در نشست تخصصی مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز مطرح شد؛ مهم‌ترین چالش موجود برای شوراها عدم اجرای قانون است/ در حوزه امور کشور باید نقش و جایگاه شورا به صراحت تبیین شود

نشست تخصصی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز با عنوان «شوراها و چالش‌های پیش‌روی مدیریت شهری» با طرح سوال‌هایی ازجمله اینکه جایگاه امروز شوراها در میان نظام تصمیم‌گیری شهر، استان و کشور کجاست و چه عواملی عملکرد شوراهای اسلامی شهرها را تحت
‌الشعاع قرار داده است؛ با سخنرانی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد.

به گزارش ایران ریپورتس، دکتر «سید عبدالرزاق موسوی» در این نشست با یادآوری مواد قانونی وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا و جایگاه واقعی شورای عالی استان‌ها، تصریح کرد: باید دید از نگاه کلان کشوری، شأن شوراها به عنوان پارلمان‌های محلی با وجود قوانین مرتبط در خصوص چرایی، چگونگی و نحوه عملکرد شوراها چقدر رعایت می‌شود.
وی ادامه داد: در اصل یکصد و یکم قانون اساسی به مأموریت شورای عالی استان‌‎ها اشاره شده است که این خود نشانگر آن است که شأن شوراهای اسلامی شهر را قانون اساسی و خبرگان قانون اساسی، هم تراز با شورای عالی استان‌ها می‌دانند.
او با اشاره به قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و با تاکید بر ماده یک فصل اول که هدف از تشکیل شورای عالی استان‌ها را جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آن می‌داند، عنوان کرد: در این قانون تأکید بر اداره امور به طور مطلق، کاملاً مشهود است تا جایی که تقسیم بخش‌های مختلف، همگی از جمله وظایف شورای شهر قید شده است در حالی که این ماده با وظایف شوراها ذیل ماده ۸۰ در تعارض است.
عضو شورای عالی استان‌ها افزود: این تعارض نه تنها به لحاظ محدودیت وظایف در نظر گرفته شده برای شوراها بلکه در مباحث نظارتی که با اخذ موافقت دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط انجام می‌پذیرد نیز دیده می‌شود.
بررسی پیشنهادهای واصله از سوی شوراهای استان‌ها، اعلام نارسایی‌ها و اشکالات نهادها و سازمان‌های اجرایی در حدود اختیارات و وظایف شوراها، بررسی پیشنهادها و ارایه آنها در قالب طرح به مجلس شورای اسلامی یا دولت، تصویب، اصلاح، تتمیم و تفریغ بودجه، ارائه پیشنهادهای اصلاحی در مورد برنامه و بودجه مذکور به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تهیه آیین‌نامه نحوه هزینه بودجه شوراها و ابلاغ آن پس از تصویب هیأت وزیران به شوراها، برنامه‌ریزی به منظور آموزش و آشنایی اعضاء شوراها با وظایف خویش بخشی از وظایف شورای عالی استان‌ها است که موسوی به آن اشاره داشت.
او با تاکید بر اینکه مهم‌ترین چالش موجود برای شوراها در خود قانون، اجرای قانون و به طور مشخص در وزارت کشور است، گفت: موضوعی که در این قسمت مطرح می‌شود این است که در این جمع که برای مصوبات شورا یا شورا تصمیم گرفته می‌شود، دو نفر از اعضا، منتخب مستقیم مردم نیستند؛ حال آنکه هیأت تطبیق به‌طور معنوی از خاستگاه فرماندار مسائل را بررسی می‌نماید.

