تلاش دادگستری فارس برای کاهش آمار طلاق

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس از اجرای چند طرح مشاوره روانشناختی زوجین برای تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از بروز اختلافات و کاهش آمار طلاق خبر داد.

به گزارش ایران ریپورتس، اسماعیل اکبری با بیان اینکه مشاوره و افزایش آگاهی زوجین موجب کاهش اختلاف ها بین آنها می شود، اظهار کرد: در یکی از اقدامات ابتکاری، طرح پاد یا پیوند آگاهانه دل ها توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان استان فارس به مرحله اجرا گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح با هدف هدایت و کمک به افراد متقاضی ازدواج در انتخاب درست زوج موردنظر طراحی و تدوین شده است، تشریح کرد: در این فرایند متقاضی ازدواج پس از مراجعه، یاری برگ هایی را با 270هزار تومان اعتبار مشاوره دریافت می کنند که ضمن هدایت به مراکز مشاوره معتبر، هر یک از افراد به صورت جداگانه یک جلسه مشاوره تخصصی روان شناختی رایگان و یک جلسه مشاوره با نصف تعرفه های مصوب و جمعا چهار جلسه مشاوره روان شناختی را دریافت می نمایند.

این مقام قضایی افزود: با توجه به ارزیابی های اولیه به نظر می رسد این طرح در ایجاد پیوندی مستحکم تر در بین زوجین موثر باشد و با دریافت این خدمات آغازی خوش در زندگی زناشویی را تجربه کرده و بتوانند در صورت بروز هرگونه مشکل، از همان ابتدا مسیر حل و فصل و مدیریت زندگی را بر عهده بگیرند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در ادامه به اختلافات بالای زوجین در یک ساله اول زندگی اشاره کرد و گفت: این معاونت همچنین در این راستا به منظور انتقال دانش و مهارت کافی به زوجین جهت کنترل و کاهش این اختلافات، طرح بیمه حامی (بیمه نامه های روان شناختی تحکیم بنیان خانواده) را که برای اولین بار در کشور اجرا می شود با همکاری اداره کل بهزیستی فارس، بیمه کوثر و موسسه بهارنکو به زوج های جوان ارائه می نماید .

اکبری بیان کرد: در این طرح تا یکسال پس از تاریخ شروع عقد، هر یک زوجین  می توانند با پرداخت مبلغ 20هزار تومان از چهار جلسه مشاوره روان شناختی استفاده کنند که البته در صورت نیاز چهار جلسه تکمیلی مشاوره  نیز توسط سازمان بهزیستی استان در قالب یاری برگ به آنها ارائه می گردد .

وی افزود: در حال حاضر زوجین می توانند به 11 مرکز مشاوره شیراز، که اسامی آنها نیز در بیمه نامه آنها ذکر گردیده مراجعه و از بیمه نامه خود استفاده نمایند .

دبیر شورای پیشگیری از جرم استان فارس در ادامه به طرح تحکیم خانواده اشاره و اعلام کرد: بر اساس قانون حمایت خانواده و پیشگیری از طلاق در بین زوجین متقاضی طلاق، مراکز مشاوره تحکیم خانواده همکار با دادگستری استان فارس با استفاده از ظرفیت های دستگاه های متولی از جمله اداره کل بهزیستی استان و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران و استفاده از مراکز برتر با ارزیابی های خاص به ویژه در بعد وجود نیروی انسانی متخصص در امر ارائه مشاوره روان شناختی تخصصی، ایجاد شده است.

اکبری تصریح کرد: پس از درخواست طلاق توسط زوجین، این مشاورین طی پروتکل های تعریف شده مداخلات تخصصی خود را آغاز و طی جلسات مشاوره تخصصی و در صورت لزوم ارائه خدمات مددکاری و مشاوره حقوقی سعی در اصلاح ارتباطات بین فردی آسیب دیده می نمایند.

معاون قضایی دادگستری فارس گفت: این مراکز مکلفند از نظر دریافت هزینه منطبق با مصوبات شورای مشورتی واحد مشاوره استان عمل نمایند که حدودا از نظر ریالی نسبت به سایر مراکز مشاوره نیم بها منظور می گردد. البته بهزیستی تسهیلاتی را برای زوجینی که تمکن مالی لازم را نداشته باشند اختصاص داده است که پس از بررسی با توجه به حدود تعیین شده برای مراکز مذکور رایگان مشاوره می شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.