فرزندآوری یک امر طبیعی و به تبع آن اخلاقی است

یک دکترای جامعه شناسی با اشاره به دلایل موافقان و مخالفان فرزندآوری مبنی بر اخلاقی بودن یا نبودن این امر گفت: طبیعت به ما می آموزد که فرزند دار شویم و طبیعی بودن خودش دلیلی است که اخلاقی بودن فرزندآوری را اثبات می‌کند. فرزندآوری یک امر طبیعی و به تبع آن اخلاقی است و ازدواج مقدمه‌ای برای این امر به شمار می‌رود.

به گزارش ایران ریپورتس، لیلا معصوم زاده  دکترای جامعه شناسی و مدرس دانشگاه عنوان کرد: خانواده نخستین نهاد اجتماعی در جامعه است که از جمله کار کرد های مهم آن، تولید نسل می باشد. در واقع رسالت اساسی نهاد خانواده فرزند آوری بوده و از جمله کار کرد های دیگر خانواده تربیت اخلاقی فرزندان می باشد.

وی در خصوص اینکه فرزند آوری موضوعی اختلافی در دوران معاصر است، گفت: به طور کلی موافقان و مخالفان فرزند آوری در دوره های مختلف به سیاست های جمعیتی ارتباط پیدا می کنند. در واقع مجموعه اصول و تدابیری که دولت ها درباره کاهش یا افزایش جمعیت پیش می‌گیرند را شامل می گردد.

دکتر معصوم زاده در همین خصوص مثالی عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال در دوره پهلوی سیاست کاهش جمعیت را با شعار( فرزند کمتر، زندگی بهتر) تبلیغ می کردند و در دوره انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در حال حاضر موافق افزایش جمعیت و افزایش فرزند آوری هستند.

او افزود: در دوران معاصر کشورهای پیشرفته نیز به دلیل مسائل سالمندی و عدم گرایش به امر ازدواج و فرزند آوری سیاست افزایش جمعیت را در پیش گرفته اند.

این کارشناس جامعه شناسی خاطرنشان  کرد در پاسخ به این سوال که آیا فرزند آوری امری اخلاقی یا غیر اخلاقی است، گفت: عده ای فرزند آوری را از نظر خود به دلیل وجود دردهای فراوان، عدم تربیت صحیح آن ها، مسائل اقتصادی، نداشتن والدین با صلاحیت، بی هویتی فرزندان، نداشتن آینده ی مشخص و سختی در دوران زندگی امری غیر اخلاقی می دانند.

او ادامه داد: عده ای هم عنوان می‌کنند فرزند آوری امری اخلاقی است، زیرا کارکرد مهم خانواده بقای نسل است و برای اداره امور مالی و شیرین نمودن زندگی، فرزند آوری امری اخلاقی می باشد.

وی در خصوص اینکه آیا فرزند آوری مستلزم فقر و عدم رفاه است، تصریح کرد: در خصوص فرزند آوری با توجه به سیاست افزایش جمعیت برنامه ها، تدابیری اتخاذ گردیده که مردم ایران گرایش بیشتری به فرزندآوری داشته باشند.

دکتر لیلا معصوم زاده در خصوص این سوال گفت: این سوال بنده را به یاد حکایت مرد کوته نظر و زن عالی همت در کتاب بوستان شیخ عجل سعدی می اندازد که می گوید:

یکی طفل دندان بر آورده بود

پدر سر به فکرت فرو برده بود

که من نان و برگ از کجا آرمش

مروت نباشد که  بگذارمش

چو بیچاره این سخن نزد جفت

نگر تا زن او را چه مردانه گفت

مخور هول ابلیس تا جان دهد

همان کس که دندان دهد نان دهد

در ادامه او گفت: فرزند آوری نعمت و چراغ خانه محسوب گردد. بعضی از نظریه پردازان مانند رابرت مالتوس، می گویند، رشد جمعیت تصاعد هندسی دارد ولی رشد محصولات غذایی تصاعد عددی دارد. یعنی غذا به زودی تمام می شود و رفاه کم می شود و فقر افزایش می یابد و جمعیت به رشد خود ادامه می دهد و جوامع با فرزند آوری با کمبود غذا و فقر مواجه می شوند.