دکتر «نواب قائدی»: با بسترسازی مناسب می‌توان به سمت مدیریت متمرکز شهری حرکت کرد
رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز دیگر سخنران این نشست اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند با نگاه مثبت و غیر رقابتی به عملکرد شوراها در تقویت مباحث قانون‌گذاری ورود کنند.
دکتر «نواب قائدی» ادامه داد: برخی نبود تخصص کافی در نهاد شورا و شهرداری را عامل مخالفت دیگر متولیان مدیریت شهری در مبحث مدیریت یکپارچه شهری می‌دانند.
وی عقد تفاهم‌نامه با سایر دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و خدمات رسان شهری به ویژه در شورای چهارم و پنجم و تصویب ردیف بودجه مشخص را نشانگر این دانست که با بسترسازی مناسب می‌توان به سمت مدیریت متمرکز شهری حرکت کرد.
او خاطرنشان کرد: عملکرد مناسب شوراهای شهر در کلان‌شهرها و ارایه گزارش‌های مناسب و شفاف می‌تواند اذهان عمومی شهروندان را نسبت به نهاد شوراها اصلاح کند.

دکتر «علی ناصری»: مهم‌ترین رکن شوراها ارتباط مستقیم با شهروندان است
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه کوتاهی عمر شوراها از عوامل کاهش میزان اثربخشی آنهاست، تصریح کرد: مقاومت نسبت به شکل‌گیری مدیریت واحد شهری و پارلمان محلی از آسیب‌های جدی فکری در کل کشور است.
دکتر «علی ناصری» بیان داشت: ایران علی‌رغم داشتن شخصیت‌های ارزشمندی چون سعدی، حافظ، ملاصدرا و امیرکبیر نیازمند یک باور درونی است تا امکان به وجود آمدن شخصیت‌هایی هم تراز یا با تراز بالاتر در فضای جامعه کنونی را رقم زند.
وی تاکید کرد: در هر فرآیندی فراز و نشیب‌هایی وجود دارد مهم قدردان بودن از زحمات سایر اعضا در دوران گذشته عمر شوراها است.
او مهم‌ترین رکن شوراها را ارتباط مستقیم با شهروندان دانست و افزود: پخش زنده جلسات صحن شورا، دیدارهای چهره به چهره اعضا با شهروندان، پاسخگویی تلفنی و ارتباط در فضای مجازی از مصادیق این موضوع در شورای پنجم است.

عضو دوره اول شورای اسلامی شیراز: شوراها نیاز به گسترده‌تر شدن وظایف و اختیارات دارند
عضو دوره اول شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست عنوان کرد: تکثر آرا در آغاز شروع فعالیت شوراها در شورای اول اسلامی بسیار فراوان دیده می‌شد تا جایی که برخی از افراد، داشتن تخصص‌های مرتبط با شرح وظایف شورا را مطرح می‌کردند.
مهندس «سید مرتضی دستغیب» با تأیید صحبت‌های رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اذعان داشت: شوراهای کنونی بیشتر شورای شهرداری است تا شورای شهر؛ و در حقیقت شورای شهر از منظر قانونی نمی‌تواند مراودات خاص با فرمانداری داشته باشد و تنها از مسیر اعتبارات افراد است که اینگونه مراودات برای هماهنگی سیستم شهری برقرار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه شوراها با سیستم شهری نیز دچار تعارض هستند، یادآور شد: این مساله گواه این است که شوراها نیاز به گسترده‌تر شدن وظایف و اختیارات دارند تا مباحث نظارتی بطور کامل‌تر و جامع‌تری در حوزه شهر پیاده‌سازی و عملیاتی شود.

عضو هیأت امنا مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز: مدیریت متمرکز باید در عمل مورد توجه قرار گیرد
عضو هیأت امنا مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز در ادامه نشست یادآور شد: عدم آموزش‌های لازم جهت استفاده از توان فکری جمع، مسأله‌ای است که باید از ابتدا در محتوای آموزش‌های ما قرار گیرد چرا که دلیل ایجاد شوراها در سطح کشور، استفاده از این پتانسیل فکری است که متاسفانه پذیرش آن بوجود نیامده است.
دکتر «کرامت‌الله اکبری» با تاکید بر اینکه پارلمان شهری باید به عنوان دهنده شهرداری در مدیریت شهر ‌باشد، عنوان داشت: نظارت یا مدیریت متمرکز نه به عنوان یک شعار، بلکه باید در عمل مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه باید متخصصان شهری شناسایی شوند و نظرات و پیشنهادات تخصصی آنها در قالب سند منطقه‌ای برای بهبود مدیریت انبوه شهری در اختیار شورا و شهرداری قرار گیرد، تصریح کرد: تا زمانی‌که حقوق شهروندی به رسمیت شناخته نشود بستر مناسب برای بکارگیری افراد متخصص شهری نیز فراهم نمی‌شود.
وی برگزاری دوره‌های آشنایی و آگاهی از وظایف، قوانین و شرایط شهر و شهرداری برای منتخبین مردم در شوراها را لازم و ضروری دانست.

