اشتغال؛ کلید رهایی از اعتیاد زنان معتاد متجاهر

معتاد متجاهر به کسی قلمداد می شود که علاوه بر داشتن اعتیاد به مواد مخدر، فاقد مکان و سرپناه بوده که با داشتن ظاهری نامرتب و نازیبا موجب رعب و وحشت عامه مردم می شود.

به گزارش ایران ریپورتس، این افراد به دلیل اینکه جا و مکانی ندارند، هرجای دنجی که پیدا کنند، پستوی بانک، عقبگرد مجتمع مسکونی، جلوی مغازه و هرجایی که امکانش باشد، اتراق می کنند و جلوه ای ناپسند و زشت را به شهرها می بخشند و این اتفاق نامبارک در شیراز نیز زیاد به چشم می خورد.

به منظور ساماندهی معتادین متجاهر، تامین آرامش مردم و افزایش امنیت محله ها در برهه هایی از سال طرح جمع آوری معتادین متجاهر اجرا می شود که در ایام پس از شیوع کرونا با دشواری هایی روبرو شده و البته قابل ذکر است که در مجموع این طرح به دلیل مشکلات و کمبودهایی که وجود دارد، بطور کامل و به صورت یک سیکل کامل انجام نمی شود.

تا چند سال گذشته کمتر خبری از معتادین زن بویژه معتادین متجاهر زن به گوش می رسید اما امروز براساس آمارهای اعلام شده از سوی دستگاه های متولی در سطح کشور رقمی بالغ بر 6 درصدی معتادین را بانوان تشکیل می شدهند، کسانی که شاکله خانواده برپایه آنان بنا نهاده شده و این اعتیاد می تواند باعث تباهی کل خانواده از جمله فرزندان معصوم و بی گناهشان گردد.

در شیراز نیز طبق گفته سخنگوی شورای شهر شیراز درحدود 2500 معتاد متجاهر داریم که 70 درصد آنان غیربومی بوده و از این تعداد 10 درصد را بانوان تشکیل می دهند.

طبق گفته مشاورین و متخصصین آسیب های اجتماعی راهکار اساسی و بنیادین حل مشکل معتادین متجاهر در سطح جامعه، اجرای سیکل کامل درمان و در ادامه ایجاد اشتغال برای آنان است که باتوجه به بودجه ها و امکانات محدود دولتی نیاز مبرمی به حضور و مشارکت مردم و خیرین در این عرصه می باشد.

لزوم توانمندسازی معتادین متجاهر

درهمین راستا با مردم در کنار بخش های دولتی با ایجاد کمپ هایی خاص معتادین متجاهر به مبارزه با این پدیده و آسیب اجتماعی می پردازند که به همت یک شیرزن شیرازی پنجمین مرکز اقامتی میان ‌مدت اعتیاد غیردولتی ویژه زنان با حضور دادستان مركز استان، مديركل اموربانوان و خانواده استانداري، رئيس كانون مساجد استان، معاون اجتماعي سپاه فجر فارس، معاون بهزيستي استان و تعدادي از خيرين و كارآفرينان در شیراز آغاز بکار کرد.

دادستان مرکز شیراز با اشاره اهمیت درمان معتادین گفت: نگاه به معتاد همانند نگاه به یک مجرم است اما معتاد بیشتر یک اسیب دیده اجتماعی و بیمار بوده که نیازمند درمان می باشد.

وی با اشاره به وجود 2500 معتاد متجاهر در شیراز اظهار داشت: سرمایه گذاری اصلی باید برروی درمان معتادین باشد که امری مستمر است اما میبینیم طرح های مقطعی و کوتاه مدت با بودجه محدود گهگاه اجرا می شود و خروجی چندانی نیز ندارد.

حیدر آسیابی افزود: معتاد یک شهروند بوده و از نظر اجتماعی ما نسبت به انها مسئولیت داریم و همانند سایرین انسان است که نباید دغدغه مکان، خوراک و پوشاک داشته باشد.

وی با بیان اینکه در شأن سومین حرم اهل بیت نیست که در چندین متری شاهچراغ معتادین متجاهر حضور داشته، تصریح کرد: شان زن در اسلام بالاتر از مرد بوده زیرا مربی خانواده می باشد و اگر زن معتاد باشد اسیب زایی بیشتری داشته و جلوه بدتری در جامعه دارد.

