پروتکل بهداشتی لیگ برتر فوتبال ایران

لیگ برتر فوتبال در شرایطی برگزار خواهد شد که ستاد مبارزه با کرونا و سازمان لیگ برخی قوانین جدیدی را برای مسابقات در نظر خواهند گرفت.

به گزارش ایران ریپورتس98، سرانجام انتظارها روبه پایان است و بعد از صحبت‌هایی که روز گذشته حسن روحانی رییس جمهور درباره شروع مسابقات ورزشی بعد از عید سعید فطر انجام داد حالا مخاطبان فوتبال منتظرند تیم‌های محبوب شان در ایران بار دیگر در مستطیل سبز دیده شوند. در این شرایط ستاد مبارزه با کرونا در ورزش و البته مسئولان سازمان لیگ در حال انجام هماهنگی‌هایی هستند تا بتوانند یک پروتکل بهداشتی کامل و قابل اجرا در ایران را آماده و ارائه کنند. 


ستاد مبارزه با کرونا در ورزش پروتکل بهداشتی مورد نظر خود را تا فردا تدوین کرده و به دست سازمان لیگ می‌رساند و قرار است مسئولان فوتبالی نیز با تصویب برخی قوانین جدید موارد بهداشتی را در رقابت‌های لیگ برتر به اجرا بگذارند. در این رابطه هیات رییسه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال فردا جلسه‌ای را برگزار خواهند کرد تا درباره موارد بهداشتی برای مسابقات تصمیم بگیرند.


پروتکلی که قرار است تدوین و تهیه شود،‌ بیشتر از بوندسلیگای آلمان الگوبرداری شده اما با توجه به امکانات موجود در ایران برخی از آنها را نمی‌شود اجرا کرد. با این حال موارد جذاب و موثری در جلوگیری از شیوع کرونا مد نظر قرار گرفته که این موضوعات در ادامه از نظرتان می‌گذرد. 


بدون تماشاگر، حداقل تا 5 هفته
مهم ترین مساله‌ای که مقامات کلیه کشورهای عضو فیفا برای شروع لیگ باید اجرا کنند، برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاگر است. لیگ برتر ایران هم قطعا در صورت شروع با سکوهای خالی برگزار می‌شود و هیچ تماشاگری روی سکوها حضور نخواهد داشت. سازمان لیگ فعلا برای 5 هفته مجوز حضور تماشاگران را نمی‌دهد و در صورتی که کرونا به وضعیت سفید برسد، حضور تماشاگران آزاد می‌شود اما به احتمال فراوان بازی‌ها تا پایان فصل بدون حضور تماشاگر انجام شود.


**تست کرونا، شرط اصلی
اگرچه کشورهای اروپایی تاکید کردند که هر هفته و قبل از هر مسابقه از همه اعضای تیم های حاضر تست کرونا گرفته شود اما به دلیل کمبود امکانات در ایران این مساله شدنی است. مسئولان سازمان لیگ در نظر دارند قبل از شروع تمرینات از اعضای همه تیم ها این تست غربالگری انجام شود. از طرف دیگر یکبار دیگر نیز این تست قبل از شروع مسابقات انجام شود. یعنی در مجموع دو بار از همه اعضای تیم های لیگ برتری تست کرونا گرفته شود. همچنین همه روزه آزمایش های غربالگری(تب سنجی و… ) در تمرینات و مسابقات صورت بگیرد.


**مراسم شروع با قوانین خاص؛ عکس تیمی ممنوع!
مراسم شروع مسابقات با تمهیدات ویژه‌ای برگزار می‌شود. دیگر خبری از کودکانی که همراه بازیکنان به زمین می‌آیند نخواهد بود. از طرفی اعضای تیم‌ها حق گرفتن عکس یادگاری را نخواهند داشت و همچنین دست دادن اعضای دو تیم قبل از بازی‌ها را نیز ممنوع است. از طرفی مراسم قرعه کشی اول بازی نیز توسط داوران و کاپیتان‌ها با فاصله اجتماعی زیاد باید انجام شود و تیم‌ها کارشان را شروع کنند.


**ضدعفونی تمام بخش‌های ورزشگاه‌ها
باشگاه‌ها موظف هستند به طور مرتب تمام بخش‌های ورزشگاه‌های تمرینی و مسابقات خود را ضد عفونی کنند. راهروها، اتاق نشست خبری، رختکن ها، اتاق داوران، اتاق پزشک، اتاق نمایندگان فدراسیون، نیمکت ها و … از جمله مکان‌هایی هستند که همه روزه باید ضدعفونی شوند. چمن ورزشگاه‌ها نیز یکی از مواردی که صحبت‌هایی درباره ضدعفونی‌اش وجود دارد اما با توجه به کمبود امکانات در ایران شاید نشود هرروز یا در هر بازی این کار را در ورزشگاه‌های مختلف انجام داد.


