نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری: مدیریت فرسوده و فرتوت، به توسعه صنعت نفت آسیب زده است

دکتر محمدشریف ملک زاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم عامل عدم توسعه صنعت نفت در ایران را مدیریت پیر و فرتوت عنوان کرد.

به گزارش ایران ریپورتس، ملک‌زاده  در خصوص علت عقب ماندگی ها در صنعت نفت اظهار داشت: یکی از نکاتی که واقعا تهدیدکننده اقتصاد کشور است و صنعت نفت به این تهدید دامن زده استفاده از مدیران فرسوده و فرتوت است. وقتی همچنان مدیران فرسوده بر مسند کار باشند و 40 سال همین افراد در حوزه های مختلف نفت هیچ برنامه و راهکار مدون و نوینی نداشته باشند شاهد عدم توسعه صنعت نفت خواهیم بود.

وی افزود: ما بارها شعار دادیم نفت را سر سفره مردم می آوریم حالیکه مردم ما از این شعار مریض و زده شده اند و مردم باید فروش نفت را در زندگی خودشان ببینند.

به گفته وی اول از همه باید به زیرساختهای موجود نگاه کنیم و زیرساخت موجود فقط تاسیسات نیست بلکه زیرساخت اصلی منابع انسانی است که آدمهای فرتوت و سالخورده سکاندار پستهای مدیریتی بوده و دنبال توسعه نیستند .

ملک زاده خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات دیگر صنعت نفت این بوده که شعار داده شده که بخشهای مختلف اقتصادی همچون معدن یا گردشگری می تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود که اصلا درست نیست.

او ادامه داد: در کشور ما دولتهای گذشته همواره خام فروشی نفت کرده اند، بدون اینکه به صنایع پایین دستی نگاه بکنند و مشتقات را افزایش بدهند. در بحث خام فروشی اول از همه ما به مشکل برخورد کردیم چون توسط تروریسم اقتصادی، محاصره اقتصادی شده ایم و پول نفت مان بلوکه شده و دوم اینکه به جای همین پول نفت، جنسهای درجه سوم به ما داده اند.

وی معتقد است دولتی که سر کار می آید باید حماسه توسعه و بازسازی را هم در حوزه زیرساختهای منابع انسانی و هم حوزه صنایع بالادست و پایین دست انجام دهد.

او تصریح کرد:  متاسفانه همین چند روز پیش من از طریق یکی از دوستان بخش خصوصی می خواستم ۱۵ میلیون دوز واکسن کرونای اسپوتنیک روسی تایید شده وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را به صورت رایگان وارد کنیم منتها به دلیل اینکه اختیار این کار در دست وزارت بهداشت است مخالفت کردند و گفتند که شرکت خصوصی حق وارد کردن واکسن کرونا ندارند. در صنعت نفت ما هم همینطور است.

ملک زاده تصریح کرد: به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی در نفت، هیچ توجهی نشد و در ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی در نفت بر افزایش بهره برداری از میادین مشترک تاکید شده است، شما ببینید واقعا چه کاری در این زمینه صورت گرفته که به رفاه و آرامش مردم کمک کرده باشد.

وی گفت: متاسفانه اقتصاد لرزانی را برای مردم درست کردیم که مردم نمی توانند از آن بهره مند شوند و بر اساس سیاستهای ابلاغی رهبری، صنعت نفت باید متحول شود، از خام فروشی جلوگیری کنیم و تولید نفت و گاز را با هدف حفظ سهم ایران در بازار و ارتقای جایگاه ایران در اوپک، افزایش دهیم که باعث تقویت قدرت امنیتی، اقتصادی و سیاسی کشور می شود.

