بررسی مشکلات روستاها با حضور مجمع نمایندگان شیراز/ نیاز روستاها به نگاه جامع‌تر در حل مسائل

دومین جلسه رسیدگی به مسائل و مشکلات روستاهای شهرستان شیراز با حضور نمایندگان مجلس و تعدادی از مدیران کل استان در محل فرمانداری شیراز برگزار شد.

به گزارش ایران ریپورتس98، دومین جلسه رسیدگی به مسائل و مشکلات روستاهای شهرستان شیراز با حضور نمایندگان مجلس و تعدادی از مدیران کل استان در محل فرمانداری شیراز برگزار شد.

فرماندار شیراز در این جلسه در ارائه گزارشی کوتاه به اقدامات صورت گرفته پس از اولین جلسه پرداخت و گفت: جلسه گذشته مصوبات خوبی در زمینه‌های آب، راه و گاز داشتیم که فرآیند بسیاری از آن‌ها آغازشده است.

سال گذشته مبلغ یک میلیارد تومان به روستای گردخون اختصاص داده‌شده است

محمدرضا امیری با بیان اینکه سال گذشته مبلغ یک میلیارد تومان به روستای گردخون اختصاص داده‌شده است، افزود: گردخون یکی از روستاهای محروم ما هست که متأسفانه توجه‌های لازم به آن صورت نگرفته است.

وی در مورد رودخانه قره قاج و گردنه کرونی توضیح داد: در خصوص شوری رودخانه قره قاج کار کارشناسی صورت گرفته و عملیات لازم را آب منطقه‌ای آغاز کرده، راهداری نیز موضوع گردنه کرونی را پیگیری کرده و قول داده‌شده تا پایان سال این پروژه به بهره‌برداری برسد.

فرماندار شیراز همچنین به موضوع اینترنت مدارس پرداخت و بیان داشت: طبق پیگیری‌ها و قول‌هایی که داده‌شده، تمامی مدارس شهرستان شیراز تا پایان مردادماه به اینترنت مجهز خواهند شد.

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در خصوص جلسات رسیدگی به مسائل و مشکلات روستاها و عملیاتی شدن مصوبات آن گفت: امیدواریم با برگزاری این جلسات بتوانیم باری از دوش مردم برداشته و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی با اشاره به مصوبات جلسه گذشته اظهار داشت: غالب مصوبات جلسه گذشته را در سطح ملی و تهران دنبال کرده و موافقت‌های خوبی را گرفتیم.

عزیزی با اشاره به راه‌آهن شیراز به گل گهر عنوان کرد: با توجه به اهمیت راه‌آهن برای واحدهای صنعتی ما توانستیم در جلسه با وزیر راه و شهرسازی پروژه راه‌آهن شیراز به گل گهر را با اولویت قطعات یک و دو موافقت شروع را بگیریم.

وی با بیان اینکه وزیر راه ابلاغ آغاز قطعه هشت پروژه آزادراه شیراز به اصفهان را صادر کرده، پیرامون پروژه مهم آب‌رسانی تصریح کرد: با موافقت وزارت نیرو عملیات آب‌رسانی از ۶۰ میلیون مترمکعب به ۹۰ میلیون مترمکعب در سال افزایش‌خواهیم داشت که یک فرصت بسیار خوب برای ما خواهد بود.

عضو مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌ها در شیراز ۱۵۰ میلیون لیتر اما در اصفهان بیش از یک میلیارد لیتر است، بیان داشت: در دیدار با وزیر نفت موافقت عملیات انتقال فرآورده از سیرجان به شیراز با تأمین منابع این وزارتخانه انجام خواهد شد.

بیمارستان دوم تأمین اجتماعی با مشارکت وزارت نفت و سازمان تأمین اجتماعی به‌زودی ساخته خواهد شد

وی با تأکید بر اهمیت احداث بیمارستان‌ها در شیراز و فارس خاطرنشان کرد: با موافقت وزیر بهداشت و درمان بیمارستان بزرگ ۱۵۰۰ تختخوابی شیراز با بودجه قریب به ۱۵۰۰ میلیارد تومان به‌منظور نزدیک شدن به تحقق شیراز؛ قطب پزشکی احداث خواهد شد و بیمارستان دوم تأمین اجتماعی با مشارکت وزارت نفت و سازمان تأمین اجتماعی به‌زودی ساخته خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیدگاه‌ها نسبت به روستا باید تغییر کند، تصریح کرد: نیاز به نگاه جامع‌تری در بحث‌های گوناگون به روستاها لازم است و گاهی این نگاه‌ها باید به‌صورت کامل تغییر یابد.

