بررسی نقاط ضعف مجلس دهم و انتظارات از مجلس یازدهم در گفتگوی “ایران ریپورتس۹۸” با عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب فارس؛ منتخبان فارس چطور ارتقای فارس را رقم زنند؟/ پیش‌بینی انتخابات ۱۴۰۰ و ریاست مجلس

دبیر جمعیت پیروان زینب(س) فارس در گفتگوی مشروحی با “ایران ریپورتس۹۸” به بررسی چالش‌های مجلس دهم و رویکردهای مجلس یازدهم پرداخت و با اشاره به تخصص و توانمندی منتخبان فارس خواستار جهش تولید و ارتقای استان شد.

** مدرس، تراز یک نماینده توانمند و کارآمد

فاطمه خسروپور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایران ریپورتس۹۸، ضمن بررسی عملکرد  مجلس دهم به بیانات امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در مورد شهید مدرس بیان کرد: رهبر معظم انقلاب، بار‌ها شخصیت وعملکرد شهید مدرس را تراز مناسب برای سنجش میزان توانایی و کارآمدی نمایندگان مجلس در هر دوره‌ای عنوان کرده‌اند و از منتخبان ملت در مجلس در دیدار‌هایی که عموماً در تیرماه هر سال انجام می‌شود، مطالبه می‌کنند که خصایصی مانند عدالت محوری، استکبارستیزی و حق طلبی شهید مدرس را الگوی خود قرار دهند تا کارآیی مجلس به عنوان مهم‌ترین رکن قانونگذاری و نظارت در جمهوری اسلامی ایران افزایش یابد. حال می‌توان با مرور برخی از مطالبات معظم‌له از نمایندگان، پی برد که مجلس دهم تا چه میزان به تراز استاندارد جهت «پیگیری حقوق مردم» و «بی‌توجهی به منافع شخصی و گروهی» بی‌توجه بوده‌اند.

** ضعفها و نقد عملکرد مجلس دهم

وی با بیان اینکه مجلس دهم از چند منظر قابل بررسی است، افزود: ضعف عملکرد مجلس دهم کاملاً واضح است به گونه‌ای که نمایندگان فعلی هم آن را انکار نمی‌کنند، مردم از نمایندگان مجلس نسبت به گرانی‌ها و مشکلات معیشتی گلایه‌های فراوانی دارند زیرا انتظار داشتند نمایندگان پیگیر مطالبات به حق آنان باشند و مسئولان اجرایی را وادار به تحرک و تلاش برای کاهش مشکلات کنند.

دبیر جمعیت پیروان زینب(س) فارس، مماشات مجلس دهم با دولت‌های یازدهم و دوازدهم را از دیگر دلایل مهم ضعف مجلس دهم دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارت برعملکرد قوه مجریه را برعهده دارد و به واسطه این نقش مهم که به درستی انجام نشده باید پاسخگو باشد، رأی اعتماد نمایندگان وزرای پیشنهادی دولت را روانه وزارتخانه‌ها می‌کند بنابراین مجلس باید در مقابل اعتمادی که به وزرای ناکارآمد، بی‌انگیزه و خسته کرده جوابگو باشد.

وی ادامه داد: نمایندگان باید معتقد و مصمم بر انجام وظایف نظارتی بر دستگاه‌های اجرایی باشند و هرجا تخلف، کم‌کاری و ضعفی می‌بینند بدون ملاحظه و با استفاده از ابزار تذکر، سؤال، تحقیق و تفحص، استیضاح و در نهایت عزل وارد میدان شوند تا کشور دچار آسیبِ ناشی از رخوت و ناتوانی دولت نشود.

