شهرداری و شورای شهر شیراز به مطالبات نابینایان و کم بیناها توجه کنند

سید محمد رضا هاشمی نژاد رئیس هیئت ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس از عدم حمایت اداره‌های مربوطه خبر داد و گفت: هیئت نابینایان و کم بینایان استان فارس در رتبه بندی بین فدراسیون های کشور همیشه رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص می داد که سال گذشته حمایت های لازم از این رشته نشد و در سال 98 رتبه چهارم را کسب نمود.

به گزارش ایران ریپورتس، وی به گلایه هیئت ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس از مدیرکل اسبق ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: عدم توجه به مصوبه ساخت سالن ورزشی ویژه نابینایان در مجموعه ورزشی پارس که قرار بود سال 1396 به بهره برداری برسد اما کماکان متاسفانه این پروژه ناتمام مانده است همین موضوع باعث آزرده خاطر شدن قهرمانان و اعضاء هیئت شده است.

رئیس هیئت ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس اذعان داشت: مدیرکل فعلی ورزش و جوانان استان فارس در دیدار با قهرمانان ورزشی نابینایان و کم بینایان قول های مساعدی داده اند که امیدواریم محقق شود.

هاشمی نژاد به سالن ورزشی فتح المبین اشاره کرد و ابزار داشت: سالن ورزشی فتح المبین از زمان راه اندازی در اختیار هیئت بوده که در چندماه اخیر مدیرکل وقت ورزش و جوانان قول داده اند که جهت جلوگیری از تهدیدهای بیشتر، این سالن ورزشی را به صورت ترک تشریفات به هیئت واگذار کنند که هنوز این امر محقق نشده است.

وی از حمایت بهزیستی کشور در ساخت زمین چمن مصنوعی رو باز در اداره بهزیستی شیراز تشکر کرد و افزود: به حمدالله زمین چمن مصنوعی رو باز اداره بهزیستی شیراز مورد استفاده اعضاء نابینایان و کم بینایان قرار گرفته است.

شهرداری و شورای شهر شیراز به مطالبات نابینایان و کم بینایان توجه کنند

کارمند بازنشسته وزارت ورزش و جوانان به عدم جواب مکاتبه شهرداری و شورای شهر شیراز اشاره کرد و گفت: یکی از انتظارات نابینایان از شهرداری و شورای شهر در قالب عمومی، مناسب سازی معابر می باشد لذا در سطح شهرشیراز به ندرت این مناسب سازی را مشاهده می کنیم کمااینکه همین ندرت ها هم به پرت گاه یا جدول ختم می شود.

رئیس هیئت ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس ادامه داد: دیگر انتظار نابینایان و کم بینایان استفاده از حمل و نقل است که توسط شهرداری و شورای شهر ویژه معلولین خریداری شده اما این حمل و نقل در جای مناسب که محل های تمرین و مسابقه است استفاده نمی شود.

هاشمی نژاد به رشته های فعال این هیئت اشاره کرد و گفت: بخش بانوان هئیت در پنج رشته از جمله گل بال، دومیدانی، شنا، شطرنج، جودو و بخش آقایان در هشت رشته  گل بال، دومیدانی، شنا، شطرنج، جودو، فوتبال، بولینگ، پاورلیفتینگ فعال می باشد.

وی به کلاس بندی نابینا و کم بینا اشاره داشت و افزود: کلاس ب1 ویژه کامل نابینا، کلاس ب2 ویژه افرادی که زاویه دید 5 درجه ای دارند و در حد تشخیص روشنایی، کلاس ب3 ویژه افرادی که زاویه دید 5 تا 20 درجه دارند تقسیم می شوند.

استان فارس برای نهمین سال پیاپی به عنوان قهرمان کشور در فوتبال نابینایان

رئیس هیئت ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس موفقیت فوتبال ب1 یا پنج نفره نابینایان کشور را مدیون استان فارس عنوان کرد و اظهار داشت: برترین رشته آقایان در سال های اخیر فوتبال نابینایان است که استان فارس توانسته بیشترین اعضای تیم ملی ایران را تشکیل دهند لذا تا سال گذشته استان فارس برای نهمین سال پیاپی به عنوان قهرمان کشور نام آور بوده است.

هاشمی نژاد ادامه داد: برترین رشته هیئت بانوان نابینا و کم بینا، رشته دوومیدانی است که بانوان با حضور در ماده‌های مختلف مقام اول تا سوم را طی سالیان گذشته ازآن خود نموده اند.

کارمند بازنشسته وزارت ورزش و جوانان به قهرمانی رشته استقامت بانوان اشاره کرد و افزود: در اولین دوره تخصصی نابینایان رشته استقامت، تیم بانوان استان فارس قهرمان کشور شدند که دو دختر 11 و 12 ساله در رده جوانان با حضور خود برای اولین بار پدیده ای را رقم زدند و با کسب دو مدال طلا تاثیر به سزایی در قهرمانی استان فارس داشتند.

رئیس هیئت ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس اصلی ترین و اولین رشته نابینایان را گل بال دانست که در دو هیئت بانوان و آقایان استان فارس علاوه بر ملی پوش، مقام آور جهانی و پارا آسیایی هم دارد.

