سنگتراش شیرازی که کمتر شناخته شد

حاج هوشنگ نیکو، در یکم دی ماه ١٣١۵ در محله دروازه شاهداعی الله، کوچه باغ کلانتری(معروف به زیر درخت افرا) دیده به جهان گشود. وی از هفت سالگی هنر سنگتراشی را نزد عمویش حاج میرزا رحیم صمیم آموخت و از پانزده سالگی به طور حرفه ای و مستقل این هنر را ادامه داد.

به گزارش ایران ریپورتس، دستان هنرمند این مرد بزرگ آثار بی شماری را در شیراز و استان فارس خلق کرده و در مرمت آثار تاریخی شیراز نقش داشتند، که از میان تمامی آنها میتوان به سنگفرش حرم سیدعلاالدین حسین، سنگفرش حرم و حوض صحن شاهچراغ، ترمیم ازاره های نارنجستان قوام،سنگفرش، مرمت حوض و ازاره های مدرسه منصوریه اشاره کرد. از دیگر آثار استاد میتوان به ساخت محراب مسجد صاحب الزمان در بلوار عدالت شیراز اشاره کرد.

وی در این باره می گفت: “زمانی که محراب مسجد را ساختم و متولی مسجد خواستند دستمزدم را پرداخت کنند، من نپذیرفتم چرا که دستمزد و پاداش خود را از امام زمان(عج) گرفته و من برای رضای خدا و خیراتِ اموات این محراب را ساختم”.. استاد هوشنگ نیکو در حدود ۶٠ سال پیش در مرمت میراث جهانی تخت جمشید فعالیت داشته است. ساخت محراب و ستون های مارپیچ، منبر منبت کاری شده و ٣ ایوان مسجد جامع بستک لار از هنر ایشان و فرزندانشان مرحوم عبدالحسین نیکو و مرحوم جلیل نیکو میباشد.( استاد مرحوم عبدالحسین نیکو یکی از بهترین سنگتراشان شیراز بوده که از نمونه هنر ایشان میتوان به سنگتراشی های هتل ۵ستاره شیراز (در نزدیکی دروازه قرآن) اشاره کرد.)

در زمان مرمت بنای خدایخانه مسجد عتیق استاد هوشنگ نیکو نوجوانی چهارده ساله بوده و در معیت استاد سید آقابزرگ کاتب بوده است که روایات جالبی را دراین خصوص و مرمت شبستان اصلی این مسجد بیان کرد. از دیگر آثار برجای مانده از هوشنگ نیکو می توان به پایه های سنگی اطراف حوض حیاط سرای مشیر اشاره کرد. وی در این باره می گفت: « مسافران و توریست هایی که برای بازدید به سرای مشیر می آمدند، به دلیل نبودن سطل زباله، ته سیگار خود را در حیاط می انداختند، از من خواسته شد تا زیر سیگاری سنگی بسازم و من این کار را انجام دادم.» استاد نیکو تبحر بسیاری در ساخت انواع شومینه، تابلوهای نقش برجسته، ستونهای زینتی و…داشتند که شاید در خانه بسیاری از شیرازی ها جلوه نمایی میکند. علاوه بر آنچه ذکر شد، ایشان آثار بسیار زیادی را تا به امروز در شهر شیراز و در استان فارس از خود بجای گذاشته اند و چه حیف می‌باشد که این هنرمندان ارزشمند و بی ادعا را نمیشناسیم.. این بزرگمرد، نمونه بارز یک انسان مؤمن و باعزت بودد که در نوزدهم فروردین ١٣٩٩، در سن ٨۵ سالگی و به علت کهولت سن دیده از جهان فروبست و نقاب در خاک کشید.

گزارش از محبوبه دهقانیان، راهنمای گردشگری از شیراز

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.