ظرفیت های فارس در حوزه انرژی کمتر مورد توجه قرار گرفته است

عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: فارس از استان های مستعد در حوزه انرژی نفت و گاز است اما ظرفیت های فارس در این زمینه کمتر مورد توجه قرار گرفته به طوری که پروژه های کلان و درآمدزا در این حوزه در استان کم است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، نادر طیبی در جلسه این کمیسیون که با حضور قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن معرفی کمیسیون انرژی و جایگاه آن در سطح استان فارس بیان کرد: استان فارس با داشتن مخازن عظیم گاز در مناطق نزدیک به نوار شمالی خلیج فارس یکی از مستعدترین استانهای کشور در زمینه توسعه نفت و گاز و زیر شاخه های وابسته و دارای شرایط بسیار مطلوب در زمینه توسعه طرحهای پتروشیمی است که متاسفانه در زمینه اجرای طرحهای پتروشیمی علی رغم طرحهای مصوب توسط مسئولان رها شده است.
وی افزود: با توجه به مطالبه جدی در زمینه ایجاد طرحهای پتروشیمی در فارس و وجود نقشه جامع انرژی استان پیشنهاد می شود تا حداقل از میان ده طرح پتروشیمی موجود جمع بندی نهایی و کارشناسی در زمینه راه اندازی حداقل 4 پتروشیمی صورت پذیرد و با تعامل سازنده با وزارت نفت اقدامات اجرایی این صنایع در آینده نزدیک محقق شود.
طیبی اظهارداشت: سیاست زدگی و عدم آشنایی به مباحث کارشناسی،عدم حمایت کافی در بدنه دولت از توانمندیهای فارس ، فقدان رویکرد منسجم و هماهنگ در مدیران استانی از جمله معضلات حوزه انرژی در استان می باشد.
وی اضافه کرد: طـرح تبديـل گـاز به فـرآورده‌هـاي نفتـي در استـان فـارس ( شيراز GTL)، بررسی ظرفیت ها و ضرورت های توسعه انرژی های نو در استان فارس، نیروگاه خورشیدی 4 مگاواتی در سروستان فارس، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در اقلید فارس، با پنل های تولید داخلی از طرح های قابل توسعه در استان است.
در ادامه این جلسه کامبیز عالم پور عضو کمیسیون انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: پتانسیل‌های بالای انرژی‌های تجدیدپذیر همراه با رویکرد مثبت دولت موجب شده که اخیراً با رشد فزاینده این انرژی مواجه باشیم، انرژی که می‌تواند تأثیرات بسیاری را در صنعت برق ایران داشته باشد.
وی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به سیاست‌های کلان کشور و حمایت‌های دولت از انرژی‌های تجدیدپذیر، حدود 200 شرکت در سطح کشور در صنعت فتوولتاییک مشغول به فعالیت هستند.
عالم پور بیان کرد: از این تعداد بیش از 23 شرکت تولید کننده، پیمانکار، تامین کننده و مشاور بومی در استان فارس مستقر هستند و توانسته‌اند سهم قابل توجهی در اشتغال‌زایی این صنعت در استان و کشور داشته‌باشند.
وی از جمله مطالبات کمیسیون انرژی از نماینده مجلس را حمایت از ایجاد انجمن صنعت انرژی های تجدید پذیر، مشکلات حمایتی از طرحهای نیروگاهی در استان فارس خصوصا زمین در زمینه نیروگاههای بزرگ خورشیدی ،حمایت از اجرای طرحهای نیروگاهی کوچک و ثبت در سامانه کارا ،اجرایی شدن مصوبه ده هزار تسهیلات چهل میلیون تومانی تبصره 16 قانون بودجه 99،حمایت ناکافی از شرکتهای دانش بنیان استان و نبود متولی جامع در این زمینه ،ضرورت حمایت از دانشگاه های استان خصوصا دانشگاه شیراز و پارک فناوری به عنوان اولین قطب علمی کشور در این زمینه ،افزایش نرخ خرید تضمینی برق انرژی های تجدید پذیر در استان عنوان کرد.

نقش مهم کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی فارس در اجرای طرح های حوزه انرژی استان/ جدیت در استان برای پیگیری اجرای این طرح ها

در ادامه این جلسه جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در سالیان گذشته پروژه هایی در حوزه انرژی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی در استان تعریف و مصوب شد که بزرگترین طرح ما پالایشگاه دوم شیراز است که این طرح ها از نظر مجوزهای اداری مشکل ندارند اما در تامین مالی فرصت را از دست دادیم و با مشکل مواجه هستند.
وی افزود: مباحثی از جمله پتروشیمی های چهارگانه، سه اتیلن در عسلویه، سه پلی اتیلن در استان دچار سیاسی کاری شده و عدم همکاری بی بهانه برخی افراد در استان موجب شد این پروژه ها و سرمایه گذارانی که آمادگی خود را برای اجرای این پروژه ها اعلام کرده بودند، به مرحله اجرا نرسد و تاکنون نیز انجام نشود.
وی با بیان اینکه این عدم همکاری و توجه افراد در استان برای اجرای این پروژه های مصوب شده کار دست استان می دهد بیان کرد: با عدم شروع به اجرای این پروژه ها در زمان خودش بسیاری از موقعیت ها از جمله تامین مالی این پروژه ها برای استان ازدست رفته است و در حال حاضر نیز فرد و یا نهاد و مجموعه ای در استان وجود ندارد که ایجاد کنده تفاهم برای اجرای پروژه ها باشد.

