دانشجویان معترض تهدید شدند / «اخراج یا محرومیت از تحصیل در تمام دانشگاه‌ها»

عضو کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی شریف گفت: در آیین‌نامه انضباطی برای تخلفاتی همچون ایجاد بلوا و آشوب تنبیهات سنگینی تا سقف اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در تمام دانشگاه‌ها تا ۵ سال درنظر گرفته شده است. اما، شورای انضباطی در شورای بدوی خود تا به امروز منع موقت از تحصیل به مدت یک یا دو ترم را برای برخی اشخاص که نقش کلیدی در تجمعات غیرقانونی و تخریب دانشگاه داشتند، درنظر گرفته است.

عضو کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که وظیفه اصلی کمیته انضباطی حفاظت از حقوق عموم دانشجویان است، گفت: فلسفه این کمیته رسیدگی به تخلفات در درون دانشگاه و بدون دخالت نهادهای بیرونی، قضایی یا امنیتی است تا پای دانشجو به دادگاه و زندان باز نشود.

بیژن وثوقی وحدت در مورد فضای این روزهای دانشگاه و مأموریت شورای انضباطی و نحوه اجرای آیین نامه انضباطی اظهار داشت: عدم برخورد انضباطی از درون دانشگاه، گاهی باعث دخالت نهادهای بیرونی شده و می‌شود و هزینه آن دخالت برای دانشگاه و التهابی که آن ایجاد می‌کند، به مراتب بیشتر از برخوردهای انضباطی داخل دانشگاه است.

به نوشته وی افزود: حفظ نظم و انضباط و شئون دانشگاه برای همه مساله مهمی است. باید توجه داشته باشیم که اکثر دانشجویان با هدف علم، آموزش و کار دانشگاهی به دانشگاه آمده‌اند و برقراری روال طبیعی و نظم و ثبات برای اکثریت دانشجویان در اولویت است.

عضو کمیته انضباطی دانشگاه شریف گفت: شورای انضباطی دانشجویان نهادی است که برای رسیدگی به تخلفات دانشجویان با هدف کمک به تحقق اهداف اصلی دانشگاه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده و وجودش در راستای استقلال دانشگاه بدون ورود نهادهای بیرون از دانشگاه در رسیدگی به تخطی دانشجویان از رفتار قانونی است.

وی افزود: در این شورا، پرونده‌ها به‌صورت مجزا بررسی می‌شود. پرونده‌های انضباطی یا به درخواست یک شاکی خصوصی، گزارش مراجع ذی‌صلاح دانشگاه همچون معاونت آموزشی یا حراست دانشگاه تشکیل می‌شود. این گزارش‌ها با دقت مورد تجزیه، تحلیل و رسیدگی قرار می‌گیرند و با توجه به تنبیهات مندرج در آیین‌نامه، با تلاش برای وحدت رویه، توسط شورا به دانشجوی خاطی ابلاغ می‌شود.

عضو کمیته انضباطی دانشگاه شریف ادامه داد: البته این نکته نیز مهم است که اگر کسی عملی مانند سرقت یا آسیب‌های جسمی و جرحی یا هتک حرمت انجام دهد که از لحاظ قضایی جرم محسوب شود، اشخاصی که از این جرم متاثر شده‌اند، می‌توانند در محاکم قضایی بر علیه او شکایت کیفری تنظیم کنند و این شکایت‌ها به شکل جداگانه در دادگاه قابل رسیدگی است.

وثوقی وحدت درباره این که چرا حضور در تجمعات، تخلف محسوب می‌شود و آیا اساسا مدلی برای اعتراض قانونی در دانشگاه وجود دارد، نیز توضیح داد: به‌طور کلی هر فعالیتی که منجر به اختلال یا مزاحمت در برنامه‌های دانشگاه شود، تخلف محسوب می‌شود و برای اعمالی که به‌صورت دسته‌جمعی به قصد آشوب در دانشگاه انجام شود، تنبیهات سختی درنظر گرفته شده است.

وی گفت: تجمعات قانونی توسط تشکل‌های دانشجویی با مجوز هیئت نظارت بر تشکل‌ها قابل انجام است. اما، اعتراض‌های غیرقانونی که معلوم نیست متولی آن کیست و مطالبات و انتظارات آن را چه کسانی طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند، اعتراضات غیرقانونی است. همراهی با اعتراضات غیرقانونی طبق آیین‌نامه تخلف است و برای حفظ آرامش دانشگاه ضروری است که اعتراضات در چهارچوب‌های ازپیش‌تعیین‌شده شکل بگیرد.

