سی‌پی، طرحی بی ‌سر و سامان و بدون منفعت در شیراز

پارک حاشیه‌ای در خیابان‌ یا همان cpay طرحی است که از چندسال گذشته ابتدا در شیراز و سپس در شهرهای دیگری نظیر تهران، اصفهان و کاشان به معنای پرداخت هزینه برای پارک خودرو در حاشیه برخی خیابان‌ها و معابر اجراشد که هیچ نفعی برای شهرداری و شهروندان نداشت.

سی‌پی، طرحی بی ‌سر و سامان و بدون منفعت در شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، متولی این طرح در سطح کشور شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان بوده که سه حوزه نوآوری و شکوفایی، تولید، تجهیز و پیاده سازی راهکارهای ارزش افزوده را در قالب زیرساخت کیف پول الکترونیکی، کارت اعتباری و باشگاه مشتریان با عنوان محصولاتی همچون سیستم پرداخت یکپارچه خودرو (سی پی)، شبکه تخفیف و همچنین کارت اعتباری و سامانه صدور بلیط الکترونیکی ارائه می دهد.

طبق بررسی‌های خبرنگار فارس این شرکت به‌صورت هیئت مدیره‌ای اداره شده و سهام داران عمده آن سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها، تجارت الکترونیک، پارس هدیش و چند نفری شخص حقیقی می‌باشند.

Cpay یکی از برندهای شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان است که در زمینه پارک حاشیه‌ای در خیابان‌ها فعالیت می‌کند.

این طرح ابتدا در خیابان عفیف آباد شیراز با تکیه بر مصوبه وزارت کشور مبنی بر دریافت هزینه پارک حاشیه ای از خودروها آغاز شد

در قانون مرتبط با پارک حاشیه‌ای در خیابان‌ها در ماده هفت آن ذکر شده که به استناد قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، شهرداری ها مکلفند در معابر شهری پر ترافیک، تجهیزات لازم را برای اخذ حق توقف فراهم آورند و در تبصره دو این قانون آمده که صد در صد در آمد حاصل از پرداخت حق توقف تا پایان هر سال توسط خزانه به حساب شهرداری های مربوط واریز شود تا جهت احداث پارکینگ در همان شهر هزینه کند.

نظرات مردم و پرسنل طرح پارک حاشیه‌ای در شیراز

به منظور بررسی بیشتراین طرح به چند خیابان در شیراز که طرح پارک حاشیه‌ای در آن اجرا شده سر زده تا از نزدیک موضوع را پیگیری و با ماموران شرکت متولی و مردم گفتگو کنیم.

یکی از کارکنان این شرکت که در خیابان مامور بررسی خودروهای پارک شده است، به خبرنگار فارس گفت: به منظور اجرای دقیق و سریع کارهای محوله و افزایش انگیزه مجموعه، رسیدگی خوبی به کارکنان و پرسنل شرکت می‌شود.

حسن پور افزود: هیچگونه حقوق، عیدی و پاداش معوقه نداشته و همه سرموعد مقرر پرداخت شده و بیمه ما نیز بصورت مرتب پرداخت می‌شود.

مامور دیگر این شرکت در خیابانی دیگر از گلایه برخی مردم نسبت به این طرح گفت: زمان ثبت حضور برخی خودروها ممکن است با اشتباهاتی همراه باشد و همچنین مغازه‌داران نیز اعتراض شدیدی نسبت به این طرح دارند.

وی ادامه داد: در جلوی برخی مغازه‌ها در خیابان این طرح اجرا می‌شود که یا باید مغازه‌دار خودروی خود را در آنجا پارک کرده و هر روز هزینه‌ای را بپردازد و یا اینکه سایر خوروها مدام جلوی مغازه‌اش پارک شوند.

محمدی همچنین با ابراز نگرانی نسبت به این طرح گفت: در هر صورت پارک خودرو جلوی مغازه تا حدودی جلوی کسب و کارمان را گرفته و از این موضوع ناراحت هستیم

در ادامه به سراغ چند مغازه‌دار رفتیم و صحبتی در این خصوص با آنان داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

مرشدی صاحب یک سوپرمارکت است و درباره معایب این طرح سخن می‌گوید: به علت پارک مداوم خودرویی در جلوی مغازه، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از مغازه دیگری خرید کنند.

