
وی عضو هیات علمی دانشگاه جهرم است و پیش از این معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه جهرم بود.

پرونده شوراهای شهرهای فارس
بازداشت بخشدار مرکزی شیراز در راستای مبارزه با فساد، از دیگر اخبار پر سر و صدای سال ۱۳۹۹ در فارس بود. پیش از این نیز سه نفر دیگر شامل یک نفر از اعضای شورای بخش مرکزی، یک نفر از اعضای شورای یکی از روستاهای اطراف شیراز و یک نفر از کارمندان بخش دولتی دستگیر شده بودند.
در خبری دیگر از حوزه‌ شهری، شورای شهر جدید صدرای شیراز در پنجم بهمن ‌ماه این سال منحل شد.
فرماندار شهرستان شیراز دلیل این اتفاق را استعفای همه اعضا و به حدنصاب نرسیدن اعضای علی‌البدل عنوان کرد. شورای شهر صدرا ۷ عضو دارد که سه عضو آن به دلیل مشکلات مالی دستگیر شده بودند.
در سوم اسفندماه ۱۳۹۹ نیز اعلام شد که با صدور رأی قطعی در دادگاه تجدید نظر استان فارس، شهردار سابق صدرای شیراز در یکی از پرونده های جرائم ارتکابی مربوط به دوران تصدی مسئولیت به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
اما پرونده شوراییان به همین‌جا ختم نشد و در دهم اسفندماه جاری خبر بازداشت یک عضو شورای اسلامی شهر داریون و مسوول شورای شهرستان شیراز و یک مدیر سابق دولتی در جهرم منتشر شد. عضو شورای اسلامی شهر داریون (از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز) که همزمان ریاست شورای اسلامی شهرستان شیراز را نیز بر عهده داشت به اتهام فساد مالی و همچنین مسوول کنونی آبفای روستایی شهرستان خفر که پیش از این مسوولیت مشابهی در شهرستان جهرم را بر عهده داشته است به اتهامات مالی در زمان مسوولیت موصوف و نیز ۲ نفر از کارکنان این مجموعه به اتهام مشارکت با این مدیر دولتی و همچنین ۲ نفر از پیمانکاران به اتهام رشا (رشوه دادن) بازداشت شدند.

شایعه تقسیم استان فارس به دو قسمت
زهرا احمدی ضمن تکذیب وجود هر گونه طرح تقسیماتی در سطح تشکیل استان های جدید، شایعات و مدعاهای مربوط به طرح تفکیک استان فارس را کذب محض خواند و اظهار کرد: اخیرا در برخی رسانه ‌ها و شبکه ‌های اجتماعی، شایعات و مدعاهایی کذب از سوی افراد مبنی بر قطعی شدن طرح تفکیک استان فارس مطرح شده، به صراحت اعلام می‌کنم وزارت کشور هیچ برنامه‌ای برای تفکیک این استان و یا تشکیل استان ‌های جدید ندارد.

مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور افزود: طرح این نوع مدعاها، یا ناشی از اغراض و منافع خاص برخی افراد است یا از سر جهل نسبت به فرایندهای پیچیده و تخصصی تقسیمات کشوری و نیز ناآگاهی از ترتیبات اداری مرتبط مطرح می ‌شود.

احمدی هم چنین یادآور شد: از آن جا که طرح این نوع شایعات و مدعاها در حوزه حساسی مانند تقسیمات کشوری، می‌تواند تبعات اجتماعی، سیاسی و امنیتی در پی داشته باشد، وزارت کشور مصمم است از طرق قانونی، مطرح کنندگان مدعاهای کذب تقسیماتی را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

در گذشت استاندار اسبق فارس
محمد احمدی استاندار اسبق استان فارس به دلیل بیماری در گذشت. وی که به علت سرطان کبد و روده بزرگ در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود صبح روز دوم بهمن ماه به دلیل ایست قلبی در گذشت.
محمد احمدی متولد سال ۱۳۳۵ در روستای فال شهرستان مهر بود که مدتی به عنوان معاون سیاسی استانداری فارس، استاندار فارس، استاندار ایلام و سفیر ایران در ترکمنستان فعالیت داشت.

ثبت نام 738 نفر برای انتخابات شوراها در شیراز و استقبال بالای جوانان
روز جمعه ۲۸ خردادماه سال آینده، انتخابات مهم و تعیین‌کننده قوه مجریه به‌عنوان یکی از سه قوه کشور که از جهاتی شاید مهمترین قوه نیز باشد، در کنار پارلمان محلی شهرها و روستاها برگزار خواهد شد.
در اولین قدم، طی یک بازه هشت روزه از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه تا ساعت ۱۴ روز چهارشنبه ۲۷ اسفند داوطلبان انتخابات شوراهای شهر ثبت‌نام خود را انجام دادند و ثبت‌نام شوراهای روستاها، مجامع عشایری و ریاست جمهوری در سال جدید انجام خواهد شد.
در مرکز استان و شهرستان شیراز طبق آخرین آمار اعلام شده توسط فرمانداری شهرستان شیراز، ۷۳۸ نفر متقاضی کاندیداتوری انتخابات در این شهرستان هستند که ۶۰۸ نفر برای شورای شهر شیراز، ۹۰ نفر برای شورای شهر صدرا، ۲۳ نفر برای شورای شهر خانه زنیان و ۱۷ نفر برای حضور در شورای شهر داریون ثبت‌نام کرده‌اند.
انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.