آقای استاندار از طرح اتصال فارس به دریا چخبر؟

آقای رحیمی، استاندار محترم فارس، کمتر از لار و لارستان سخن می گوید. منطقه وسیعی که روزگاری تاریخ ساز بوده و امروز گرد فراموشی این کهن شهرِ استان و کشور را به حال و روزی انداخته که …. قابل گفتن نیست .اکنون با شما سخنی دارم .

ایران ریپورتس// جناب رحیمی، تا زمانی که در این مسوولیت هستید لازم است به آینده بنگرید. شما سال ها سابقه حضور در استانداری فارس دارید و بر گوشه و کنار این استان اشراف کامل داشته و دیر یا زود، باید مسوولیت را به دیگری واگذار نمایید . به همین دلیل ، شما را مخاطب این نوشتار می دانم.

 یقینا مستحضر هستید لارستان،  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دچار تغییر و تحولات زیادی شده است از جمله تغییرات سیاسی  که تماما به جدا شدن بخش هایی از لارستان بزرگ منتهی شده است،  جدا شدن لامرد که خود قصه ای مستقل را می طلبد و آغاز مشکلاتی شد که امروز با آن مواجه هستیم و در ادامه جدا شدن  بخش مهر از لامرد ، ارتقای خنج ، گراش و اخیرا در دوره مسوولیت شما بخش اوز به شهرستان .

 هر روز لارستان کوچک تر از دیروز شد، اما همچنان به آینده امیدواریم  و اخیرا تحرکات دیگری در همین راستا در حال انجام است  که اگر شخص جنابعالی به آن ورود نکنید، پازل دشمنان منطقه لارستان کامل خواهد شد.

در سال ۱۳۸۷ که رهبر معظم انقلاب  اسلامی قصد سفر به استان فارس را داشتند، یکی از نقاطی که معظم له به آن اصرار داشتند لارستان بود و علیرغم اصرار برخی نمایندگان دیگر شهرها، موفق نشدند مسیرحرکت رهبری را تغییر دهند و این جایگاه و اعتبار علمای بزرگوار و مردم ولایی  لارستان بود. حتما به یاد دارید که رهبری در این سفر از مردم لار و منطقه لارستان بزرگ به نیکی یاد کردند. وحدت مثال زدنی مردم را الگویی برای تمام کشور دانستند و انتظار می رفت پس از این سفر شاهد رشد این منطقه و مناطق همجوار باشیم، اما زهی خیال باطل که هنوز مصوبات آن سفر حتی به روی کاغذ هم نیامده است ارتحال علمای بزرگی چون حضرات آيات آیت اللهی و موسوی لاری این فرصت را در اختیار بدخواهان لارستان گذاشت تا از خلا وجود ذی قیمت آنان در جهت تضعیف لارستان استفاده کنند. نمونه آن مخالفت با ارتقای ادارات لارستان و طرح اتصال فارس( لامرد ) به دریا است که مردم این منطقه به جد مخالف آن هستند و از شما به عنوان بالاترین مقام اجرایی دولت در استان ، انتظار داریم این طرح را مجددا مورد بررسی قرار دهید. اصولا طرحی به این مهمی باید پشتوانه قوی کارشناسی را با خود داشته باشد و تمایل مردم آن مناطق نیز فاکتور دیگری است که مغفول مانده است . جناب آقای استاندار، توجه فرمایید که برخی به دنبال اهداف سیاسی خود هستند و آنچه بر زمین می ماند فواید اتصال به  دریاست که شاید چند صباحی برای فارس منبع درآمد ایجاد کند، اما برنده این اتصال لامرد خواهد بود. ما نیز معتقدیم که فارس از برخی استان ها عقب است اما راه آن، این مسیر نیست .

آقای موسوی، نماینده محترم مردم لامرد ، در یکی از مناطق حوزه انتخابیه از پیگیری طرح اتصال فارس (لامرد )به دریا گفت که این طرح مجددا پیگیری خواهد شد، این جمله با واکنش تند نمایندگان استان هرمزگان مواجه شد.

احمد جباری، یکی از نمایندگان استان هرمزگان در پاسخ به اظهارات روز گذشته‌ یکی از نمایندگان مجلس [نماینده لامرد] در باره الحاق بخشی از شهرستان پارسیان به استان فارس، اظهار کرد: طرح یک مصوبه رو به زوال و غیرکارشناسی که در دولت گذشته به صورت شتاب زده ای به تصویب رسیده است هرگز جنبه اجرایی نخواهد یافت.

