نوروز و چهره‌های انتخاباتی اصلاح طلبان

مطرح شدن برخی نام‌های سیاستمداران از سوی برخی دیگر از آن‌ها، رسم انتخاباتی ایران است و جریان اصلاح‌طلب هم از این قاعده مستثنا نیست.

چهره‌هایی مانند «سیدحسن خمینی»؛ تولیت مرقد بنیانگذار فقید نظام جمهوری اسلامی و «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه از نام هایی هستند که به نظر می‌رسد اصلاح طلبان قصد عبور از آن‌ها را ندارند و این در حالی است که هر دو این شخصیت‌ها به صورت تلویحی و رسمی از حضور در انتخابات به عنوان کاندیدا امتناع کرده اند.

هم در سال گذشته و هم روزهای رفته از سال جدید؛ گمانه زنی‌ها درباره حضور و یا امتناع آن‌ها در انتخابات مورد توجه قرار گرفته است. سیدحسن خمینی مدت‌هاست که به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌ها و گعده‌های سیاسی ارزیابی می‌شود و موافقان و مخالفانی هم داشته و دارد.

منتقدان حضور سیدحسن خمینی در قامت نامزد انتخابات ریاست جمهوری، نبود پیشینه اجرایی و برنامه مشخص برای اداره کشور را مهمترین نقطه ضعف او می‌دانند که انتسابش به خانواده امام خمینی (ره) هم نمی‌تواند موجب نادیده گرفته شدن این نقاط ضعف شود.

موافقان عمدتا اصلاح طلب سیدحسن خمینی هم او را گزینه موجهی می‌دانند که ضمن نزدیکی به رییس دولت اصلاحات، توان احراز صلاحیت از سوی نهادهای ناظری چون شورای نگهبان را داراست. با این همه اما «جواد امام» دبیرکل بنیاد باران روز گذشته از امتناع سیدحسن خمینی برای ورود به عرصه انتخابات خبر داد و خود او هم پیش از این به صورت تلویحی تصریح کرده بود که به موضوع کاندیداتوری فکر نکرده‌ است.

«محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه همچنان یکی از گزینه‌های گمانه‌زنی‌هاست حتی اگر بارها بر نامزد نشدن خود در انتخابات تاکید کرده باشد. اصلاح طلبان به دو دلیل مشخص درپی نامزدی ظریف در انتخابات آینده هستند؛ دلیل نخست احتمال بالای تایید صلاحیت وی است و دلیل دوم محبوبیت و مقبولیت قابل قبول وی نزد مردم.

اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات آینده به هر دو این پیش نیازها، نیاز دارند و ظریف در صورت کاندیداتوری و در قیاس با دیگر گزینه‌های روی میز؛ بیشتر می‌تواند این دو نیاز را رفع کند. اما منتقدان حضور انتخاباتی ظریف حتی از جریان اصلاح طلب هم معتقدند وی هراندازه در سیاست خارجی و روابط بین الملل از دیپلمات‌های متبحر ایران و حتی جهان است؛ در سیاست داخلی؛ تجربه مورد نیاز را برای اداره کشور ندارد و احتمالا برای رفع چنین نقطه ضعفی است که برخی از رسانه‌ها و چهره ها سال گذشته از دوگانه ظریف-لاریجانی، به عنوان ترکیب ایده آل در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم برای چپ های سیاسی ایران، سخن گفتند.

با این همه به نظر می‌رسد اصرار جریان اصلاح طلب برای نامزدی این دو و انکار آن‌ها همچنان ادامه داشته باشد. «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در این زمینه تاکید کرده است: «محمدجواد ظریف و سیدحسن خمینی همچنان جزو گزینه‌های مطرح هستند و بحث بر سر آن‌ها ادامه دارد، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ایم.»

Leave a Reply

Your email address will not be published.