بررسی جایگاه المان‌ها و آثار هنرمندان بنام شهر شیراز در منظر سازی شهری

به دوستان عزیز شورای شهر توصیه می‌کنم که المان‌های شهری شهرهای اصفهان و مشهد را یک بررسی کنند و ساختار و خواستگاه المان‌سازی شهری را یک بازبینی کنند و متوجه شوند که استفاده از کارشناسان زبده و هنرمندان توانا چقدر می‌تواند در بستر سازی و منظر سازی شهری و زیباسازی شهری تاثیرگذار باشد.

به گزارش ایران ریپورتس، در سده‌های گذشته انسان‌ها با پذیرش این‌که در جلگه‌ها سکنی بگزینند تن به مقوله شهرنشینی داده‌اند، که در کنار همدیگر به هم‌افزایی و افزایش رشد و تعالی خودشان بپردازند  و جامعه بشری با شکل گیری شهرها و کشورها شکل گرفت. 

از دل این جامعه بشری شاهد شکوفایی و پرورش دانشمندان ،هنرمندان و نوابغ در سطح شهری و کشوری بوده‌ایم که حاصل آن شکل گیری علم‌های مختلف، آثار هنری گوناگون  و اختراعات بیشمار و اثرگذار بر جامعه بشری بوده‌ایم .این اثرگذاری به این صورت بوده که ضمن خلق تمدن‌های بی‌شمار شاهد انتقال‌ فرهنگ و علم و سبک زندگی اقوام و ملل مختلف از عصری به عصر دیگر بوده‌ایم .

شیراز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور عزیزمان ایران که شاهد عصرهای مختلفی در طول تاریخ پرافتخار ایران عزیز بوده بایستی نمادهایی از فرهنگ ،علم و سبک زندگی را در المان‌های شهری خودش در منظر دید عموم مردم قرار دهد.

هدف شهرداری‌ها و بنیادها و نهادهای مرتبط با منظر سازی شهری از نصب المان‌های شهری اشاعه و گسترش فرهنگ‌های بومی و معرفی شخصیت‌های هنری ،علمی هر شهر به آحاد مردم می‌باشد.

در عصر جدید که ما زیر  هجمه های فرهنگی دشمنان این آب‌وخاک قرار داریم بسیار حیف است که ما موفق به ساخت المان‌هایی از اساتید برجسته و مشاهیر معروف شیراز نیستیم، پزشکانی حاذق، مدرسان دانشگاهی توانمند و هنرمندان بی‌نظیر شیراز در عرصه المان‌سازی شهری مهجور مانده‌اند و نامی و تصویری ازآن‌ها در  معرفی شهر شیراز دیده نمی‌شود.

موزه مشاهیر فارس که می‌تواند با شکل‌گیری و ساختن المان‌های شخصیتی افراد در شهر شیراز شکل بگیرد، می‌تواند یک جاذبه گردشگری جدید برای شهر شیراز باشد که این امر بسیار مغفول مانده و ما با با چشم‌پوشی از این منبع عظیم که می‌توانستیم  در شهر شیراز از آن  کسب درآمد  کنیم و جاذبه گردشگری جدید ایجاد کنیم به راحتی عبور کرده ایم.

این موزه می‌تواند شامل بخش‌های مختلفی از شخصیت‌های ادبی، هنری، پزشکی، ورزشی و صنایع  استان فارس باشد که با تهیه مجسمه‌ افراد  و جمع آوری  کارنامه کاری و زندگی نامه آنها  یک بانک جامع مشاهیر را برای استان فارس  تشکیل بدهیم و یک جاذبه‌ای جدید را بتوانیم برای شهرمان ایجاد کنیم.

 این توصیه ای برای اعضای جدید شورا میباشد.

تشکیل خود این موزه و نگهداری و راه‌اندازی و نصب المان‌ها میتواند هم در زمینه اشتغال‌زایی شهری، هم در زمینه گسترش و فرهنگ‌سازی برای سالیان سال نقشی شگفت و پررنگی را ایفا کند.

اما امروز با بررسی المان‌های شهری متوجه می‌شویم که المان‌های بی‌هویت و بدون کارکرد اجتماعی و فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری در سطح شیراز نصب شدند که نه نمادی از معرفی افراد خوش‌نام و نخبگان و هنرمندان شیراز هست و نه نشان‌دهنده یک فرهنگ یا یک پیامی برای نسل‌های بعدی و افراد  بومی و ساکن شهر شیراز می‌باشد.

به دوستان عزیز شورای شهر توصیه می‌کنم که المان‌های شهری شهرهای اصفهان و مشهد را یک بررسی کنند و ساختار و خواستگاه المان‌سازی شهری را یک بازبینی کنند و متوجه شوند که استفاده از کارشناسان زبده و هنرمندان توانا چقدر می‌تواند در بستر سازی و منظر سازی شهری و زیباسازی شهری تاثیرگذار باشد.

سید وفا مشکوه؛ استاد دانشگاه

Leave a Reply

Your email address will not be published.