 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی احمد جباری،‌ وی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با انتقاد از طرح اینگونه مباحث چالش برانگیز و بی ثمر در فضای رسانه‌ای که صرفا جنبه‌ تبلیغاتی و انتخاباتی دارد، اظهار کرد: ما تنها به حرمت روز عاشورا از ورود به این مجادلات رسانه ای پرهیز کردیم.

احمد جباری، با تأکید بر این مسئله که پارسیان پاره‌ تن هرمزگان است و حتی یک وجب از آن جداشدنی نیست، افزود: متأسفانه در یک برهه ای، یک مصوبه عجولانه و غیرکارشناسی بدون جامعیت کافی به تصویب رسید و سپس مسئولان کشوری متوجه مسئله شدند و خود به خود مصوبه مذکور از دستور کار خارج شد و اطمینان می دهیم که هرگز جنبه اجرایی نخواهد یافت.

در این قضیه، نکته ای نهفته است و پیگیری آن توسط آقایان موسوی نماینده لامرد و قادری  یکی از نمایندگان لامردی الاصل شیراز که با جدیت پیگیر اجرای آن هستند جای سوال دارد .همین آقایان چند سال پیش با فشار به مجلس و دولت و تحت تاثیر  قرار دادن نمایندگان فارس در نامه ای به رئیس وقت  مجلس شورای اسلامی، مصوبه  ارتقای دو اداره لارستان به اداره کل ( اداره کل صنایع و جهاد کشاورزی )  را لغو کردند و بعد سجده شکر به جا آوردند. شکر برای چه ؟ آیا مصوبه ای که می توانست برخی محرومیت ها را جبران کند جای شکر دارد؟و…  اما ظاهرا مشکل در جای دیگری است آقای استاندار این ها می دانستند اگر مصوبه دولت اجرایی می شد دیگر هیچ شانسی برای ارتقای لامرد نبود و به همین دلیل بر پیشنهاد خود اصرار ورزیدند و اصرار امروز آنها هم با همین نیت دنبال می شود تا به هدف خود برسند و عنوان پر طمطراق اتصال فارس به دریا را  (برچسبی برای پوشش انگیزه اصلی ) برگزیده اند تا حمایت مسوولان استان را نیز داشته باشند و با مسوولانی که در سطح بالاتر مدیریتی قرار دارند پروژه خود را به پیش می برند.

 سوالاتی که به ذهن می رسد این است که:

 چرا فقط آقای موسوی و دیگر نماینده نزدیک به ایشان در شیراز پیگیر این کار هستند؟باید واقع بین بود که هزینه های مردم کاهش یابد. از ظاهر این طرح بر می آید که این طرح نمی تواند بدون تنش باشد اختلافات فرهنگی و مذهبی و بُعد مسافت از جمله این موارد است .

اگر این طرح ملی است، چرا دیگر نماینده های فارس سخن نمی گویند؟ اگر این طرح مهم است و به ظاهر پشتوانه مصوبه شورای عالی امنیت کشور دارد چرا سایر نمایندگان فارس مستقلا در این مورد اقدام نمی کنند؟ بدیهی است که مردم خود با واقع بینی موضوع را دنبال می کنند . هرچند که چند روز پیش در فضای مجازی بیانیه ای منتشر و وجود مصوبه را زیر سوال برده بود .

نقش استانداری فارس در این زمینه چه  می شود؟آیا راه های کم هزینه تری وجود ندارد ؟استانداری به عنوان نماینده عالی دولت باید جدی تر به این قضیه بنگرد  موضوع به این مهمی باید بسیار کارشناسانه بررسی شود مسئله توامان (تغییر نقشه سیاسی استان ، هزینه های اجرای طرح ، در نظر گرفتن مسائل امنیتی و …موارد دیگر)است که نباید بیهوده هدر برود یقینا راه های بهتر و کم هزینه تری وجود دارد که باید از نظرات آنان استفاده کرد. جناب رحیمی کمی تامل کنید.

وقتی مسوولان شهرستان پارسیان با جدا شدن روستاها مخالفند، اصرار چرا؟ به نظر می رسد این طرح قبل از آنکه با هدف توسعه فارس باشد یک نگاه دیگری هم در آن نهفته است بله در ظاهر اتصال فارس است، اما عملا لامرد از این اتصال بهره خواهد برد و یکه تازی لامرد در آینده جایی برای عرض اندام فارس نخواهد بود. پیشنهاد می کنیم این مشکل با یک بررسی کارشناسانه مجددا تحلیل شود تا با دقت کامل هم هزینه های مادی و هم  تبعات امنیتی کمتری داشته باشد.

آقای رحیمی مردم منطقه  لارستان بزرگ منتظر می مانند تا اقدام عملی شما را ببینند.

*غلامرضا حامدپور

Leave a Reply

Your email address will not be published.