کرونا و دنیای مد و فشن

عسل ستایش، پژوهشگر و هنرمند شیرازی در یادداشتی به بررسی تاثیر همه گیری کرونا بر صنعت مد و پوشاک پرداخته است.

به گزارش ایران ریپورتس ، مُد به شدت به یک هزینه اختیاری وابسته است. پس بیش از سایر کسب و کارها متضرر خواهد شد. به نظر می رسد در آینده شرکت ها بر روی محصولات محدود و متفاوت تمرکز می کنند و تابع فصل و ترند نباشند. تجارت الکترونیک و فروش مستقیم مصرف کننده افزایش می یابد و فاصله بین شرکت های بزرگ و کوچک در صنعت خرده فروشی روند افزایشی در پی خواهد داشت. از این رو شرکت های پوشاک زنجیره های تامین خود را دوباره شکل می دهند. پس می توان امیدوار بود که در سبک زندگی جدید، مصرف کننده های بیشتری به سمت لباس های مینیمال و راحت سوق پیدا کنند و کم و بیش از مصرف گرایی و تجملگرایی دست بردارند. در این دوره دیگر وقت خریدهای إضافی و مصرف گرایی نیست. مشتریان به دنبال یک حجم و شکل خلاقانه با رنگ های خنثی که قابلیت استفاده بیشتری دارند، هستند. همچنین عادات و ترجیحات مصرف کنندگان نیز تغییر کرده است و آن ها در این هرج و مرج عقب کشیدند و تصمیم دارند که با آگاهی پول و زمان خود را خرج کنند.

تولید محصول کمتر، خلاقیت و کیفیت محصولات، کاهش سفرها و تمرکز بر روی پایداری(مُد پایدار) باعث می شود که احترام به مصرف کننده افزایش یابد و در نهایت با لذت بیشتر از محصولات تولیدی همراه شود. پس تمرکز بر پایداری باعث بهبود تجربه مُد خواهد شد.

یکی دیگر از تأثیرات کرونا بر دنیای مد و فشن تعطیلی شرکت های تولیدی لباس در چین بود که تقریبا شرکت های پوشاک را تحت تأثیر قرار داد به این دلیل که چین یکی از اصلی ترین تولید کننده محصولات مربوط به مُد و فشن است و تولیدات شرکت های بسیاری به چین وابسته است و همچنین لوازمی که در تولید لباس به کار می روند مانند: دکمه، زیپ، نخ.

یکی از شرکت هایی که ضرر قابل توجهی در این دوره داشت شرکت سوئدی H&M است که بر اساس تخمین UBS (بانک جهانی) پنجاه درصد تولیدات این شرکت در چین انجام می شود، به طور موقت تمامی فروشگاه های فیزیکی خود را در سه بازار بزرگ جهان بست. دیگر خرده فروشان اروپایی از جمله Zara, Inditex, Dunelm از این قاعده مستثنی نبودند.

به گفته مجله ووگ تأثیرات مخرب این ویروس بر این صنعت بسیار چشمگیرتر از سایر صنعت های دیگر بود چرا که بیزنس فشن یک بیزنس فصلی است و شرکت های تولیدی ممکن است نتوانند محصولات مورد نیاز فصل بعد را تهیه کنند. تأثیر این موضوع بر روی برندها و شرکت هایی که فقط یک برند خاص را به فروش می رسانند بدتر است چرا که اکثر آن ها توانایی جایگزین کردن تأمین کننده خود را ندارند.

ویروس کرونا موجب یک رکود جهانی بزرگ شد، اما در نهایت فرصتی برای بازآفرینی ارزش ها به شمار می آید. این ویروس موجب قرنطینه مصرف شده که تأثیر عمیقی بر فرهنگ اقتصاد خواهد داشت. این صنعت یکی از صنایع پُر سود و تأثیرگذار در فرهنگ اقتصادی جهان است. به همین دلیل در پاندمیک کرونا این صنعت از زوایای مختلف مورد آسیب قرار گرفت. پس برندها مجبورند بین گزینه تغییر و یا مُردن یکی را انتخاب کنند.

در مقابل این ویروس باعث شد که برندهای زیادی اولین قدم مثبت خود را در این صنعت بردارند. می توان گفت دوام مُد و فشن در عالم همه گیری ویروس مانند شنیدن یک داستان تراژیک است چرا که عادات، ترجیحات و احساسات خریداران را تغییر داده است. این ویروس باعث تولدی خلاق و ایده‌آل و یک رنسانس جدیدی در این صنعت شد.

نظر دهید

ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نمی شود