برجام نافرجام و وعده های بی نتیجه ی دولت ِ روحانی

آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران نیاز به مجوز ندارد.!!

به گزارش ایران ریپورتس، بر اساس تعریفی که از مکانیسم ماشه در قطعنامه 2231 آمده است، مکانسیم ماشه، سازوکاری پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که به طرف‌های برجام ۱+۵ (ایران عضو ۱+۵ نمی باشد) اجازه می‌دهد در صورت تخطی ایران ( عنایت داشته باشید تخطی ایران) از تعهداتش، بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی را که تعلیق آنها موضوع این قطعنامه است درخواست کنند.
بدین معنی که ؛
1– ایران هیچ وقت نمیتواند شاکی باشد زیر عضو ۱+۵ نمیباشد.
2- اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند.
اگر ظرف ۳۵ روز، آنگونه که شاکی (مثلا” امریکا) می‌خواهد شکایت حل نشود، شاکی می‌تواند موضوع حل نشده را به عنوان دلیلی برای توقف اجرای تعهدات برجام در نظر بگیرد و به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع دهد.
پس از آن، شورای امنیت ۳۰ روز وقت دارد تا در باره استمرار تعلیق تحریم‌ها یا بازگرداندن آن‌ها قطعنامه صادر کند.
اگر در این مدت، شورای امنیت نتواند در این خصوص قطعنامه صادر کند، تحریم‌های شورای امنیتِ سازمان ملل که قبل از برجام برقرار بوده، به طور اتوماتیک قابل بازگشت میباشد.
به این ساز و کار، مکانیسم ماشه Snapback یا بازگشت سریع تحریم‌ها می‌گویند.
نکته مهم در این سازوکار اینکه بازگشت تحریم‌ها، قابل وتو نیست و این یکی از پیش بینی های دولت امریکا برای گرفتن حق وتو، خاصه از چین و روسیه در حمایت از ایران است که در توافقنامه گنجانده شده است.
قابل توجه اینکه اروپای ها عمدتا با امریکا همسو هستند تا با روسیه و چین!!

*سیروس سجادیان

Leave a Reply

Your email address will not be published.