شرکتی که با سرمایه صفر به مرحله صادرات رسید/ ارزآوری بالا نتیجه اعتماد به جوانان ایرانی

شرکت کهکشان الکترونیک از جمله شرکت‌های دانش بنیان موفق در مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که توانسته با بهره گیری از جوانان، بسیاری از سیستم‌های خاص پزشکی دنیا را در داخل کشور بومی‌سازی کند.

شرکتی که با سرمایه صفر به مرحله صادرات رسید/ ارزآوری بالا نتیجه اعتماد به جوانان ایرانی

به گزارش ایران ریپورتس، شرکت های دانش بنیان با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند بطوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی قبل در دیدار با نخبگان و فعالان شرکت های دانش بنیان بر اهمیت نقش این شرکت ها در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تاکید و آنها را موثرترین مولفه های تحقق پایدار اقتصاد توصیف کردند.

پایین بودن خلاقیت، نوآوری و ضعف فناوری در بنگاه های اقتصادی موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد کشور به فناوری های خارجی شده است و این برای کشور ما که از منابع سرشار اقتصادی برخوردار است یک ضعف مهم به شمار می رود.

شرکت های دانش بنیان موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی برای گسترش اختراعات، نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات را در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان انجام می دهند.

مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز از جمله مکان هایی است که درحد توان بسترهای لازم را برای شروع کار، پیشبرد اهداف و توسعه گروه ها و شرکت های نوپا فراهم کرده است. شرکت کهکشان الکترونیک از جمله شرکت های موفق در این مرکز است که توانسته با بهره گیری از جوانان مستعد، نخبه و متعهد در عرصه های مختلف بازی های رایانه‌ای و چندین شبیه ساز پزشکی ورودی موفق داشته باشد.

با وجود مشکلات به کار خود ایمان داشتیم

مدیرعامل شرکت کهکشان الکترونیک در گفت وگو با خبرگزاری فارس پیرامون نحوه شکل گیری مجموعه اظهار داشت: ایده های بسیاری در ذهن خود داشتم که برای تحقق آنها به همراه یکی از دوستان، شرکتی را با نام شرکت کهکشان الکترونیک راه اندازی کردیم.

سید محمدرضا طبیب منصوری ادامه داد: کار خود را با سرمایه نزدیک به صفر و در مکانی بسیار نامناسب و دو نفری آغاز کردیم اما امیدواریم بودیم با تمامی سختی‌ها و مشکلات، روزی موفق خواهیم شد.

به گفته او طی ۱۵ سال گذشته بسیاری از کارها را انجام داده اند که شاید به نظر غیرممکن باشد.

اولین بازی رایانه ای این مجموعه در سال ۱۳۸۶ جزو اولین بازی های رایانه ای جنوب کشور منتشر شد که پس از ثبت در کتابخانه ملی، از هر عنوان  بیش از 40 هزار نسخه فروش رفت.

مدیرعامل شرکت کهکشان الکترونیک همچنین گفت: در سال ۹۱ بزرگترین پروژه بازی های رایانه ای خود با عنوان پروژه جامع آموزشی را شروع کردیم که با حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شهرداری شیراز و یونسکو بخش هایی از آن پروژه انجام شد و بخش شهروندی آن با عنوان سهراب و غول های شهری در صحن علنی شورای شهر شیراز رونمایی شد.

وی درخصوص دیگر پروژه های این شرکت که به موفقیت رسیده است، عنوان کرد: در سال ۹۲ شبیه ساز رادیوتراپی این مجموعه با عنوان پرتو آموز با حضور وزیر وقت بهداشت به عنوان اولین شبیه ساز پزشکی کشور رونمایی شد و تاکنون چندین شبیه ساز آموزش های پزشکی را تولید کرده ایم.

به گفته طبیب منصوری کشورهای غربی به دلیل تحریم حتی از اجاره دادن سیستم های شبیه ساز و آموزشی پزشکی به کشورمان خودداری می کردند و از سال ۹۲ بخش تجهیزات پزشکی شرکت فعال شده و دستگاه های مکاترونیک هوشمند توزیع دارو را تولید نموده است .

محصولاتی که در دنیا حرف برای گفتن دارد

وی در مورد مهمترین دستاوردهای شرکت کهکشان الکترونیک با اشاره به شبیه ساز واقعیت مجازی کولونوسکوپی طبیب عنوان کرد: این سیستم به صورت انحصاری در کشور توسط شرکت ما تولید شده و در دنیا تنها پنج نمونه از آن ساخته شده است.

گفته می شود این سیستم با تایید اساتید از نمونه های خارجی بهتر بوده و نمونه خارجی آن ۲۸۰ هزار دلار قیمت دارد.

شبیه ساز واقعیت مجازی آنژیو طبیب از دیگر کارهای این مجموعه است که طبیب منصوری در توضیح آن گفت: این سیستم نیز انحصاری شرکت ما بوده و تنها در دنیا سه نمونه از آن ساخته شده که هرکدام حدود ۴۰۰ هزار دلار قیمت دارد.

وی درخصوص سیستم شبیه ساز تصاویر ام ار ای طبیب نیز بیان کرد: این سیستم قابلیت بالایی در آموزش دارد و تقریبا تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور از آن استفاده می کنند و غیر از تاییده های  وزارت خانه، شرکت زیمنس هم در بخش آموزش از این سیستم تهیه کرده و استفاده می نماید.

دغدغه ها و درخواست ها

مدیرعامل شرکت کهکشان الکترونیک پیرامون مهمترین مشکلات و دغدغه ها بیان کرد: کمبود نیروی متخصص، عدم باور پذیری مسئولین و بسیاری از افراد جامعه مبنی بر توانمندی جوانان، موانع متعدد و جدی در برابر تولید و تبعیض میان افراد  از مهم ترین مهمترین مشکلات و دغدغه های ما از ابتدا تاکنون بوده است.

به گفته وی ورود به بازارهای جهانی و صادرات به کشورهای مختلف دنیا از جمله اهداف و برنامه های مهم این شرکت در سال جاری و سالهای بعد از آن می باشد.

طبیب منصوری خطاب به مردم و مسئولین خاطر نشان کرد: هنرمند که می توان از او به زبان امروز فن‌آور و تولیدکننده نیز نام برد، باید هرجا رود قدر بیند و در صدر نشیند که الزاما منظور انتفاع مالی نیست.

وی اضافه کرد: مهمترین عرصه نبرد امروز، نبرد اقتصاد است و ما خود را انقلابی می دانیم که از همه چیزمان نظیر سلامتی، سرمایه، آبرو و خانواده خود برای اعتلای کشورمان گذشته ایم و خائن و ضدانقلاب کسی است که عمدی در کار و تولید سنگ اندازی می کند.

گزارش از محمد صادقی

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.