اشتباه مرگبار فدراسیون فوتبال ایران | میتوانستیم جای عربستان باشیم

فدراسیون فوتبال ایران می توانست به راحتی سرمربی فعلی عربستان را به خدمت بگیرد اما این اتفاق نیفتاد.

کی‌روش و تاج

به گزارش ایران ریپورتس،نه اینکه چون در بازی‌های روز اول، ایران شکست سنگینی را برابر انگلیس پذیرفت و عربستان توانست آرژانتین را شکست بدهد یاد این موضوع افتاده باشیم. افسوس عدم‌استخدام هروه رنار از سوی فدراسیون فوتبال ایران، داستانی است که از مدت‌ها قبل شروع شده و گاه‌وبیگاه گریبان هواداران فوتبال در ایران را می‌گیرد. مرور اینکه امروز می‌توانستیم کجا باشیم و نیستیم، کلافه‌کننده است و البته که موقعیت تیم آقای رنار؛ عربستان هم به این حسرت دامن می‌زند.

   ماجرا چه بود؟
حتما نمای کلی داستان را می‌دانید. پیش از آغاز جام ملت‌های۲۰۱۹ آسیا، کارلوس کی‌روش با فدراسیون فوتبال کلمبیا برای هدایت تیم ملی این کشور به توافق نهایی رسید و کار تمام شد. در نتیجه ایران باید دنبال مربی جدید می‌گشت. به این منظور مذاکراتی با هروه رنار، سرمربی وقت تیم ملی مراکش انجام شد. آشنایی ما هم با این مربی به هم‌گروهی ۲تیم در جام‌جهانی۲۰۱۸ مربوط می‌شد؛ جایی که بنا به اذعان بسیاری از کارشناسان، مراکش بهترین تیم گروه ایران بود و از قضا باکیفیت‌ترین نمایش خود را هم برابر تیم ما ارائه داد، هرچند بدشانسی‌های بی‌پایان موجب حذف این تیم از مرحله گروهی شد. مذاکرات با رنار خوب پیش رفت و کار به جایی رسید که او حتی دیدار ایران و ژاپن را در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا از نزدیک تماشا کرد. به‌نظر می‌رسید کار تمام‌شده و رنار فرانسوی به‌زودی هدایت یوزها را برعهده خواهد گرفت، اما در این میان یک اشتباه مرگبار رخ داد. رنار گفته بود تا پایان جام ملت‌های آفریقا به تیمش متعهد است و این یعنی ایران باید بازی دوستانه با کره‌جنوبی را با سرمربی موقت پشت سر می‌گذاشت. با این حال مهدی تاج که برای اعلام خبر توافق با یک مربی بزرگ عطش داشت، این داستان را نپذیرفت. او سراغ مارک ویلموتس رفت و بقیه‌اش را هم که همه از حفظ هستند؛ تیمی که می‌توانست به عرش برود، به فرش کوبیده شد.

   ما کجاییم، آنها کجا؟


تأکید می‌کنیم که مسئله اصلا بازی‌های جام‌جهانی نیست. اصلا شاید ایران ۲بازی آینده‌اش را ببرد و عربستان هر دو را ببازد. نکته اینجاست که همه می‌دانند رنار تیم خوبی ساخته و واقعا مربی شایسته‌ای است. کام‌بک زدن جلوی آرژانتین بزرگ که خیلی‌ها از آن به‌عنوان بخت اصلی قهرمانی یاد می‌کنند، اصلا کار ساده‌ای نیست. تیم او اما این کار را کرد و به رکورد ۳۶بازی نباختن آلبی‌سلسته پایان داد. در ایران هم باید به کی‌روش دست‌کم تا پایان هفته آینده وقت داده شود، اما حتی اگر او با تیم ملی موفق به صعود به مرحله بعد شود، ما پیرترین تیم جام را داریم که نیاز به بازسازی اساسی و فوری دارد. چیزی از کادرفنی فعلی برای آینده به ارث نخواهد ماند و جواب این داستان را باید همین آقای تاج بدهد؛ کسی که آینده را به گذشته فروخت و یک بدهی بزرگ به مارک ویلموتس به جا گذاشت. به علاوه او همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد کی‌روش گذاشت و اگر قرار باشد ۲بازی آینده تیم ملی هم شرایطی شبیه مسابقه اول پیدا کند، وضعیت برای آقای تاج بسیار غم‌انگیز خواهد شد. آن زمان او باید آماده تحمل ملامت‌های بسیار بیشتری باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.