ضعف مدیران فارس در تصمیم‌گیری

یک فعال اقتصادی با بیان اینکه کاغذبازی اعطای تسهیلات برای کسب و کارها دشوار و فرسایشی است و افراد را در پرداختن به ایده اصلی معطل می‌کند، گفت: تسهیلات زمانی مناسب است که با سودهای پایین باشد و با کمترین بروکراسی اعطا شود.

تسهیلات زمانی ارزشمند است که با کمترین بروکراسی اعطا شود

به گزارش ایران ریپورتس، علی اصغر مصطفوی در گفتگو با خبرنگار فارس با تاکید بر گرایش جوانان به راه اندازی کسب و کار جدید اظهار داشت: برای راه اندازی کسب و کار جدید، مسیر دشواری پیش رو نیست و کافی است نقاط ضعف و کمبودهای جامعه را پیدا کنیم.

وی ادامه داد: پس از یافتن ایده کسب و کار باید زیرساخت های لازم برای عملیاتی کردن ایده را فراهم کرد.

 این فعال اقتصادی با ذکر اینکه تاکنون از هیچ تسهیلاتی در کار خود استفاده نکرده، تصریح کرد: کاغذبازی اعطای تسهیلات برای کسب و کارها دشوار و فرسایشی است، افراد را خسته کرده، در پرداختن به ایده اصلی معطل می‌کند و انرژی آنان را نیز می گیرد.

وی افزود: بانک ها و موسسات مدارک و مستنداتی را از کسب و کارهای نوپا می خواهند که تهیه و آماده کردن آن برایشان بسیار دشوار است.

این فعال اقتصادی به طور ویژه به گرفتن وام از بانک ها اشاره کرد و بیان داشت: موضوعی دیگر که در خصوص تسهیلاتی بانکی وجود دارد اینکه اگر کسب و کارهای نوپا در ابتدای فعالیت خود وام بگیرند، احتمال اینکه به مشکل خورده و مقروض شوند، بسیار زیاد است.

وی بیان کرد: کسب و کارهای نوپا، نقدینگی خود را به هر شکل حتی با اضافه کردن شریک و آوردن سرمایه گذار باید تامین کند که این اتفاق مانع از قرار گرفتن در بروکراسی اداری و مقروض شدن می شود.

مصطفوی گفت: تسهیلات زمانی خوب است و توصیه می شود که ارزان قیمت و با سودهای پایین بوده و در زمانی کوتاه با کمترین بروکراسی اعطا شود.

وی ضمن انتقاد از بروکراسی پیچیده اداری در استان فارس اظهار داشت: بروکراسی اداری در استان فارس برخلاف استان های دیگر همچون اصفهان و تبریز بسیار سخت تر و زمان‌بر می باشد که این اتفاق باعث عدم تمایل سرمایه گذاران برای حضور در استان فارس شده است.

 مصطفوی بیان کرد: وقتی سرمایه گذار می بیند همه مجوزها و روند اداری آن در عرض ده روز تا دو هفته در استانی همچون اصفهان انجام شده اما در استان فارس و در شیراز به پروسه چهار تا پنج ماه تبدیل می شود، هرگز فکر حضور در فارس و شیراز را نخواهد کرد.

وی با تاکید بر عدم برنامه ریزی سازمان ها و کمبود جرات تصمی گیری در میان مدیران استان فارس اذعان داشت: طولانی شدن روندها و بروکراسی اداری در فارس ناشی از این دو اتفاق می باشد زیرا هنگامی که می بینند، نظر و فعالیتی درست بوده و قابل انجام است، تصمیم قاطع نمی گیرند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه با تغییر رویه و محصولی که کشت می شود، می توان جلوی هدر رفت آب در استان را گرفت، متذکر شد: به دلیل عدم برنامه ریزی مثلا می بینیم در شهرستان مرودشت برنج کشت می شود، محصولی که آب بسیار مصرف کرده و حتی آب استان را تحت الشعاع قرار می دهد و مشکل اینجا است که شهر مرودشت نیز مشکل آب آشامیدنی دارد.

وی با اشاره به کمبود آب در کشور و استان فارس مثال زد: با کشت محصولاتی که ارزش افزوده بالایی نداشته و سبب مصرف بی رویه آب می شود، وضع آب در کشور و استان فارس به این روز افتاده است.

مصطفوی گفت: وقتی استان فارس در تولید گندم در کشور اول می شود، هنر نیست زیرا فارس استانی است که متکی به کشاورزی، آن هم به روش های سنتی و قدیمی بوده و همه گندم می کارند و کار شاخصی در عرصه کشاورزی صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی که دارای ارزش افزوده بالایی هستند، باعث صرفه جویی ۴۵ تا ۵۰ درصدی آب کشاورزی می شود و این قبیل کشت ها باید در استان افزایش یابد.

مصطفوی خاطرنشان کرد: پس از محصول‌دهی گیاهان دارویی، باید مجموعه کارخانه هایی به صورت زنجیره باشد تا فرآوری آن را نیز صورت دهند و در این صورت ضمن مصرف آب کم، ارزش افزوده بالا داشته و اشتغالزایی خوبی نیز ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.