دادستان مركز استان با ذکر اینکه معتاد در کنار درمان جسمی نیازمند درمان روحی و روانی نیز می باشد، خاطرنشان کرد: صرف درمان مشکلی را حل نخواهد کرد و باید با توانمندسازی انان سبب اشتغالشان شده تا بتوان نتیجه لازم را بگیریم.

وی از خیرین درخواست کرد با هم افزایی بیشتر شاهد انجام حرکاتی منسجم و اثرگذار در حوزه آسیب های اجتماعی باشیم.

اعتیاد زن و از هم پاشیدن یک خانواده

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس نیز گفت: اعتیاد زنان از هم پاشیدگی و گسست خانوادگی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی ‌های اعتیاد این است که برای زن و یا مرد تفاوتی قائل نمی ‌شود و تمامی گروه‌ ها را مورد هدف قرار می ‌دهد اما نکته حائز اهمیت این است که تأثیرات اجتماعی برای زنان معتاد کاملاً متفاوت بوده و آسیب‌ های گسترده‌ تری را به همراه خواهد داشت.

سلیمان کرمی مطرح کرد: با بروز پدیده اعتیاد در زندگی یک زن و دغدغه ‌مندی وی به چگونگی تأمین و مصرف مواد و نیز آغاز و پایان خماری و نشئگی، به‌ گونه ‌ای بسیار جنبه ‌های فردی و جمعی خانواده تحت تأثیر قرار می‌ گیرد و عشق مادرانه و طراوت همسرانه از بین می‌ رود.

وی با بیان اینکه مسئله شناسایی و درمان به موقع فرد معتاد از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نجات یک فرد در واقع نجات یک جامعه است، اذعان داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، 56 نفر زن معتاد متجاهر و کارتن‌ خواب ساماندهی و به مراکز پیش‌ بینی شده برای نگهداری و درمان ارجاع شده ‌اند.

سپاه فجر با رویکرد جدید در راه مبارزه با اعتیاد

معاون اجتماعی سپاه فجر فارس در گفتگو با خبرنگار ایران ریپورتس اظهار داشت: آسیب های اجتماعی در برهه کنونی دارای فراگیری بوده که غالب خانه های شهر درگیر موضوع آسیب های اجتماعی و در صدر آن اعتیاد شده اند و به همین منظور تقابل با این معضل اجتماعی نیز باید فراگیر و خانه به خانه باشد.

وی درخصوص رویکرد جدید معاونت اجتماعی سپاه فجر فارس در برخورد و مواجهه با آسیب های اجتماعی عنوان کرد: درنظر داریم در این راه نگاه تسهیلگری و یاری رسانی را داشته باشیم و با مسئله محوری و کمک گرفتن از مردم موضوع را منزل محور حل نماییم.

جعفر دوستدار افزود: کار خود را با رویکرد جدید آغاز کرده ایم و از هرکسی که دغدغه این حوزه را داشته و توانایی انجام کار دارد را به کمک می طلبیم.

وی همچنین گفت: سپاه وظیفه خود می داند تا با قرار گرفتن در کنار معتادین و خانواده های آنان، حداکثر کمک و یاری را به آنان رسانیده تا بتوانند از این منجلاب رهایی یابند.

اشتغال اولویت اول پس از درمان

مدیر مرکز اقامتی میان ‌مدت اعتیاد غیردولتی ویژه زنان، خوشروی در گفتگو با خبرنگار ایران ریپورتس در شیراز اظهار داشت: هدف اصلی ما در این مرکز ایجاد اشتغال برای بانوانی ست که در مدت 6 ماه درجمع ما حضور خواهند داشت.

وی با ذکر اینکه درحال حاضر این مرکز ظرفیت 120 نفر بانو را دارد، اضافه کرد: امید داریم کسانی که از کمپ خارج می شوند با داشتن مهارت و تخصص بتوانند با انگیزه در بیرونب رای کسب و کاری راه انداخته و یا در جایی شاغل شوند.

