شبکه شاد به نرم افزار گویاساز مجهز می شود

مناسب سازی کتب درسی، گسترش رشته‌های تحصیلی، برگزاری کارگاه ها، تهیه ابزار و تولید محتوای مجازی در شرایط شیوع ویروس کرونا از جمله نیازهای دانش‌آموزان نابینا بوده که به گفته رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مورد توجه قرار گرفته و این سازمان در حال پیگیری راه‌اندازی نرم افزار گویاساز در شبکه شاد برای نابینایان است.

به گزارش ایران ریپورتس ، پانزدهم اکتبر یا ۲۴ مهر به عنوان روز جهانی نابینایان یا عصای سفید نام گذاری شده است. در واقع باید این روز را فرصتی مناسب برای توجه بیشتر به نیازهای روشندلان جامعه دانست. روشندلانی که با یک عصای سفید از جان و سلامت خود حفاظت می‌کنند، نیازمند توجه بیشتری از سوی جامعه هستند.

افراد نابینا و کم بینا در جامعه نیز همانند سایر افراد از حقوق اجتماعی مانند حق تحصیل و کار باید بهره‌مند شوند، حق داشتن آموزش برابر با سایر افراد جامعه هم از مواردی است که باید برای این افراد در نظر گرفت.

در حال حاضر سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم براساس قانون حمایت از معلولان بر برابری فرصت های آموزشی و شغلی تاکید دارد و سعی می کند با ارائه خدمات مورد نیاز این دانش‌آموزان آنها را مورد حمایت قرار دهد.

این سازمان  به منظور برقراری عدالت آموزشی ۲۳ مدرسه ویژه نابینایان در کشور ایجاد کرده و  ۲ مدرسه دیگر نیز برای این افراد در دست ساخت دارد که بیش از سه هزار و ۳۸۰ دانش آموز در بیش از ۲۰ رشته در  این مدارس مشغول تحصیل هستند.

هشت هزار و ۷۳۰ نفر در بیش از ۹۰۰ رشته، جامعه دانش آموزان استثنایی را تشکیل می دهند که از این میان چهار هزار و ۹۸۵ دانش آموز در ۷۷ رشته و ۹۱۳ مدرسه در طرح فراگیر تحصیل می کنند، سازمان آموزش و پرورش استثنایی موظف به ارائه خدمات به آنهاست.

همچنین هزار و ۳۰۰ معلم برای دانش آموزان نابینا و کم بینا بکار گرفته شده که برخی از آنها خود نیز کم بینا یا نابینا هستند. از سوی دیگر سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید برای دانش‌آموزان کم‌بینا  کتاب های درشت‌تر و برای نابینایان خط بریل و صوتی تهیه کند.

این سازمان ۲۷ دستورالعمل برای راهنمایی معلمان در حوزه آسیب دیدگان بینایی و همچنین ۱۰ عنوان بسته همراه معلم را نیز تهیه کرده تا به این واسطه گامی در راستای عدالت آموزشی برداشته شود.

سید جواد حسینی امروز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره آموزش دانش‌آموزان نابینا و کم بینا در شرایط شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: سالانه حداقل ۱۲۰ کتاب درسی به شکل بریل، صوتی و درشت نما مناسب‌سازی می‌شود.  برای اولین بار تهیه خط بریل در رشته موسیقی از امسال آغاز شده و همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا تولید محتوا در بستر شبکه شاد نیز متناسب با شرایط دانش آموزان صورت گرفته است.

وی افزود: شبکه شاد قابلیت‌هایی را در اختیار دانش‌آموزان قرار داده اما این قابلیت‌ها باید برای دانش‌آموزان استثنایی افزوده شود، کار اصلی که باید برای دانش‌آموزان نابینا در شبکه شاد انجام شود، راه‌اندازی نرم افزار گویا ساز است که به شدت درحال پیگیری راه‌اندازی این ظرفیت هستیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: محتوا و ظرفیت‌های شبکه شاد می‌تواند مورد استفاده ۸ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز نابینا قرار گیرد.

**تولید ۱۳۷ محتوا برای نابینایان در پایگاه جامع

حسینی در ادامه با بیان اینکه پایگاه جامع محتوای آموزشی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی راه‌اندازی شده است، گفت:

در این پایگاه تمام دروس در همه مقاطع تحصیلی  بهترین محتواها طراحی می‌شود تا دانش‌آموزان در اقصا نقاط کشور از آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: تا کنون هزار و ۲۰۰ مورد از این محتواها داوری شده و ۱۳۷ مورد دیگر در حوزه نابینایان و کم‌بینایان به صورت فیلم بارگذاری شده است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه محتواهای تولید شده برای دانش‌آموزان نابینا به صورت فیلم است، خاطرنشان کرد: دانش‌آموز نابینا می تواند صوت این تدریس‌ها را بشنود و والدین با دیدن فیلم به فرزندان در آموزش کمک کنند.

**دانش‌آموزان کلاس اولی بیشتر در معرض آسیب هستند

حسینی همچنین درباره آموزش دانش‌آموزان کلاس اولی در شرایط شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: دانش آموزان کلاس اولی، هفتم و دهم در زیست بوم کرونا بیشتر در معرض آسیب قرار گرفتند.

وی افزود: برای دانش آموزان کلاس اولی بیشتر محتوایی با ویژگی های سنی و ظرفیت رشدی آنها تهیه می‌شود که هم جاذبه کامل داشته باشد و هم آنها را به پای آموزش مجازی بکشاند و از سوی دیگر امکان یادگیری را برای آنها محقق کند.

تاریخچه این روز به حدود ۱۰۰سال قبل برمی گردد. عکاس انگلیسی به نام جیمز بیگز  بر اثر تصادف، بینایی خود را از دست داده بود. وی برای حفظ خود از خطر تردد خودروها در منطقه پر تردد زندگیش در بریستول، رنگ عصای خود را به سفید تغییر داد تا در شب برای رانندگان، قابل تشخیص تر باشد.

در سال ۱۹۴۴ همزمان با جنگ جهانی دوم، دکتر ریچارد هوور این عصا را به شکل امروزیش تغییر داد تا بتواند برای توان بخشی معلولین جنگ مورد استفاده قرار گیرد. نهایتا در سال ۱۹۶۴، کنگره آمریکا به رییس جمهور مجوز داد که روز ۱۵ اکتبر را به عنوان روز جهانی عصای سفید اعلام نماید.

پس از آن دو محقق آمریکائی به نام‌های ناول‌ پری (ریاضیدان) و جاکوپس تن ‌بروک (حقوقدان)، توانستند قانونی‌ در پانزدهمین روز از ماه اکتبر به عنوان قانون عصای سفید به تصویب برسانند و این روز را، به عنوان روز جهانی نابینایان نامگذاری کنند. در این قانون، تمامی حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از جامعه‌ی متمدن، انعکاس یافته است.

خط نابینایان یا خط بریل نیز در قرن نوزدهم میلادی، برای سهولت کار افراد نابینا و کم بینا در امر تحصیل و تعلیم و تربیت توسط لویی بریل فرانسوی که بر اثر حادثه نابینا شده بود ابداع گردید.

در ایران ۲۰ تا ۲۶ مهر هفته نابینایان و روز ۲۴ مهر روز جهانی عصای سفید گرامی داشته می شود.

نظر دهید

ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نمی شود