ملک زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه دو محور اول در این دولت به خوبی انجام نشد، طوری برنامه ریزی شده که همان تفکرات قدیم و بسته باعث شده دچار چالش شویم لذا باید از مدیران جوان و کارآمد استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه منابع انسانی و زیرساختها لازم و ملزوم یکدیگرند و باید از دانش و توان مهندسی بخش خصوصی داخلی در بخشهای مختلف فنی، پیمانکاری، مهندسی، بهره برداری، صادرات فرآورده ها با ارزش افزوده بالا در بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و گاز استفاده کنیم؛ اظهار داشت:  علاوه بر مستندسازی دانش به صدور دانش فنی و مهندسی داخلی به بازارهای منطقه ای و جهانی بپردازیم و ایران ظرفیت تبدیل به هاب و قطب منطقه خلیج فارس در خصوص فناوری صنعت نفت را دارد.ملک زاده ادامه داد: اگر صنعت نفت توسعه می یافت هم اکنون مردم امنیت غذایی شان به چالش کشیده نمی شد و در صف مرغ نبودند. ما فقط با چند شرکت محدود کار کردیم و بخش خصوصی را هم کنار گذاشتیم و با این اوصاف نمی توانیم انتظار تحقق اقتصاد مقاومتی در نفت را داشته باشیم.او همچنین گفت: لذا باید از باید از نیروی جوان و مدیریت هوشمند در صنعت نفت استفاده کنیم‌‌چنانچه در مدیریت کلان کنونی صنعت نفت کشور باعث شد که ظرفیت های توسعه نفت کشور همچون استفاده از توانمندی و همکاری کشورهای منطقه که رابطه خوبی با ما دارند، از بین برود.

ملک زاده با بیان اینکه85 میلیون ایرانی به مدیران ارشد نفتی و دیپلماسی کشور اعتماد کردند، حالا باید این مسوولان پاسخگو باشند، ابراز کرد: اگر طرف زیر توافق می زند به خاطر اینست که از دیپلماتهای ضعیف در مذاکره و توافق استفاده شده است. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص بکارگیری ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در توسعه صنعت نفت با توجه به کارنامه کاری خود به عنوان دبیر کل امور ایرانیان خارج از کشور افزود: متاسفانه ما فرصتها را از دست داده ایم. ما باید در حوزه اجرایی کشور از دانش، تجربه و سرمایه ایرانیان خارج از کشور در حوزه های مختلف اقتصادی استفاده بکنیم.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در نفت با شعار محقق نمی شود عنوان کرد: مگر ممکن است رییس جمهور محترم بیاید بگوید مردم توصیه می کنم در بازار ملک، سکه، ارز وارد نشوید و وارد مثلا بورس نفت شوید. مگر فروش نفت به این راحتی است. لذا خرید نفت کشور باید در اختیار سرمایه گذارانی قرار گیرد که وضعیت اقتصادی شان برای دنیا قابل قبول است یا شرکتهای فناوری تعریف شده دارند.

ملک زاده افزود: من  سرمایه گذارانی در حوزه تاسیسات نفت و پالایشگاهها در میان ایرانیان خارج از کشور می شناسم که قطعا از آنها استفاده خواهم کرد. همین معدود ایرانیان خارج از کشور علاقمند به فعالیت در صنعت نفت کشور، دسترسی شان به مدیران نفتی غیر ممکن بوده و اگر نامه نگاری هم داشته اند پاسخش این بوده که فعلا در دست بررسی است!

ملک زاده خاطرنشان کرد: دلسوزی وجود ندارد. قطعا آه این مردم و کسانی که امکانات دارند و می خواهند اقتصاد کشور را سروسامان بدهد دامن مسوولان را خواهد گرفت. لذا باید صنعت نفت را احیا کنیم و هلدینگ های متعدد فناروی و فرآوری ایجاد کنیم که اشتغال ایجاد کند.

او افزود: متاسفانه بدنه مدیریت وزارت نفت هم دانش آموختگان جوان دانشگاهی را به خاطر فضای بسته ای که ایجاد کرده اند پس می زند و این افراد یا بیکار می مانند یا شغلی در خور پیدا نمی کنند یا مجبور به مهاجرت و خدمت در صنعت نفت کشورهای دیگر می شوندملک زاده معتقد است که ما نباید دیدگاههای سیاسی مان را حاکم بر فضای سرمایه گذاری و اقتصادی بکنیم و باید از ظرفیتهای ایرانیان خارج از کشور در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی استفاده کنیم .