زهرا خوشرو گفت: در این راه نیاز مبرمی به کمک خیرین داریم تا بتوانیم امکانات و شرایط لازم را هرچه بهتر برای بانوان فراهم نماییم.

وی افزود: ایده داریم که برای هرکدام از مددجویان حسابی بانکی باز کرده و طی فعالیتی که در این مرکز دارند، ماهیانه مبلغی به حسابشان واریز شود تا در روز پایانی یک حداقل سرمایه ای را داشته باشند.

مدیر ترک اعتیاد خوشروی تصریح کرد: هزینه ها سنگین بوده و از خیرین و مردم درخواست دارم تا در اینامر خداپسندانه به هر میزان و هرنوعی که توانایی آن را دارند، سهیم شوند.

اقداماتی درحوزه آسیب های اجتماعی صورت گرفته اما کافی نیست

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس به خبرنگار ایران ریپورتس گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی و بطور ویژه موضوع اعتیاد تعداد زیادی از سازمان های دولت دست اندرکار بوده و هرکدام شرح وظایف مشخصی دارند.

وی ادامه داد: کارهای مثبت و بسیارخوبی در زمینه پیشگیری و مبارزه با آسیب های اجتماعی در فارس صورت گرفته اما همچنان به اندازه کافی نبوده و حجم آسیب ها به دلایل متعدد، بسیار زیاد می باشد.

سیده معصومه دستغیب با بیان اینکه علاوه بر سازمان های دولتی که درحال انجام وظایف خود هستند، باید سازمان های غیردولتی و افراد خیر را به شرکت در این مسیر تشویق نماییم، خاطرنشان کرد: تصور بسیاری تا پیش از این چنین بوده که ساخت مسجد، مدرسه و بیمارستان تنها کار خیر محسوب شده اما با حضور تعدادی از خیرین در کنار پنجمین مرکز ترک اعتیاد ویژه بانوان این تابو درحال شکستن می باشد.

وی اذاعان داشت: یکی از فعالیت هایی که باید بصورت جدی پیگیری شود، آموزش مددجویانی ست که در کمپ های ترک اعتیاد حاضر می شوند تا علاوه بر ترک اعتیاد مهارت ها و تخصص هایی در زمینه ایجاد اشتغال به آنان آموزش داده شود.

این مقام مسئول همچنین گفت: پس از گذراندن آموزش های لازم تلاش داریم وام هایی را برای راه اندازی کسب و کاری در اختیار این بانوان قرا دهیم و صاحبان مشاغلی که از بانوان ترک اعتیاد کرده بکارگیری نمایند، مورد حمایت های ویژه و بیشتری در زمینه های مختلف قرار بگیرند.

اشتغال راه رهایی از اعتیاد

مدیر موسسه پیشگیری از آسیب های اجتماعی شمیم لحظه های ماندگار در گفتگو با خبرنگار ایران ریپورتس اظهار داشت: مشاهده بالینی اختلال مرزی که شامل بی ثباتی بین فردی است با بحران نوجوانی همپوشانی دارد و برای صمیمیت با نوجوان باید صبور و معتمد بود.

وی افزود: بسیاری از افرادی که امروزه بعنوان معتاد متجاهر مشاهده میکنیم شاید همان نوجوان طرد شده از خانواده دیروز باشد.

فرنوش دارائی پیرامون حل مشکل و کاهش معضل اعتیاد عنوان کرد: امروزه خشونت راه حل پیشگیری یا کاهش اعتیاد در جامعه نیست، تجربه ثابت کرده  متمرکز کردن افراد  برروی کار، فعالیت های مفید و  مسئولیت بخشی امیدی دوباره در دل آسیب دیدگان اجتماعی ایجاد می کند و راهکار مناسبی جهت پیشگیری از گرایش جوانان به اعتیاد است.

در پایان باید گفت که راه اندازی مراکز ترک اعتیاد از نیازهای مبرم جامعه امروز می باشد اما باید با برنامه ریزی و هم افزایی بخش های مختلف بتوان جلوی آلوده شدن افراد بویژه بانوان را به مواد مخدر گرفت تا در آینده ای نزدیک دیگر هیچ نیازی به کمپ های اینچنینی نباشد.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.