برای اولین بار مقام دوم کشور در رشته گل بال

هاشمی نژاد افزود: رشته گل بال در رده جوانان آقایان سال گذشته برای اولین بار مقام دوم کشور را کسب کردیم که امین کریمی یکی از گل بالیست ها به عنوان فنی ترین و آقای گل معرفی شد همچنین دوره قبل پاراالمپیک، تیم ایران با درخشش استان فارسی ها توانست استرالیا را شکست دهد و بعد از برزیل نائب قهرمان مسابقات شود.

وی اظهار داشت: امید ظریف یکی از کم بیناهای ورزشی استان فارس توانست در مسابقات سال 2018جاکارتا به تنهایی 3 مدال شامل 2 طلا و یک برنز را کسب کند که امیدواریم در مسابقات پیش رو که به علت کرونا به عقب افتاده، بتواند سهمیه را کسب کند.

رئیس هیئت ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس به سازماندهی 122 نفر از نابینایان و کم بینایان استان اشاره کرد و گفت : متاسفانه بیشتر نابینایان از خانواده متوسط به ضعیف هستند ازهمین رو خیلی از خانواده‌ها تمایل به حضور ندارند، ما نیز برای تقویت مالی هیئت تلاش داشته ایم تا افرادی را در این راستا حمایت کنیم اما متاسفانه قادر نبوده ایم، حتی در بعضی اعزام ها مشکل مالی داشته ایم کما اینکه حمایتی از سوی اداره ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی و شورای شهر به عنوان متولیان امر صورت نگرفت.

استعدادیابی در شهرستان ها نیازمند تغییر دیدگاه مسوولان شهرستان ها

هاشمی نژاد به مقوله استعداد یابی اشاره کرد و ابراز داشت: هیئت ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس برای استعدادیابی از نابینا و کم بیناها با گروهی از مربیان و افرادی که می توانستند کمک کنند به شهرستان‌ها مراجعه کرد که متاسفانه استقبال خوبی از سوی مسوولین شهرستان مواجه نشدیم.

وی به کمک های هیئت پزشکی ورزشی به آسیب دیدگان ورزشی اشاره کرد و ابراز داشت: هیئت پزشکی ورزشی بر اساس شاخصه و دستورالعمل ها کمک های به آسیب دیده‌گان این رشته می کنند اما متاسفانه دربعضی موارد مسوولان پیگیر، کم کاری می کنند که نمونه آن می توان به صدمه دیدن یکی از فوتبالیست ها در سال 96 اشاره کرد که کم کاری یکی از مسوولین پیگیری باعث شد هیئت پزشکی بر اساس دستورالعمل ها نتواند کمکی به ورزشکار داشته باشد.

رئیس هیئت ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر بزرگداشت پیشکسوتان این هیئت ابراز داشت: متاسفانه به علت کمبود مالی نتوانسته ایم بزرگداشتی برای پیشکسوتان داشته باشیم در همین راستا با شورای شهر هم مکاتبه نمودیم که پاسخی دریافت نکردیم لذا بیشتر بر استعدادیابی جوانان تکیه کردیم.

هاشمی نژاد شهرستان‌های جهرم، کازرون، سپیدان، نورآباد، داراب، مرودشت، فسا را از جمله شهرستانهای دارای هیئت دانست که شهرستان سپیدان طی دوسال گذشته راه اندازی شده است و بحمدالله استعدادیابی خوبی هم در رشته های مختلف معرفی کرده اند اما در آینده شاهد افتتاح هیئت در شهرستان آباده خواهیم بود.

کارمند بازنشسته وزارت ورزش و جوانان به برخی نواقص در قوانین و بخش نامه های اداری اشاره کرد و افزود: قهرمانانی که در المپیک مقام می آورند، قانون می گوید که باید استخدام شوند، اما در قهرمانی پارالمپیک نوشته است استخدام فرزندان قهرمانان!!، که برخی از قهرمانان نابینا و کم بینا ممکن است ازدواج نکنند و یا شاید فرزندان آنان بعد از چندین سال بزرگ شوند و نتوانند از این قانون استفاده کنند.

نابینایان دارای مدارج عالی دانشگاهی هستند

وی ادامه داد: اکثر نابینایان دارای مدارج عالی دانشگاهی هستند که نیازمند کار می باشند تا بتوانند چرخه زندگی را به گردش بیاورند.

هاشمی نژاد ابراز داشت: صندوق حمایت از قهرمانان، حقوقی که به معلولین می دهند حدود یک سوم حقوق قهرمانان سالم است درحالی که باید این قانون در صندوق حمایت از قهرمانان معلول برعکس شود.

حمایت مسوولان افراد بیشتری را به ورزش سوق می دهد

رئیس هیئت ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس به تمرین قهرمانان در اوضاع کرونا اشاره کرد و ابراز داشت: تعطیلی باشگاه های ورزشی برای قهرمانان خوب نیست، اگر قهرمانان ورزش مداوم نداشته باشند به ضعف بدنی و قهرمانی دست پیدا میکنند لذا قهرمانان با تمرین های داده شده در خانه فعالیت ورزشی خود را ادامه می دهند و انتظار داریم مسوولین نگاه بهتری همراه با حمایت داشته باشند تا افراد بیشتری را به ورزش سوق دهیم.

وی در پایان افزود: ورزش قهرمانی باید در کنار ورزش همگانی باشد اما متاسفانه به علت ناتوانی مالی در این بُعد نتوانسته ایم کاری انجام دهیم، زیرا رفت و آمد نابینا و کم بیناها برای خانواده و هیئت هزینه آور است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.