وی اهم مشکلات روستاها را این‌گونه برشمرد و گفت: نداشتن جاذبه برای زندگی، نبود درآمد و نداشتن اختیار در مدیریت روستا سه مشکل اساسی روستاهای ما است که منجر به مهاجرت، ارتکاب جرم و سایر مشکلات شده است.

عزیزی افزود: باید روستاها در کشور متولی داشته باشند و معاون امور روستایی و مناطق محروم بیشتر عنوانی تشریفاتی است.

وی همچنین به نحوه تصمیم‌گیری در مورد روستاها ایراد گرفت و اظهار داشت: برای تمامی روستاها با شرایط مختلف بر اساس یک چهارچوب تصمیم‌گیری می‌کنیم؛ درحالی‌که باید برای هر روستا بر اساس شرایط و ویژگی‌هایش تصمیم‌گیری شود.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان فارس از پتانسیل خوبی در حوزه ارتباطات برخوردار است، بیان داشت: نگاه کلی‌تر و جامع‌تری به بحث ارتباطات در استان فارس و به‌طور ویژه شهر شیراز لازم است تا در شرایط ویروس کرونا مردم شهرها و روستاها بتوانند امورات خود را به‌صورت مجازی بگذرانند.

وی با اشاره به تبصره ۱۹ قانون گفت: از ظرفیت‌های قانونی تبصره ۱۹ استفاده نکردیم درحالی‌که می‌توان با بهره‌گیری از این ماده‌قانونی بسیاری از پروژه‌ها را به ثمر رساند.

با رونق پروژه‌های عمرانی شاهد اشتغال و پویایی جامعه خواهیم بود

علی‌رضا پاک‌فطرت، نماینده مردم شیراز در مجلس نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری جلساتی با وزرای نیرو و راه و شهرسازی در کمیسیون عمران عنوان کرد: بحث‌هایی در حوزه‌های آب، فاضلاب، قیر و جاده‌های روستایی در کمیسیون عمران صورت گرفته و قول‌های مساعدی نیز برای پیگیری پروژه‌ها داده‌شده است.

وی از توقع مردم برای به ثمر رسیدن پروژه‌ها طی یکی دو سال آینده گفت و افزود: باید بپذیریم که دولتی پولی ندارد و برای رونق پروژه‌ها باید به نحوی دیگر عمل کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در مورد پروژه‌های عمرانی کشور آمار داد و بیان کرد: اعتباری معادل ۸۰۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام دولت لازم است که در صورت تورم صفر معادل ۳۰ سال زمان نیاز دارد، درحالی‌که کل بودجه امسال کشور ۵۸۸ هزار میلیارد تومان بوده که نیمی از آن نیز سوری است و دولت با کسری بودجه مواجه خواهد بود.

پاک‌فطرت همچنین گفت: نیروی انسانی و دستگاه‌های توانمندی در کشور داریم که ضمن تعریف پول و بودجه می‌باید پروژه‌ها را خودکفا کرده تا موجب رونق آن‌ها شویم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: با رونق پروژه‌های عمرانی شاهد اشتغال و پویایی جامعه خواهیم بود و با این ترفند می‌توان تحریم‌ها را نیز دور زد.

جایگاه استان فارس در بحث ارتباطات و مخابرات مناسب نیست

جعفر قادری دیگر نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در این نشست عنوان کرد: جایگاه استان فارس در بحث ارتباطات و مخابرات مناسب نیست و باید بهبود یابد.

وی از مسئولان مربوطه درخواست کرد تا ضمن تلاش برای حل مشکلات، زیرساخت‌های لازم را نیز فراهم آورند.

عضو مجمع نمایندگان فارس همچنین متذکر شد: در نزدیکی شهر شیراز و در شهرک صنعتی شاهد هستیم که هنوز با مشکل تلفن مواجه هستند و هنوز متأسفانه اقدام مطلوبی برای فیبر نوری در روستاهای شیراز صورت نگرفته است.

در این جلسه پیرامون موضوعات ارتباطات، برق و روشنایی روستاها و طرح هادی آن‌ها بحث و گفتگو شد و مصوباتی در جهت رفع مشکلات روستاهای شهرستان شیراز به مسئولین جهت پیگیری ابلاغ شد.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.