مخالفت سعید حجاریان با افزایش مشارکت در انتخابات/ چند درصد از اصولگرایان و اصلاح طلبان به آیت الله رئیسی رای می دهند؟/ طرح قربانی کردن خاتمی در انتخابات ۱۴۰۰ +جزئیات

هرشب در این بخش به برخی لایه‌های پنهان اخبار و رویدادهای سیاسی و فرهنگی ایران خواهیم پرداخت.

* چند درصد از اصلاح طلبان به آیت الله رئیسی و قالیباف رای می دهند؟
براساس نتایج نظرسنجی دی ماه 20.3 درصد از اصلاح طلبان و 27.7 درصد از اصولگرایان به آیت الله رئیسی رای می دهند، همچنین بر اساس نتایج این نظرسنجی، محمد باقر قالیباف 9.6 رای اصلاح طلبان، 15.2 رای اصولگرایان را به خود اختصاص می دهد.

* طرح قربانی کردن خاتمی در انتخابات
برخی از اصلاح طلبان معتقدد خاتمی به مانند مرحوم هاشمی در سال 92 در انتخابات 1400 نامنویسی کند تا پس از رد صلاحیت آن ها به نفع نامزد بعدی خود موج سازی کنند. اصلاح طلبان سال 96 نیز اسحاق جهانگیری را به عنوان کاندیدا کمکی به مناظرات انتخاباتی فرستادند تا نقش ضربه گیر برای حسن روحانی را بازی کند. به اعتقاد برخی فعالین سیاسی اسحاق جهانگیری در واقع قربانی آن مناظرات شد، زیرا گرچه در در ایام تبلیغات انتخاباتی به عنوان یک چهره جریان ساز مطرح شد ولی با فروکاهش تب تبلیغات و انتخابات و نمایان شدن واقعیات توان و وعده های انتخاباتی، سخنان جهانگیری برای همیشه به عنوان یک ضعف برای او در کارنامه سیاسی اش باقی ماند و بعد از آن همواره مورد تمسخر و طنز کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است. به اعتقاد این فعالین سیاسی، درخواست از خاتمی برای نامنویسی در انتخابات، با هدف قربانی کردن یک چهره دیگر در جریان اصلاحات برای رسیدن به قدرت است. بر اساس این طراحی آبروی خاتمی باید قربانی یک چهره درجه دو سیاسی شود تا اصلاح طلبان یکبار دیگر یک کاندیدا دلخواه ولو ضعیف در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند.

* مخالفت سعید حجاریان با افزایش مشارکت در انتخابات
پیگیری های خبرنگار جهان نيوز از مجموع مواضع متنی و فرامتنی سعید حجاریان نشان می دهد که او  چندان تمایلی به ورود به انتخابات و افزایش مشارکت ندارد. وی تاکنون به جای تلاش برای افزایش مشارکت بیشتر به دنبال ایجاد جنبش اجتماعی جدید بوده که برخی از تحلیلگران آن را آغاز تحرکات جدید ضدامنیتی جریان تندرو اصلاح طلب برای انتخابات 1400 می نامند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.