دنبه هم گران شد!

دنبه به دلیل صادرات گران شد. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اعلام این خبر گفت: امعا و احشا دام‌ها از جمله دنبه برای مصرف خوراکی و تولید لوازم آرایشی به عراق، ترکیه و آسیای میانه صادر می‌شود.

به گزارش ایران ریپورتس، امعا و احشا دام گران شد. این روزها برخی مردم به دلیل گرانی گوشت وعده‌های غذایی خود را تغییر دادند و به جای خرید گوشت گوسفند امعا و احشا دام و طیور را مصرف می‌کنند.

در بازارهای خارجی مانند ترکیه و عراق مصرف آلایش خوراکی دام بالا رفته است. از این‌رو ایران، به دلیل افزایش تقاضا صادرکننده دنبه به بازارهای جهانی شد! همین مسئله دنبه را گران کرد. به طوری که برخی قصابی‌های تهران هر کیلو دنبه را با نرخ ۹۰ هزار تومان به مردم می‌فروشند.

حالا رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اعلام خبر افزایش نرخ دنبه توضیح داد: امعا و احشا دام‌ها ارزش پیدا کرده است و ما باید از این مسئله خوشحال باشیم، چرا که با صادرات دنبه به سایر کشورها نرخ گوشت سرشکن می‌شود. اکنون نرخ دنبه بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان است و مصرف آن در میان خانوار ایرانی زیاد نیست.

علی اصغر ملکی گفت: تقاضا برای خرید گوشت گوسفندی کاهش پیدا کرده است. مردم گوشت را با حجم اندک می‌خردند و به طور کلی بازار رونق ندارد. به دلیل کشتار بی‌رویه دام‌ها پیش‌بینی می‌شود گوشت در فصل پاییز اندکی گران شود.

قیمت دل و جگر ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان!

او بیان کرد: اکنون قیمت  گوشت بره با نرخ ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تومان به واحدهای صنفی فروخته می‌شود. همچنین نرخ دل و جگر گوسفند هم بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است.

خشکسالی شدید و افزایش تلفات دامداری‌ها موجب شد که ایران برای نخستین بار برای واردات یونجه از روسیه رایزنی کند. چندی پیش سیروس روستا، رئیس اتحادیه دامداران استان فارس گفته بود: «دولت با مشاهده مرگ و میر فراوان دام دامداران، وعده داده است که یونجه را از روسیه وارد کنند.»

اصغر پورباطنی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز در اصفهان هم به ایسنا گفته بود: «با توجه به کشتار دام‌های مولد، ماده و … به دلیل نبود آذوقه توسط دامداران، پیش‌بینی می‌شود در آینده گوشت قرمز با بحران و افزایش نرخ مواجه شود.»

حالا زنگ خطر برای صنعت دام به صدا در آمده است. مسئله‌ای که چنانچه مسئولان به آن کم توجهی کنند می‌تواند بازار گوشت را در نیمه دوم سال با بحران جدی رو به رو کند!

منبع: تجارت نیوز

Leave a Reply

Your email address will not be published.