ملک زاده تصریح کرد: نباید بهانه بیاوریم محاصره اقتصادی شده ایم و به خاطر تصمیم اتحادیه اروپایی شرکتی کار را نیمه کاره رها کنند بروند ما باید واقعیتها را به مردم بگوییم وگرنه مردم هم بی اعتماد می شوند. دیپلماسی عمومی نفت را با ایرانیان خارج از کشور راه اندازی کنند.

به باور دکتر ملک زاده، وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد،وزارت جهاد کشاورزی باید با وزارت نفت هم افزایی داشته باشند نه اینکه جزیره ای عمل بکنند.

به گفته وی رشد اقتصادی ایران در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی می تواند روی امنیت اقتصادی مردم تاثیر بگذارد. اینکه ادعا می کنند دولتها اختیار نداشتند امکانات نداشتند، فلسفه بافی است چون حوزه اجرا قوی ترین حوزه است نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص راهبرد خود برای کنار زدن موانع توسعه ظرفیت پتروپالایشگاهی کشور تصریح کرد: در صورت انتخاب ابتدا کمیته دائمی تشخیص صلاحیت مدیریت تشکیل و مدیران ناکارآمد را عزل، بازخرید، بازنشسته کرده یا جای دیگری به کار خواهم گرفت تا از نیروهای جوان کارآمد استفاده بکنم و باید همه چیز در اختیار بخش خصوصی بوده و دستگاههای متولی ناظر باشند.

وی معتقد است که دستگاههای اجرایی باید سیاستگذاری و نظارت انجام دهند و نباید تصمیم سازی و تصمیم گیری را به همین افراد بدهیم در اینصورت سرمایه گذاری موفقی در صنایع خواهیم داشت.

دکتر ملک زاده در خصوص استراتژی صادرات گاز دولت احتمالی خود اعلام کرد: در طول سالهای گذشته قراردادهای صادرات گازی همچون صادرات به پاکستان، عمان منعقد شده ولی به اجرا درنیامده و  باید در تدوین قراردادهای گازی با بخش خصوصی و دولتی قوی بین المللی همکاری کنیم که مشکلی به وجود نیاید.

این نامزد ریاست جمهوری در خصوص برنامه توسعه مناطق محروم کشور گفت: در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان مثل مکران و بندر چابهار یا زابل از لحاظ معادن یا مورد توجه قرار نگرفته یا مدیران غیر بومی در راس دستگاههای اجرایی این استان که تعلق خاطری ندارند باعث استمرار محرومیت شده است لذا برنامه من استفاده از نیروهای بومی در استانهای محروم مثل سیستان و بلوچستان است تا هم مدیریت بومی سازی شود هم اقتصاد آنجا توسط برادران اهل سنت هم مردمی سازی شود.

وی افزود: مثلا هنر صنایع دستی بلوچ به عنوان یک برند بین المللی می تواند در کشورهای همسایه بازاریابی شده و به فروش برسد. متاسفانه چون این ظرفیت سازی ها ایجاد نشده و به بخش خصوصی هم توجهی نشده، باعث جذب افراد در مشاغل کاذب همچون سوخت بری، شده است که مقصر آن مسوولان استانی و ملی اند یا یک جوان کردستانی به کولبری روی می آورد در حالیکه بستر توسعه و اشتغال در استانش فراهم است. احیای اقتصاد سواحل مکران می تواند به استانهای همجوار هم کمک کند. در صورت ظرفیت سازی اقتصادی و ایجاد اشتغال، ما شاهد امنیت در مناطق محروم کشور خواهیم بود و خود اهالی و ساکنان خودشان را موظف به حراست از مرزها خواهند دید.  لذا بحران در مناطق محروم توسط مدیرانی ایجاد شده که از نظر مدیریت دانش در ضعف هستند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.