این فعال سیاسی گفت: برخی نمایندگان مجلس از موقعیت خطیر نمایندگی سوءاستفاده کرده‌اند، چنین افرادی چگونه می‌توانند امین ملت باشند و مجلس را در جایگاه واقعی خود قرار دهند؟

خسروپور تصریح کرد: این مجلس به جای آنکه به دنبال اولویت‌ها باشد، به دنبال حاشیه‌ها رفت و حاشیه‌ها بر روند اصلی مجلس مسلط بود، لیست امید نیز یکی از دلایل تضعیف مجلس دهم بود که افرادی ضعیف در لیست خود بودند، درحالی‌که کارشناسان قوی اقتصادی و سیاسی نیز در کشور وجود داشتند.

 وی بیان کرد: اغلب کارشناسان معتقدند که عملکرد ضعیف مجلس دهم کاهش اعتماد عمومی به خانه ملت را در پی داشت؛ لذا مجلس یازدهم برای اینکه موفق شود و به رأس امور بازگردد؛ ضروری است که به حاشیه‌ها پایان دهد و به وظیفه اصلی خود بپردازد.

به گفته دبیر جمعیت پیروان زینب(س) فارس، نگاه به خارج برای حل مشکلات کشور عامل تضعیف مجلس دهم است؛ چراکه اعضای فراکسیون امید، راهکار حل مشکلات کشور را در غرب و آمریکا می‌دیدند. تصویب FATF یکی از نشانه‌های این تفکر بود که همین امر نیز به مجلس آسیب زد، سرمایه‌های داخلی مورد توجه نمایندگان مجلس دهم قرار نداشت. ارتباط بخشی از نمایندگان مجلس دهم را با مردم قطع کردند و همین امر موجب شد در خلأ تصمیم بگیرند، چون ارتباط تنگاتنگی با مردم نداشتند.

این کنشگر انقلابی در حوزه زنان گفت: شاید وجهه قابل این بررسی‌ها را بتوان در پدیده رکوردزنی حضور زنان در مجلس دانست که با ورود ۱۷ نماینده زن به خانه ملت رکورد حضور زنان در مجالس بعد از انقلاب در این دوره شکسته شد، اما با وجود این اگر به سراغ بررسی کارنامه عملکرد زنان در مجلس دهم برویم و بخواهیم فهرستی از دستاورد‌های آنان را به خصوص برای جامعه زنان بررسی کنیم با کارنامه چندان درخشانی مواجه نمی‌شویم.

این فعال انقلابی در حوزه رسانه و فضای مجازی تصریح کرد: متأسفانه در این دوره از نمایندگان حامی دولت، فعالیت و دغدغه‌مندی خاصی را شاهد نبودیم؛ نمایندگان به جز برخی نطق‌های نمایشی، نه اقدام جدی نسبت به برطرف شدن گرفتاری‌ها و مشکلات معیشتی مردم داشتند و نه طرح و ایده‌ای ارائه کردند تا شرایط سخت زندگی بهبود پیدا کند.

عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب فارس، مجلس دهم را ضعیف‌ترین مجلس در دوره انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: فارغ از حساب برخی نمایندگان انقلابی و متعهد مجلس، کارنامه کلی مجلس غیرقابل قبول است.

وی نبود نظارت کافی بر رفتار نمایندگان و اجرای صحیح قانون را به‌عنوان یکی دیگر از مهمترین ضعف‌های مجلس دهم دانست و اظهار کرد: هرچند در مجلس سازوکاری به‌نام هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در نظر گرفته شده، اما عملاً‌ در حوزه نظارتی بسیار ضعیف عمل کرده است.

خسروپور از دیگر ضعف‌های مجلس دهم را ضعف در حوزه نظارت بر رفتار دولت و اجرای مصوبات بیان و عنوان کرد: بنابراین مجلس یازدهم با در نظر گرفتن نقاط ضعف نظارتی مجلس دهم، باید سازوکار هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و نیز نظارت بر عملکرد دولت را تقویت کند و در برخورد با تخلفات، اسیر رفاقت‌ها و رودربایستی‌ها نباشد.