**توپ‌جمع‌کن‌های الکل به‌دست
یکی از پیشنهادها این است که 20 توپ در هر مسابقه کنار زمین وجود داشته باشد. از این رو توپ‌جمع‌کن ها با مواد ضد عفونی کننده و الکل و همچنین ماسک و دستکش‌های مخصوص کنار زمین بنشینند و هر بار که توپ بیرون می‌رود آن را کاملا پاکیزه و استرلیزه کنند تا توپ‌های ضدعفونی شده به دست فوتبالیست‌ها برسد.

 فاصله اجتماعی روی نیمکت 
نیمکت‌نشینان تیم‌ها نیز از قوانین بهداشتی مستثنی نیستند. براساس قوانین، همه اعضای تیم‌ها که روی نیمکت می‌نشینند ملزم به استفاده از ماسک خواهند بود. همچنین باید حداقل فاصله یک صندلی بین افراد رعایت شود. به احتمال فراوان نیمکت نشینان تیم‌ها باید با فاصله یک صندلی کنار هم بنشینند و از طرفی همه مجهز به ماسک و دستکش باشند.


حذف نشست خبری و میکسدزون
سازمان لیگ فوتبال در نظر دارد برای جلوگیری از تجمع خبرنگاران و گزارشگران و عکاسان نشست های خبری قبل و بعد از مسابقات را حذف کند. از این رو در میکسدزون نیز دیگر مصاحبه‌ای صورت نمی‌گیرد و خبرنگاران حق سوال پرسیدن در این بخش را هم نخواهند داشت. در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شده تا نشست های خبری به صورت آنلاین برگزار شود.


**محدود کردن خبرنگاران و عکاسان
با توجه به حذف نشست خبری  و میکسدزون از مسابقات هر بازی تعداد محدودی خبرنگار و عکاس به ورزشگاه‌ها راه داده می‌شود که باید با فاصله اجتماعی مناسب و همچنین موارد بهداشتی(استفاده از ماسک و دستکش) در جایگاه‌های خود مستقر شوند. همچنین جایگاه عکاسان پشت دروازه هم با تمهیدات ویژه‌ای سر و شکل جدید خواهد گرفت.


 قرنطینه یک هفته‌ای شدنی است؟
یکی از مسائلی که سازمان لیگ دوست دارد آن را اجرا کند قرنطینه یک هفته ای تیم ها است. بر این اساس اعضای تیم ها یک هفته قبل از شروع بازی‌های لیگ برتر به اردوی کامل بروند اما با توجه به مشکلات مالی باشگاه‌ها بعید است این مساله قابل اجرا باشد.


 شادی گل آداب دارد
سازمان لیگ و ستاد کرونا قصد دارند درباره شادی گل بازیکنان مسائل را در نظر بگیرند. بر این اساس، زننده گل نباید بعد از باز کردن دروازه حریف شادی غیر متعارف داشته باشد. به عبارت بهتر، دست دادن و در آغوش گرفتن بازیکنان بعد از گل زدن ممنوع شده و آنها فقط می‌توانند آرنج‌ها یا پاهای خود را به نشانه خوشحالی به هم بزنند. البته که ممکن است این قوانین در طول بازی‌ها اجرا نشود.


 تعویض‌ها افزایش یافت اما با قانون جدید
یکی از مواردی که در پروتکل بهداشتی گنجانده شده درباره قوانین تعویض است. براساس پیشنهاد فیفا و با توجه به تعطیلی طولانی‌مدت، از این پس هر تیم می‌تواند در طول ٩٠ دقیقه پنج تعویض انجام دهد تا از مصدومیت‌های احتمالی با توجه به نبود زمان بدنسازی مناسب جلوگیری شود. البته قوانین تعویض‌ هم تغییراتی داشته است. از این پس بازیکنی که از زمین بیرون می‌آید و بازیکنی که داخل می‌شود حق دست دادن با هم ندارند و باید از فاصله یک‌متری یکدیگر عبور کنند. همچنین بازیکن تعویضی حق دست دادن با اعضای نیمکت ندارد.


** اجباری شدن قمقمه آب
یکی از مواردی که در بین فوتبالیست‌ها شایع است، استفاده مشترک از بطری‌های آب است. بر این اساس باشگاه‌ها موظف هستند قمقمه‌های آب برای بازیکنان شان خریداری کنند که شماره هر فرد روی آن حک شده باشد. از این رو هر بازیکن از بطری خودش آب بنوشد تا مشکلی پیش نیاید.


**آب دهان نیندازید لطفا! 
یکی از اتفاقات متداول در بین فوتبالیست‌ها پرتاب آب دهان به داخل زمین چمن است. بارها این مسأله که بازیکنان آب دهان خود را به داخل چمن پرتاب کنند، دیده شده است اما حالا در بوندس‌لیگا هر بازیکنی این کار را انجام دهد و مشاهده شود، از داور کارت زرد می‌گیرد؛ تمهیدی که برای جلوگیری از شیوع ویروس در نظر گرفته شده است.در ایران هم قرار است این مساله یک عرف باشد اما احتمالا جریمه‌ای در نظر گرفته نخواهد شد.

منبع: ورزش سه

Leave a Reply

Your email address will not be published.