محسن مشهدی نیز خود را به خبرنگار فارس رسانده و با گلایه عنوان کرد: چندین سال است که این طرح اجرا می‌شود اما هیچ عایدی برای مجموعه شهر نداشته است.

وی اضافه کرد: در ابتدای شروع طرح در رسانه‌های مختلف مسئولین اعلام کردند که با درآمد حاصل از طرح پارک حاشیه‌ای در خیابان‌های شلوغ شهر پارکینگ ساخته خواهد شد که کماکان خبری نیست.

این مغازه‌دار همچنین متذکر شد: پارک مداوم خودروها واقعا آزاردهنده و باعث ایجاد مزاحمت برای همه ما شده است.

عابری پیاده نیز به خبرنگار فارس دراین باره گفت: در برخی معابر دیده شده که تابلوی پارک ممنوع نصب بوده اما کمی عقب‌تر یا کمی جلوتر تابلوی پارک حاشیه‌ای نصب کرده و با استناد به این تابلو خودروهایی نیز در آن معابر پارک می‌کنند.

معاون شهردار شیراز حرف مردم را تایید کرد

معاون حمل و نقل شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: متولیان باید برای عبور و مرور شهروندان و تسهیل امر ترافیک تمیهدات لازم را اندیشیده و زمینه رفاه مردم را فراهم آورند.

مجتبی زوربخش ادامه داد: چنانچه هرگونه تراکم و ترافیکی در هر منطقه دیده شود، به‌عنوان ناهنجاری قلمداد شده که دستگاه مربوطه باید برای رفع آن تدابیری بیندیشد تا در کمترین زمان مشکل رفع شود.

وی با اشاره به لزوم وجود قانون پارک حاشیه‌ای متذکر شد: برطبق قانون پارک حاشیه‌ای، پارک هرگونه وسایل نقلیه درگذر ممنوع و درمکان‌هایی که به دستور پلیس تابلوی پارک ممنوع نصب شده، حتی با طرح‌های cpay نیز نمی‌توانند وسیله نقلیه خود را پارک نمایند.

زوربخش با بیان تدبیری که برای برخی خیابان‌ها جهت پارک خودروها اندیشیده شده، از گذشته تا به حال گفت: در گذشته از طرحی با عنوان پارک متر برای پارک خودروها در حاشیه خیابان‌ها استفاده می‌شد و امروزه با عنوان طرح پارک حاشیه‌ای این اتفاق رقم می‌خورد.

این مقام مسئول افزود: شرکت‌های مختلفی برای اجرای طرح پارک حاشیه‌ای پیش‌قدم شده و درقبال آن باید خدماتی را به شهروندان ارائه دهند.

از سال ۱۳۹۶ تاکنون مسئولان این شرکت از پرداخت مطالبات خود به شهرداری و خدمات اصولی شانه خالی کرده اند.

وی از عدم پرداخت مطالبات شرکت متولی در  شیراز به شهرداری و نارضایتی مردم از این طرح گفت و اذعان کرد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون مسئولان این شرکت از پرداخت مطالبات خود به شهرداری و خدمات اصولی شانه خالی کرده اند.

معاون حمل و نقل شهرداری شیراز با ذکر اینکه قرارداد طرح پارک حاشیه‌ای در شیراز از زمان دوره قبلی مدیریت شهری بسته شده است، تصریح کرد: از زمان مدیریت جدید شهری از سال ۱۳۹۶ در تلاش هستیم تا این موضوع را رسیدگی و اجرای طرح پارک حاشیه‌ای را هدفمندتر و در قالب چهارچوب حق‌العمل کاری ارائه دهیم.

وی از بررسی این طرح توسط تیم حقوقی و مالی شهرداری شیراز خبر داد و عنوان کرد: باتوجه به عدم درآمدزایی برای شهرداری و مشکلاتی که در نحوه اجرای آن بوده و همچنین نارضایتی مردم، تیم‌هایی از شهرداری شیراز درحال بررسی دقیق این موضوع هستند.

چنانچه نتوانند این مهم را اجرا نمایند، به ناچار با شرکت فعلی قطع همکاری کرده و طرح را منسجم‌تر، کارشناسانه‌تر و اصولی‌تر اجرایی خواهیم کرد.