** اولویتها و ماموریتهای مجلس یازدهم

این فعال حزبی اصولگرا با بیان اینکه دشمن روزبه‌روز بر دامنه جنگ اقتصادی خود علیه جمهوری اسلامی می‌افزاید و در این شرایط مجلس دهم به جای اینکه مصوبات و قوانینی منطبق با جنگ اقتصادی به تصویب برساند، قوانین فرعی که اصلاً جزء اولویت‌های کشور و منویات رهبر انقلاب نیست را به تصویب رساند، گفت: بنابراین مجلس یازدهم باید با در نظرگرفتن شرایط جنگ اقتصادی و آگاهی به اصول قانون‌نویسی در حوزه اقتصاد و ضرورت‌های معیشتی و اقتصادی کشور، خلأ قوانین کارآمد اقتصادی را جبران کند که این کار را می‌توان با تصویب قوانین حمایتی از خانواده‌ها، قشر ضعیف جامعه و تولیدکنندگان و نیز تجار به پیش برد.

وی خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم یک رسالت دیگری هم برعهده دارد و آن تصویب قوانین برای مقابله با رانت‌خواری، مقابله با دریافت حقوق‌های نجومی، شفافیت مالیاتی و شفافیت درآمدهای دولت است.

این فعال سیاسی افزود: متأسفانه نبود نگاه ملی در مجلس دهم به نهاد قانون‌گذاری صدمات بسیاری وارد کرده و برخی از نمایندگان به خاطر این ضعف از دو وظیفه نظارتی و قانون‌‌نویسی مغفول مانده‌اند؛ لذا مجلس یازدهم باید سازوکاری را طراحی کند تا نگاه ملی جایگزین نگاه محلی شود.

خسروپور گفت: برخی مواقع در مجلس دهم مشاهده شده که بعضی از نمایندگان با ضعف اطلاعات در خصوص وظایف کمیسیون متبوع مواجه هستند و یا حتی تحصیلات و تخصصشان با موضوع کمیسیونی که در آن عضویت دارند، خیلی مرتبط نیست؛ بنابراین ضروری است که مجلس یازدهم مقوله تخصصی‌تر شدن کمیسیون‌ها را دنبال کند و حتی توصیه می‌شود، رؤسای کمیسیون‌ها نمایندگان را از روزمرگی خارج و فعال‌تر سازند تا مشارکتشان در بحث‌‎ها و نطق‌ها بیشتر شود.

این بانوی کنشگر سیاسی گفت: توجه ویژه به بالابردن اختیارات و امتیازات بخش خصوصی در اقتصاد و افزایش تولید به عنوان مهمترین ماموریت مجلس یازدهم باشد.

** جایگاه و نقش منتخبان فارس در مجلس یازدهم

مسوول شورای ائتلاف بانوان انقلابی فارس به نقش و جایگاه منتخبان فارس در مجلس جدید گفت: باوجود اینکه استان فارس دارای پتانسیل و ظرفیت‌های متعددی است؛ اما به دلیل غفلت و ناکارآمدی‌هایی که در حوزه‌های متعدد وجود داشته متاسفانه آن طور که باید این استان به جایگاه واقعی خود نرسیده است، مشکلات خشکسالی و مهاجرت از روستاها، تعطیلی کارخانجات، بیکاری و معضلات اجتماعی که به تبع ناکارآمدی اقتصاد بر سر این استان آمده جز با نگاه به درون و استفاده از ظرفیت‌های داخلی استان قابل حل نیست و این نیاز به همت جمعی و یکپارچه همه نمایندگان استان و مدیریت کارآمد دارد.

خسروپور با بیان اینکه اکثریت منتخبان فارس از لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب فارس هستند که این ظرفیتی مثبت است که منتخبان مردم فارس علاوه بر تخصص، تعهد و همگرایی نیز دارند، تصریح کرد: برخی نمایندگان فارس با سابقه و توانمندی بالای اقتصادی، سازندگی و فعال در عرصه‌های اقتصاد درون‌زا و مقاومتی هستند که می‌توان از این تجربیات در شکوفایی اقتصاد به نحو بهینه استفاده کرد.

