جلسه اعضای شورای تبیین مواضع و قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس با عضو شورای شهر شیراز؛ محمد تقی تذروی

بررسی و دقت در اختیارات شورای شهر و اعضای آن، راه را برای مطالبه گری برای ما هموار می کند و شرح وظایف ما مطابق 34 ماده که شامل دو موضوع اصلی نظارت و قانونگذاری است می باشد که ما مکلفیم مبتنی به آن ها حق نظر و دخالت داشته باشیم و طبق قانون ما درباره هر چیزی که در شهر اجرا می شود می توانیم نظر بدهیم.

به گزارش ایران ریپورتس98، محمدتقی تذروی در این نشست گفت: مطابق قانون کلیه ادارات و شرکت های خدمات رسانی که بودجه می گیرند موظف به ارائه گزارش به شورای شهر هستند، در صورتی که هیچ کدام از این ادارات حتی با درخواست های مکرر ما حاضر به ارائه گزارش نمی باشد. در حالی که ما باید بدانیم بودجه آموزش و پرورش برای شهر شیراز چه مقدار است و کجا می خواهد هزینه بشود و این حق قانونی شورا است ولی کسی تابع نمی شود.

22 سال از عمر شورا می گذرد و دیگر شورایی نوپا نیست و همه چیز سر جای خودش قرار گرفته است. اکنون نظارت ضعیف است. اگر نظارت خوب باشد به نظر من مشکلات حل می شود. ضعف در نظارت است. ضعف در قانون نیست. هر چه به سمت نظارت برویم و نظارت بیشتر باشد، مردم به خواسته های خود بهتر می رسند و رضایتمندی بیشتر می شود.

نمونه آن باغ های قصر الدشت که همه با شعار حفظ باغ های قصرالدشت می آیند ولی الان با قوانین متعدد، فضای باغ های قصر الدشت کوچکتر می شود. پس قانون ها خیلی هم کارایی نداشته است یا خوب اجرا نشده است.

از مسئول تخلفات یکی از شهرداری ها پرسیدم چرا جایی که اجازه نیست، ساختمان ساخته شده است. گفت: « امکان ندارد ساختمانی اینجا ساخته شود که دارد تخلف می کند الا یک نفر پشتش باشد؛ تلفن زنگ می خورد آقای فلانی از خودمان است، ولش کنید. و الا مردم عادی یک آجر روی یکدیگر نمی گذارند، چون ضرر می کند. پس اگر تخلفی می شود بدانید که یک شخص پشت آن است».

بند 20 ماده 55 در رابطه با مشاغل مزاحم، ذیل شورای شهر است و شورای شهر موظف است که در صورت شکایت پیگیری کند و مطابق قانون برخورد کند. در بسیاری از پرونده ها به سبب سیاستگذاری اشتباه در فروش تراکم،  شاکلی و متشاکی هر دو ناراضی می شوند و ناچارا مجبوریم حد وسط را رعایت کنیم.

در ساخت و ساز های غیر قانونی حاشیه شهر نیز مخالفیم که بخواهیم برخورد بد کنیم و هر جا برخورد بدی شود به عنوان یک عضو شورا دفاع می کنم.

عدم نظارت و داشتن اطلاعات بیش از حد رانت می آورد و از این اتفاق ها می افتد ولی ما دائم از مجموعه های نظارتی، حراستی، اطلاعاتی، حفاظتی و همه مراکز بازرسی می خواهیم که نظارت کنند.

شهرداری یک مجموعه بسیار بزرگ است و بزرگتر از آن نداریم. پول دار تر از شهرداری هم نداریم. در 4 سال قریب به 16 هزار میلیارد گردش مالی این مجموعه است.

ما با پدیده ای مواجه هستیم که صبح مسئول قانون می گذارد و شب مشتری همان قانون است. و این مسئله در ادوار گذشته تا کنون در شورا افتاده است و البته در کنار اینگونه مسئولین امثال حاج عزت فهندژ نیز هستند که به معنای واقعی کلمه خدمت کردند و هنوز از ایشان به نیکی یاد می شد.

6400 متر زمین برای ورزشگاه، توسط اداره ورزش و جوانان استان در منطقه ویژه میدان احسان به شورای شهر داده شده بود و ما تلاش کردیم که این اتفاق رقم نخورد و الان دنبال این هستیم که همان زمین تبدیل به ورزشگاه بانوان شود و در اختیار مردم قرار گیرد و در واقع جلوگیری سوء استفاده از امکانات عمومی برای اداره ورزش و جوانان گرفته شد و حتی پیشنهاد دادیم که همین کار در منطقه 7 یا منطقه 3 پیاده شود، ولی اداره مطبوع حاضر نشدند؛ این یعنی مساله ای پشت این درخواست است و چرا یک طرح ورزشی در میدان احسان مورد اصرار است ولی در مناطق حاشیه ای خیر؟

شعار زیبایی که راجع به شفافیت و اتاق شیشه ای توسط شورای 5 سر داده شد اما به اجرا و واقعیت نمی رسد، تعارض منافع به سبب هزینه ها و مبالغ مزایده ها، منع اصلی اجرای طرح شفافیت و اتاق شیشه ای است.

شورای چهارم بالغ بر 6 میلیارد هزینه دهکده سلامی در خصوص بازپروری و نقاهتگاه معتادین متجاهر کرده و این مساله در شورای 5 مورد استقبال قرار نگرفته است و حتی در خصوص نگهداری معتادین، شورا بنا بود که به کمک سایر دستگاه ها هزینه ای ماهیانه 300 هزار تومان اختصاص دهد به مراکز نگهداری برای بازپروری هر فرد و این هزینه را ماهیانه هر کدام از دستگاه ها پرداخت کنند که شامل شورای شهر، بهزیستی و سایر نهاد ها بود ولی متاسفانه این اتفاق از جانب دستگاه های دیگر رقم نخورد و به جز شهرداری سایر نهاد ها پرداختی نکردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.