وضعیت اخلاقی نهاد ازدواج از منظر شما چگونه است؟

با توجه به گذار جامعه ایران از سنت به سمت تجدد به هر حال چالش ها و مشکلاتی در بنیان خانواده و نهاد ازدواج به وجود می آید، اما ما هنوز خانواده هایی که به نهاد ازدواج و کانون خانواده و استحکام آن اهمیت می دهند، داریم.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: لذا طبق شرع و عرف نهاد ازدواج کما کان کارکرد خود را ایفا می کند و این امر با استحکام و اصلاح زیر ساخت های ازدواج صورت خواهد گرفت.

معصوم زاده در همین خصوص مثالی عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال، فرزندان را در دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان با اصول و ضوابط ازدواج برتر آشنا کنیم و کتب آموزشی در این خصوص در نظر بگیریم تا آنان بتوانند با چشم بازو دیده بصیرت ازدواج سالم و در خور یک انسان مطلوب را داشته باشند.

آیا بچه دار شدن اخلاقی است؟

او می گوید‌: در ابتدا باید در مورد اخلاقی بودن بچه دار شدن این سوال را بپرسیم که اخلاق چیست؟ اخلاق اصول و هنجارهای اعتقادی است که اعمال و رفتار و غرایز و امکانات و صفات روحی و باطنی  انسان ها بر اساس آن ها قضاوت می شود.

معصوم زاده گفت: اگر پدر و مادری اعتیاد داشته باشند آیا این درست است که بچه دار شوند یا اگر پدر و مادری بیماری روانی و یا ژنتیکی داشته باشند آیا صحیح است که بچه دار شوند. پاسخ دادن به این سوال امری نسبی است.

این کارشناس جامعه شناسی خاطرنشان کرد: از دیده بنده فرزند آوری معمولا در خانواده های سالم و دارای صلاحیت کم و برعکس در خانواده هایی که صلاحیت بچه دار شدن را ندارند افزایش یافته است زیرا فرهنگ اخلاقی بودن فرزند آوری را درک نکرده اند ، برای والدین صلاحیت دار بچه دار شدن امری اخلاقی محسوب می شود زیرا فردی مفید را به جامعه تحویل می‌دهند.

دکتر لیلا معصوم لیلا زاده در خصوص دلیل موافقان فرزندآوری گفت: برای جایگزینی جمعیت هر خانواده‌ به داشتن دو فرزند (یک دختر و یک پسر) نیاز دارد و اگر یک خانواده 2 فرزند پسر داشته باشند و خانواده دیگر 2 فرزند دختر داشته باشند این فرزندان برای جایگزینی جمعیت با هم ازدواج می کنند و تنظیم جمعیت اتفاق می افتد.

فواید فرزندآوری

 به گفته این کارشناس، از لحاظ روحی و روانی خانواده با وجود فرزندان کارکرد مثبت دارد. سرگرمی خانواده، ادامه دهنده راه پدران و مادران در خانواده، تنظیم جایگزینی جمعیت در سطح کلان، تنظیم نیروهای انسانی در جامعه برای اداره جوامع، رضایتمندی از زندگی، رشد اجتماعی، سلامت افراد مسن و سالمند  از فواید فرزند آوری می باشد.

لیلا معصوم زاده  دکترای جامعه شناسی و مدرس دانشگاه در پایان این گفت و در خصوص افزایش فرزند آوری: اگر لایحه ای به مجلس ارسال و تصویب شود که دختران مجرد با صلاحیت که قصد ازدواج ندارند یا از وقت ازدواج آنها گذشته و از نظر اقتصادی و مالی وضعیت خوبی دارند بتوانند از طریق لقاح مصنوعی صاحب فرزند شایسته ای شوند می‌توان به اخلاقی بودن فرزند آوری با این زنان توانمند  رسید و جایگزینی این زنان به نسبت زنان غیر اخلاقی، به اهداف سیاست افزایش جمعیت رسید.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدوارم جامعه ایران  و مردم فهیم ایران با خیال راحت و آسوده ، با فراهم ساختن زیر ساخت های رفاهی و اقتصادی توسط دولت ، بتوانند رسالت فرزند آوری و نگاه مثبت و موافق به این امر را در باورهای خود ایجاد نمایند و کانون خانواده را با وجود فرزندان بیشتر گرم و شیرین نمایند.

خبرنگار: فاطمه شعبانی

Leave a Reply

Your email address will not be published.