به گفته وی، ظرفیت شورای ائتلاف یک ظرفیت فراگیر است که پذیرای همه اندیشه‌ها و تفکرات هست و امروز نیاز کشور ایجاد یک همگرایی در بین همه نیروهای انقلابی با هر تفکری است و تلقی ما این است که همه نمایندگان استان با هدف همگرایی خود را زیر پرچم نیروهای انقلاب حس کنند و البته منتخبان شورای ائتلاف نیز برای پیشبرد امور حوزه انتخابیه خود از ظرفیت فراگیر شورای ائتلاف غفلت نکنند و به این اعتمادی که از طریق سرمایه مردمی و انقلابی به آنها شده، واقف باشند.

خسروپور بیان کرد: از ظرفیت‌های جعفر قادری به عنوان چهره شاخص ملی اقتصاد و سابقه نمایندگی ادوار مردم شیراز در مجلس، ابراهیم عزیزی با سابقه سازندگی در عرصه کشور، علی‌رضا پاک‌فطرت با سابقه سازندگی در شهرداری شیراز، محمدجواد عسکری با سابقه سازدگی در عرصه فارس، روح‌الله نجابت با تلاشی که در راستای ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان جهت رشد اقتصادی بدون نفت دارند و دیگر نمایندگانی مثل سیدموسی موسوی که فعالیت‌های ارزنده‌ای در لامرد داشته‌اند و همچنین با توجه به ظرفیت دیگر منتخبان محترم شهرستان‌های فارس می‌توان به این نتیجه رسید که با توجه به تخصص و تعهد منتخبان فارس در این چهار سال باید شاهد جهش تولید و اقتصاد درون‌زای استان باشیم.

وی اظهار کرد: اولین وظیفه نماینده قانون‌گذاری است، اما متاسفانه برخی‌ نمایندگان به جای عمل به این وظیفه خطیر، درگیر مسائل حاشیه‌ای و عزل و نصب‌ها می‌شوند و جا دارد که منتخبان مردم فارس از ورود به مسائل حاشیه‌ای دوری کنند و با استفاده از توان نخبگان و فعالان عرصه‌های مختلف با وحدت به دنبال ارتقای استان فارس در ابعاد مختلف باشند.

به گفته عضو رسانه‌ای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب فارس، عمدتاً‌ نمایندگانی که به مجلس راه می‌یابند بیش از اینکه خود را نماینده ملت بدانند، نماینده یک حوزه محلی عنوان می‌کنند و سنگ محل و استان خود را به سینه می‌زنند؛ در صورتی‌ که نماینده براساس قانون اساسی اصالتاً دو وظیفه دارد که یکی قانون‌گذاری است و دیگری نظارت بر اجرای قانون.

** سرنوشت انتخابات 1400 چه خواهدشد؟

این فعال اصولگرا  با بیان اینکه قطعا انتخابات ۱۴۰۰ به طرز کار مجلس و اقدامات آنها بستگی دارد، اضافه کرد: جامعه ما جامعه‌ای است که همه مسائل را به دقت بررسی می‌کند و در بزنگاه‌های مختلف رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند، بنابراین نمی‌توان با قطعیت درباره آینده صحبت کرد؛ اما من به احتمال خیلی زیاد می‌گویم در انتخابات ریاست‌جمهوری با رأی بالایی نامزد اصولگرایان رای خواهد آورد.

** چه کسی رئیس مجلس خواهدشد؟

خسروپور بیان داشت: معتقدم دکتر قالیباف رئیس مجلس می‌شود؛ وی یکی از جدی‌ترین گزینه‌های ریاست محسوب می‌شود، البته ریاست وی با اختلاف‌نظرها و چالش‌هایی همراه خواهد بود و قطعا کسان دیگری کاندیدا شده و می‌شوند ولی شانس دکتر قالیباف برای ریاست مجلس از گزینه‌های دیگر به مراتب بیشتر است.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.