فعال اصلاح طلب: طرح از بین بردن اسرائیل برای امنیت کشور مضر است

همه معتقدند که ما در دوران اصلاحات رشد خوبی داشتیم و فضای سیاسی خوبی در داخل کشور وجود داشت و ارتباط خوبی با دنیا پیدا کرده بودیم.

طرح از بین بردن اسرائیل برای امنیت کشور مضر است/ بهترین دوره اداره کشور دولت خاتمی بود/ احمدی نژاد کشور را تا آستانه نابودی پیش برد

به گزارش ایران ریپورتس،«محسن رهامی»، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی در با خبرگزاری برنا گفتوگوی مفصلی داشته است که بخش های مهم آن را ادامه خواهید خواند:

*امروز انتخابات ما دو مرحله ای است از یک طرف شورای نگهبان انتخاب می کند و سپس به مردم گفته می شود از میان آنها انتخاب کنید و این موضوع مفهوم دموکراسی را به طور کامل زیر سوال می برد.

*خاتمی از لحاظ موقعیتی که در مجموعه جریان اصلاحات و در واقع چپ کشور دارد کماکان تاثیرگذاری خود را در این مجموعه دارد. او عامل موثری در ایجاد اجماع در این مجموعه و جامعه است و تکرار او هنوز هم تاثیر دارد. البته طبیعی است که بعد از رحلت مرحوم هاشمی رفسنجانی یکی از ارکان مهم خود را از دست دادیم، ارتباطی که مرحوم هاشمی با مجموعه نظام داشتند و ارتباط او با خاتمی و مجموعه این جریان محوری برای جریان اصلاحات ایجاد کرده بود. بعد از رحلت ایشان در واقع آن حالت اعتدال و مقبولیتی که در بین سایر جریان های اعتدال هماهنگی ایجاد می کردند را از دست دادیم.

*یکی از اعتراضاتی که ما در انتخابات مجلس یازدهم داشتیم این بود که بسیاری از دبیران کل و اشخاص موثر اصلاح طلب توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. صرف حزبی بودن افراد می تواند در پاسخگویی بعد از حضور در صحنه سیاسی عاملی مثبت باشد. بنابراین تا این چالش حل نشود نمی توان گفت نظام جمهوری بر اساس قواعد جمهوریت است.

*مثلا طرح از بین بردن اسرائیل در بیست سال در فضای سالگرد شهادت سردار سلیمانی جز ضرر برای آینده و امنیت کشور، جنبه پوپولیستی دارد. هیچ کشوری نمی تواند دولتش را مجبور کند که ظرف بیست سال قدرتی را از بین ببرد.

*من در دوره اخیر بعد از ملاقات با مقام معظم رهبری ثبت نام کردم تا روزی که روحانی تایید صلاحیت شد و من نامه ای به شورای نگهبان نوشتم و به نفع  روحانی، کنار رفتم. در فضای فعلی هم همین سوال برای همه دوستان ما مطرح است. اگر بدانیم موثر خواهیم بود و می توانیم دَرصدی در رفع مشکلات کشور موثر باشیم کنار نمی کشیم.

*خبرها به ما می رسد و من می دانم که او (لاریجانی) انتخاب ما نیست. شاید چنین اخباری بین کارگزاران باشد که می گویند اگر جریان اصلاحات نتوانست کاندیدا بدهد به سراغ یک کاندیدا میانه برویم. چرا باید سرمایه خود را جای دیگری خرج کنیم؟ تلاش ما این است که اگر رایی داریم کسی را بفرستیم که پیاده کننده آرمان های اصلاحات باشد.

*همه معتقدند که ما در دوران اصلاحات رشد خوبی داشتیم و فضای سیاسی خوبی در داخل کشور وجود داشت و ارتباط خوبی با دنیا پیدا کرده بودیم. تقریبا اگر دوران جنگ را که حالتی استثنایی وجود داشت کنار بگذاریم و قیاس نکنیم چون دولت جنگ و دولت امام بود بهترین دوره اداره کشور به لحاظ فرهنگی و روابط بین المللی دوران اصلاحات بود. اگر ما بتوانیم می خواهیم، همان برنامه ها را تکمیل کنیم و ادامه بدهیم و ارتباط خود را با دنیا اصلح کنیم.

*دولت احمدی نژاد این طرح را از دست او گرفت و 40 تومان را مطرح کرد کروبی 50 تومان گفته بود.

*ما دو دوره دولت احمدی نژاد را تجربه کردیم و کشور تا آستانه جنگ و نابودی پیش رفت اگر روحانی موفق به فسخ تحریم های سازمان ملل نمی شد مشخص نبود چه بر سر کشور می آمد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.