عضو کمیته انضباطی دانشگاه شریف درباره ورود شورای انضباطی به مسائل اخیر دانشگاه خاطرنشان کرد: طبق آیین‌نامه انضباطی، وظیفه اصلی شورای انضباطی حفاظت از حقوق عموم دانشجویان است. اتفاقات فعلی دانشگاه منجر شد که نظم و انضباط دانشگاه به هم بخورد و در پی آن در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان اختلال جدی به وجود بیاید. از سوی دیگر، این اتفاقات سلامت روانی و آسایش ذهنی دانشجویان را که یکی از الزامات برای حفظ عملکرد دانشجویان است، مخدوش کرده است. حتی یکی از دانشجویان بازداشتی با توجه به شرایط حاد آموزشی، اعلام نارضایتی شدید از وضع پیش‌آمده داشت.

وثوقی وحدت در ادامه درباره تجمعات اخیر در دانشگاه گفت: دانشجویان بدانند که دعوت به تجمعاتِ بدونِ مجوز، توسط افرادی است که در ایران حضور ندارند و با نفوذ در گروه‌های دانشجویی، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، دانشجویان، دانشگاه و حتی کشور را متحمل خسارت‌های فراوانی می‌کنند از دانشجویان انتظار می‌رود که نسبت به این افراد با دیده تردید نگاه کنند و عنان کار خود را به دست این افراد ندهند.

وی درباره بررسی پرونده‌ها افزود: اکثر دانشجویانی که در تجمعات غیرقانونی برای آنها محکومیت صادر شده، از دانشجویانی هستند که اهل تهران نیستند و طبعا از مشورت نزدیک خانواده‌های خود محروم بوده‌اند و به نظر می‌رسد که درگیر جوسازی‌های رسانه‌ای این تجمعات شده‌اند. مشورت‌گیری از خانواده‌ها و درارتباط‌ بودن با آنها بسیار کمک‌کننده است. با توجه به حساسیت خانواده‌ها در مورد فرزندانشان، دانشگاه باید هشدارهای لازم را قبل از وقوع هر اتفاق ناخوشایندی به آنها بدهد تا دانشجویان ناآگاهانه دچار هزینه نشوند. به نظر من، دانشگاه در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

عضو کمیته انضباطی دانشگاه شریف درباره به‌کاربردن الفاظ و شعارهای ناشایست ادامه داد: مقابله با هتاکی و حرف‌های رکیک که در شأن محیط علمی و دانشجو نیست، از مواردی است که با جدیت در آیین‌نامه انضباطی به آن پرداخته شده و ما در دانشگاه شریف به شکل مضاعف روی این مساله حساس هستیم. ان گونه الفاظ تحت هیچ شرایطی جایی در دانشگاه ندارند. لذا، همیشه از دانشجویان خواسته ایم با چنین جمع‌هایی همراهی نکنند تا دچار عواقب ناخواسته حضور در این جمع‌ها نشوند. در همین مدت، یکی دو نفر از دانشجویان را، به همین دلیل که جمعیت را در زمانی که شعارهای انحرافی داده می‌شود، ترک کردند مشمول تخفیف در تنبیه کرده‌ایم.

وثوقی وحدت اظهار داشت: در آیین‌نامه انضباطی برای تخلفاتی همچون ایجاد بلوا و آشوب تنبیهات سنگینی تا سقف اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در تمام دانشگاه‌ها تا ۵ سال درنظر گرفته شده است. اما، شورای انضباطی در شورای بدوی خود تا به امروز منع موقت از تحصیل به مدت یک یا دو ترم را برای برخی اشخاص که نقش کلیدی در تجمعات غیرقانونی و تخریب دانشگاه داشتند، درنظر گرفته است که در مقایسه با سقف پیش‌بینی‌شده در آیین‌نامه کمتر است و برای مابقی تنبیهاتی از جنس تذکر و توبیخ درنظر گرفته شده است. البته برای یکی از دانشجویان به علت اغتشاش منجر به ضرب و جرح در حال بررسی تقاضای تشدید تنبیه تا چهار ترم منع موقت از تحصیل هستیم.

عضو کمیته انضباطی دانشگاه شریف درباره ممنوع‌الورودی و تشکیل و بررسی پرونده‌ها آنها گفت: ممنوع‌الورودی‌ها مرتبط به کمیته انضباطی نیست و بر اساس آیین‌نامه انضباطی، با تشخیص و گزارش حراست دانشگاه و با دستور رئیس دانشگاه افرادی که حضور آنها می‌تواند باعث آسیب جدی به نظم و انضباط دانشگاه شود، از حضور در دانشگاه محروم می‌شوند.

وی درباره این که پس از انتشار احکام، آیا دانشجو می‌تواند درخواست تجدید نظر بدهد یا به حکم صادره اعتراض کند افزود: آیین‌نامه انضباطی برای اعتراض و هیات تجدید نظر پیش‌بینی‌هایی دارد که بر اساس آن می‌تواند اقدام کند.

وثوقی وحدت ادامه داد: اصلاً فلسفه کمیته انضباطی این است که رسیدگی به تخلفات در درون دانشگاه و بدون دخالت نهادهای بیرونی، قضایی یا امنیتی انجام شود و پای دانشجو به دادگاه و زندان باز نشود.

Leave a Reply

Your email address will not be published.