دکتر «استوارسنگری»: در حوزه امور کشور باید نقش و جایگاه شورا مشخص شود
دکتر «کورش استوار سنگری» مدرس دانشگاه شورا‌ها را ادامه مجلس دانست و تاکید کرد: شوراها به عنوان پارلمان محلی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور محسوب می‌شوند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: اینکه نگرانیم با به کارگیری نهادهایی چون شورا در مباحث مدیریتی به نتیجه مناسب نمی‌رسیم، ناشی از تفکر تمرکزگرایی در مدیریت است.
وی با طرح این سوال که در ساختار کلان، نقش شوراها در اداره کشور چیست؟، بیان داشت: در حوزه امور کشور باید نقش و جایگاه شورا مشخص شود.

شهردار سابق شیراز: شورا نیازمند مباحث تحقیقاتی و پژوهشی در نحوه انتخاب شهردار است
شهردار سابق شهر شیراز، شورا را پدر شهر دانست و اظهار داشت: نگاه اعتمادی، پدرانه، اجتماعی و اقتصادی به شهر می‌تواند اثربخشی بالایی در میان شهروندان و بطور مستقیم در نوع انتخاب منتخبین این نهاد مردمی ایجاد کند.
مهندس «مهران اعتمادی» یادآور شد: شورا و شهرداری نیازمند مباحث تحقیقاتی و پژوهشی در نحوه انتخاب شهردار و تیم‌های مدیریتی شهری است.
او ایجاد شرایط مطلوب برای شهر و شهروندان با اتکا به روش‌های مدرن مدیریتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایجاد مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی گامی بزرگ در رفع عقب ماندگی‌ها و آینده‌پژوهی شهر در شورای پنجم است.
وی ادامه داد: حداقل ۴۰ درصد از وقت علنی و کمیسیون‌های مختلف شوراها به موضوع افزایش قدرت مدیریت شهری سپری می‌شود که این موضوع عملاً شوراها را وارد استحاله درونی می‌کند.

نایب رئیس شورای چهارم شهر شیراز: عدم استقلال مالی شوراها یک آسیب است
مهندس «محمود طالبان» نایب رییس شورای اسلامی چهارم شهر شیراز روشن نبودن جایگاه شوراها در نظام تصمیم‌گیری کشور را دلیل کاهش میزان نقش‌آفرینی آن‌ها دانست.
او اضافه کرد: عدم استقلال مالی شوراها یک آسیب است که موجب بروز مشکلاتی در تصمیم‌گیری‌های شوراها می‌شود.
وی ادامه داد: عملکرد شوراها را در سه بخش برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و نظارت می‌توان خلاصه کرد.

استاد دانشگاه: نگاه سیاسی به مدیریت شهری مشکل‌ساز است، نه سوابق سیاسی اعضای شورا
دکتر «خلیل حاجی پور»، عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز سخنران پایانی این نشست بود که تصریح کرد: اینکه اعضای شورا افرادی سیاسی باشند محل مناقشه نیست، بلکه نگاه به دسته سیاسی خاص در مباحث کلی مدیریت شهری است که مشکل ساز می‌شود چرا که در نهایت باید میزان مقبولیت مردمی در نظر گرفته ‌شود.
وی یادآور شد: هر چه درصد مشارکت مردم و شهروندان در انتخاب اعضای شورا بالاتر باشد، میزان تأثیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری اجتماعی نیز از شورا و شهرداری در جامعه شهری و شهروندی افزایش می‌یابد.
پایان خبر/

Leave a Reply

Your email address will not be published.