زوربخش از صحبت‌ها و مذاکرات صورت گرفته با شرکت متولی طرح پارک حاشیه‌ای در شیراز، شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان گفت و بیان کرد: مطالبات معوق شهرداری را پیگیری کرده و از شرکت خواسته‌ایم اقدامات لازم برای شفاف‌سازی و اجرای مناسب این طرح را فراهم آورند و چنانچه نتوانند این مهم را اجرا نمایند، به ناچار با شرکت فعلی قطع همکاری کرده و طرح را منسجم‌تر، کارشناسانه‌تر و اصولی‌تر اجرایی خواهیم کرد.

وی با اشاره به بندهایی از قرارداد شهرداری با شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان اظهار داشت: براساس بندهایی از این قراداد، شرکت متقبل شده خدمات مناسبی را به شهروندان ارائه داده و درآمدهای آن صرف ساخت پارکینگ و سایر خدمات حمل و نقلی شود که تاکنون این امر محقق نشده است.

مدیرانی که پاسخگوی رسانه نبوده و حرمت خبرنگار را نگه نمی‌دارند

به منظور بررسی دقیق‌تر، خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز تلاش بسیاری برای گفتگو با مدیر طرح پارک حاشیه‌ای در شیراز و مدیرعامل شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان در سطح کشور داشت که ناموفق بود.

نکته جالب توجه آن است که مدیرعامل شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان در اولین تماس پاسخ داده اما به محض اینکه متوجه خبرنگار بودن طرف مقابل می‌شود، گوشی خود را قطع می‌کند و در ادامه مدیر طرح پارک حاشیه‌ای در شیراز و مدیرعامل شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان نه پاسخ تلفن را داده، نه پیامک و نه حتی در فضای مجازی حاضر به گفتگو است.

درحالی که مسئولین این شرکت باید پاسخگوی عدم توانایی و ضعف در مدیریت خود در شهر شیراز و یا حتی در دیگر شهرها باشند، اما در عمل نه تنها پاسخگوی مردم و رسانه‌ها نیستند که به اصحاب رسانه بی احترامی نیز می‌کنند.

یکی از وظایف مهم شهرداری، مدیریت عبور و مرور و ترافیک شهری با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی است  و به همین منظور معاونت بزرگ، شلوغ و عریض و طویلی به اسم معاونت حمل و نقل و ترافیک در غالب شهرداری‌ها از جمله شهرداری شیراز وجود دارد که وظیفه تسهیلگری عبور و مرور شهری را عهده‌دار است.

طرح پارک حاشیه‌ای در شیراز، درعمل پاسخگوی هیچکدام از ابعادی که برای آن درنظر گرفته شده نبوده و باید هرچه زودتر این طرح تعیین تکلیف شود تا بیش از این بر سر مجموعه شهرداری و مردم کلاه نرود.

در این میان انتقاد بزرگی نسبت به مجموعه شهرداری و شورای شهر پنجم نیز وجود دارد. باوجودی که این طرح از دوره قبلی مدیریت شهری کلید خورده است و انتقاداتی نیز نسبت به دوره چهارم مطرح است، اما از سال ۱۳۹۶ تاکنون ریش و قیچی در دست شورا و شهرداری دوره پنجم بوده و هنگامی که طی یکی دوسال از عدم کارآیی این طرح و عدم توجه این شرکت به وظایف و تعهدات خود گذشت، باید دست آنان را از شهر شیراز کوتاه می‌کردند، نه اینکه در آخرین ماه‌های عمر این شورا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به‌عنوان متولی اصلی و مستقیم با این طرح بگوید درحال بررسی و تحقیق درخصوص آن هستیم.

انتظار می‌رود که شورای پنجم شهر شیراز تا پیش از خداحافظی با مدیریت شهری، تکلیف طرح پارک حاشیه‌ای در شیراز را مشخص کرده و دست این شرکت توان اجرایی و عمل به تعهدات خود را ندارد، از شیراز کوتاه نماید.

خبرگزاری فارس استان فارس از مراجع دیگر و مسئولین پیشین نیز در خصوص طرح پارک حاشیه‌ای در شیراز پیگیری کرده و موضوع را تا رسیدن به نتایج مطلوب دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.