کناره گیری کاندیداهای اصلاح طلب به نفع ظریف/ قالیباف با چند میلیارد دلار از روسیه برگشت؟/ دستور به خاتمی برای حضور در انتخابات +جزئیات

هرشب در این بخش به برخی لایه‌های پنهان اخبار و رویدادهای سیاسی و فرهنگی ایران خواهیم پرداخت.

* کناره‌گیری کاندیداهای اصلاح طلب به نفع ظریف
پیش‌بینی برخی از فعالین سیاسی بر این است که اصلاح‌طلبان از گزینه علی لاریجانی عبور کرده و گزینه اصلی آن ها محمد جواد ظریف است. در این میان برخی پیگیری‌ها و رصد خبرنگار جهان نيوز نشان می دهد که از هم اکنون رایزنی های برای کناره گیری برخی کاندیداهای اصلاح طلب به نفع جواد ظریف برای انتخابات 1400 نیز آغاز شده و به آنها گفته شده که در ایام انتخابات خود را برای سناریوهای مختلف منجمله کنار کشیدن به نفع محمدجواد ظریف آمادگی و هماهنگی داشته باشند. با این وجود برخی از فعالین اصلاح طلب معتقدند که ظریف تاکنون صراحتی در معرفی خود به عنوان یک اصلاح طلب نداشته و او نیز به نوعی کاندیدای اجاره ای و یا ائتلافی محسوب خواهد شد.

* دستور به خاتمی برای حضور در انتخابات +جزئیات
بر اساس یافته های خبری و تحلیلی، درخواست برای ورود علنی تر خاتمی به عرصه انتخابات 1400 یکبار دیگر از طرف برخی از چهره ها و روحانیون برجسته جناح سنتی چپ مطرح شده است. به اعتقاد برخی از فعالین سیاسی خاتمی گرچه با تشکیل نهاد اجماع ساز  به صورت عملی برای انتخابات 1400 ورود کرده ولی برخی از فعالین اصلاح طلب معتقدند که خاتمی حتی باید خودش یکی از گزینه های ریاست جمهوری باشد. پیش از این گفته بودیم برخی از اصلاح طلبان معتقدند خاتمی مانند مرحوم هاشمی در سال 92 در انتخابات 1400 نام نویسی کند تا پس از رد صلاحیت آنها به نفع نامزد بعدی خود موج سازی کنند. اصلاح طلبان سال 96 نیز اسحاق جهانگیری را به عنوان کاندیدای کمکی به مناظرات انتخاباتی فرستادند تا نقش ضربه گیر برای حسن روحانی را بازی کند. به اعتقاد برخی فعالین سیاسی اسحاق جهانگیری در واقع قربانی آن مناظرات شد، زیرا گرچه در در ایام تبلیغات انتخاباتی به عنوان یک چهره جریان ساز مطرح شد ولی با فروکش تب تبلیغات و انتخابات و نمایان شدن واقعیات توان و وعده های انتخاباتی، سخنان جهانگیری برای همیشه به عنوان یک ضعف برای او در کارنامه سیاسی اش باقی ماند و بعد از آن همواره مورد تمسخر و طنز کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است. به اعتقاد این فعالین سیاسی، درخواست از خاتمی برای نام نویسی در انتخابات، با هدف قربانی کردن یک چهره دیگر در جریان اصلاحات برای رسیدن به قدرت است. بر اساس این طراحی آبروی خاتمی باید قربانی یک چهره درجه دو سیاسی شود تا اصلاح طلبان یکبار دیگر یک کاندیدا دلخواه ولو ضعیف در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند.

* قالیباف با چند میلیارد دلار از روسیه برگشت؟
سطح روابط اقتصادی ایران با روسیه در سالهای اخیر افزایش یافته ولی در حد روابط امنیتی و سیاسی دو کشور نیست. در این میان پیگیری های جدید خبرنگار جهان نيوز نشان می دهد که سفر قالیباف به روسیه دستاوردهای مهم اقتصادی از جمله تمایل برای انعقاد قراردادهای اقتصادی کلان به همراه داشته است. به اعتقاد برخی از فعالین اقتصادی ایران بیش از 5 میلیارد دلار می‌تواند محصولات کشاورزی به روسیه صادر کند. در این میان روسیه پروتکل‌هایی خاص و سختگیرانه‌ای برای وارادت محصولات کشاورزی دارد و همچنین در ایران برخی زیرساخت های منجمله مباحث مربوط به حمل و نقل آماده نیست. پیگیری های خبرنگار جهان نيوز نشان می دهد که قالیباف پس از بازگشت از روسیه برای برطرف کردن موانع صادرات محصولات کشاورزی اقدامات و جلسات اولیه خوبی را آغاز کرده است. به اعتقاد کارشناسان، نظام بین الملل در دوران تغییر قدرت از دو سوی آتلانتیک به آسیا و اوراسیا است و ایران باید بتواند از این چرخش قدرت در جهت منافع و مصالح ملی خود استفاده کنیم.

Leave a Reply

Your email address will not be published.