قادری با اشاره به اینکه اجرای برخی از این پروژه ها در استان شروع شده است اظهارداشت: اجرای این طرح ها از جمله پالایشگاه اول یا سروستان، خط انتقال فرآورده از سیرجان به شیراز، پتروشیمی های ممسنی و کازرون، ایجاد مرکز آموزش نفت و گاز، فاز دوم پالایشگاه آغاز و دالان، ایستگاه تقویت فشار گاز میدان‌های هما و وراوی و مرکز تفکیک میدان تابناک، نیروگاه خورشیدی، خط پرواتیلن در استان باید با جدیت دنبال شود تا به منثه ظهور برسد.
وی اضافه کرد: در پروژه های حوزه انرژی در استان باید طرح مطالعاتی ویژه ای برای هر یک در نظر گرفت که با توجه به بنیه اتاق بازرگانی فارس در حوزه مطالعات اولیه برای سرمایه گذاری می تواند اقدامات درخور و مناسبی را انجام دهد.
قادری ادامه داد: در خصوص بحث ایجاد منطقه ویژه فناوری های نفت و گاز(GDZ) ، نیاز است ساختار این موضوع مشخص شود که در شرایط فعلی ایجاد منطقه ویژه روند سختی خواهد داشت و می توان با خرد جمعی از صاحبنظران این بخش این پروژه را درقالب شهرک صنعتی یا پارک نفت در استان پیگیری کرد که در این زمینه باید زیرساخت کار و بسته های سخت افزاری و نرم افزاری این کار به خوبی دنبال شود.
وی همچنین با بیان اینکه در بحث صنایع مرتبط با حوزه ها زمینه هایی که نیاز به پیگیری دارد را به ما اعلام کنید عنوان داشت: در مباحث زیرساختی مانند آزادراه شیراز – بوشهر ، خطوط جاده ای، پتروشیمی ها و واحدهای صنعتی از طریق مسیرهایی مانند بورس در حال پیگیری اقداماتی به موازات هم در استان هستیم.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع آب مورد نیاز صنایع نیز تصریح کرد: در حال پیگیری انتقال خط دوم آب به روستاهای رزقان و خرامه هستیم که با اجرای این طرح می توان حدود 15 میلیون متر مکعب آب برای فعالیت صنعتی تخصیص داده شود.
قادری افزود: همچنین پروژه خط دوم انتقال آب به شیراز نیز از 60 میلیون متر مکعب آب به 90 میلیون متر مکعب افزایش یافته است که با این حساب 120 میلیون متر مکعب آب از سد درودزن در اختیار قرار خواهد داشت.
وی بیان داشت: در بحث انتقال آب از سد تنگ سرخ و شش پیر نیز پروژه مناسبی است و در حال حاضر نیز سرمایه گذار آن با اطمینان از تضمین هایی اقدام به انجام پروژه است که اگر این طرح اجرایی شود حدود 100 میلیون متر مکعب آب می تواند در اختیار صنایع استان که به آب نیاز دارند، قرار گیرد.
قادری اظهارکرد: کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی فارس باید فعال و پویا باشد و در مباحثی از جمله پتروشیمی ها و پالایشگاه ها با دید مطالبه گر ورود کند و همچنین این کمیسیون می تواند مرکز خرد جمعی فعالان در این عرصه برای به سرانجام رساندن ظرفیت های استان باشد.
وی ادامه داد: کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی فارس باید خلاء های قانونی موجود در استان و اطلاعات به روز در حوزه های مربوطه از جمله انرژی، نفت و گاز را به عنوان بازوی تخصصی به ما اعلام کند تا با همفکری و خردجمعی در استان بتوانیم تا بتوانیم مسایل را دنبال کنیم.
این نماینده مجلس به مبحث مدیریت و برنامه ریزی امور انرژی اشاره کرد و عنوان داشت: تدوین و ثبت نقشه راه انرژی استان فارس یک ضرورت است که می‌تواند از سیاست زدگی و کشمکش‌های غیرکارشناسی در آینده جلوگیری کند.
وی افزود: طرح تبدیل گاز به فراورده های نفتی (GTL) در استان فارس موضوع پتروشیمی ها و پالایشگاه دوم شیراز، اجرای خط انتقال فرآورده از سیرجان به شیراز و سایر پروژه‌های مربوط به حوزه انرژی را می توان به صورت مدون با یک نقشه راه دنبال نمود.
قادری اضافه کرد: بحث دیگری را در حوزه رمز ارز در دست انجام داریم زیرا اعتقاد داریم می توانیم با بهره گیری از این ظرفیت سرعت شکل گیری نیروگاه ها را تسریع و مشکل کمبود برق را در ایام پیک در استان حل کنیم.
قادری اضافه کرد: ما در استان در فصل زمستان ظرفیت خالی و در زمان پیک مشکل کمبود برق داریم لذا در این زمینه طرح جهش تولید از طریق فعال کردن رمز ارز ها را دنبال می کنیم تا با بهره گیری از رمز ارز ها بتوانیم به حل مشکلات استان کمک کنیم.
وی همچنین آمادگی و حمایت از تاسیس انجمن انرژی های تجدیدپذیر در استان فارس اعلام کرد.
انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.