پرواز قیمت مرغ به کانال 32 هزار تومان و خواب غفلت مسئولین

قیمت مرغ چندروزی است باز به پرواز درآمده و به کانال ۳۲ هزار تومان رسیده است و گویا مسئولان استانی همچنان در خواب غفلت به سر می‎برند.

به گزارش ایران ریپورتس، در آستانه سال نو قیمت مرغ این روز‌ها در شیراز بالا رفته و از 24 هزار تومان به 32 هزار تومان پر کشیده و در این وضعیت کرونایی که مردم نیاز به پروتئین دارند اقشار کم در آمد از این پروتئین ارزان بی‌بهره شده‌ و سفره مردم از این محصول هم خالی شده و این موضوع موجب نارضایتی و گلایه شهروندان شده است.

هر چند مسئولان استانی برای متعادل سازی نرخ مرغ وعده ارزانی می‌دهند، اما مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم از فروشگاه‌های سطح شهر از بی‌اثری این وعده حکایت می‌کند و واحد‌های صنفی گوشت مرغ را با قیمت 32 هزار تومان عرضه می‌کنند و این در حالی است که قیمت مصوب هر کیلو مرغ بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار 23 هزار و 700 تومان است و طبق قوانین این ستاد فروش بالاتر از این قیمت تخلف محسوب می‌شود.

 این ماجرا به افزایش قیمت‌ها ختم نمی‌شود و مشکل دیگر حاکم بر بازار این است که فروشنده‌ها کمتر از مقداری که سفارش می‌دهند مرغ به دستشان می‌رسد یعنی به گفته یکی از فروشنده‌ها شب گذشته 250 کیلو مرغ سفارش داده اما کمتر از این وزن به او تحویل داده شده است و در برخی فروشگاه‌ها گوشت مرغ برای فروش وجود ندارد.

بیست و پنجم بهمن‌ماه امسال بود که مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد: با توجه به حجم بالای جوجه ریزی انجام شده، حدود 9 میلیون قطعه در اسفند ماه کمبود‌های موجود بر طرف و عرضه با تقاضا برابری کند.

همچنین مدیرکل پشتیبانی امور دام استان فارس به رسانه‌ها اعلام کرده بود که مرغ، گوشت و نهاده‌ها به میزان مورد نیاز ذخیره شده و در تامین و توزیع این محصولات پروتئینی برای شب عید، مشکلی نداریم.


با وجود وعده‌های فراوان مسئولان مبنی بر اینکه مردم نگران گرانی نباشند. همه چیز تحت کنترل است. باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها و گرانی‌های دامنه‌دار بازار هستیم و مسئولان به سرعت فراموش می‌کنند که چه وعده‌هایی برای کنترل تورم و آسودگی خیال مردم داده‌اند.حالا که انواع و اقسام کالا‌ها در افزایش قیمت کورس گذاشته‌اند، مردم هر روز شاهد از دست رفتن قلمی از اقلام سبد معیشتی خود هستند و سازمان‌های نظارتی هم رسیدگی موثری انجام نمی‌دهند، به طوری که هر روز سفره خانوار‌ها آب می‌رود. حالا باید منتظر بود و دید که آیا همت مسئولان برای مهار عناصر دخیل در این گرانی قیمت مرغ را به رقم واقعی خود خواهد رساند؟
خانم زارعی یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه با این شرایط کنونی دیگر یک کیلو مرغ هم نمی‌توانیم خرید کنیم اظهار کرد:  مردم نمی‌توانند با نان خالی شکم بچه‌هایشان را سیر کنند و کاش مسئولان فکری به حال  اقشار کم درآمد و ضعیف کنند.
در همین راستا گفت وگویی داشتیم با سید محمد صالح مشکات مدیرعامل کشتارگاه‌های مرغ استان فارس، که افزایش قیمت‌ها را متاثر از عرضه و تقاضا اعلام کرد و گفت: براساس آن چیزی که ستاد تنظیم بازار مشخص کرده که مرغ  16 هزار تومان خریداری شود، اما مرغدار با قیمت 20 هزار تومان مرغ خود را عرضه می‌کند.


وی در پاسخ به این سوال که مسئولان جهاد کشاورزی اعلام کردند که مرغ از کشتارگاه‌ها به قیمت 16 هزار تومان خریداری می‌شود، افزود: در واقعیت چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد و شاید زنجیره‌ها این کار را انجام دهند و 20 تا 30 درصد از مرغ دار‌ها در غالب زنجیره هستند و 70 درصد به صورت آزاد هستند و هیچ نظارتی بر روی این 70 درصد نیست و بر اساس قیمت استان‌های هم جوار مرغ را عرضه می‌کنند.
وی با اشاره به فعالیت 13 کشتارگاه در سطح استان، افزود: نیاز مرغ استان روزانه حدود 450 تن است و امروز میزان 160 تن مرغ توزیع شده که طی 2  روز اخیر کشتار به نصف رسیده و مرغدار حاضر نیست مرغ را با قیمت 16 هزار تومان عرضه کند.
مشکات با ابراز نارضایتی از این وضعیت برای مردم، تصریح کرد: تمامی این موارد متاثر از بحث تامین نهاده‌ها است که آن مقطع زمانی که باید انجام میشد، نشد و بازار نهاده را متلاطم کرد و نهایتا بر اساس همین آیتم‌ها قیمت تمام شده مرغ تغییر و افزایش یافت.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، وضعیت کشتار و قیمت را نسبت به روز گذشته مطلوب‌تر اعلام کرد و گفت: این روند به مرور زمان درست می‌شود و با تدابیر اندیشیده شده طی چند روز آینده این وضعیت و قیمت‌ها ساماندهی خواهد شد.
صمد رنجبری با بیان اینکه خرید مرغ از کشتارگاه‌ها 16 هزار تومان است و امروز باید به قیمت نهایت 23  و 700 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد، ابراز داشت: اختلاف قیمت در استان‌ها، هزینه‌های تولید، حمل و نقل و … از عوامل افزایش قیمت مرغ در سطح استان است.
غلامرضا سالاری مدیر کل تعزیرات حکومتی استان فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، گفت: از ابتدای امسال تاکنون در استان فارس 317 فقره پرونده تخلف گرانفروشی برای فروشندگان گوشت مرغ تشکیل شده است که یک میلیارد و 900 میلیون تومان جریمه شدند.
وی با اشاره به ابلاغ قیمت مصوب عرضه مرغ، تصریح کرد: بازرسی‌ها در تمام شهرستان‌های استان به منظور جلوگیری از گرانفروشی و هرگونه اختلال در بازار تشدید شده است.
به گزارش تسنیم باید گفت که این وعده‌های پوچ و توخالی تاکنون نتوانسته چاره‌ای برای گرانی اقلام اساسی شهروندان باشد، اما امیدواریم در آستانه شب عید و با وجود مشکلات اقتصادی مسئولان سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار هرچه سریعتر دست به کار شوند.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.